7 972 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Stenmjöl - marksten
Hej !
Jag tänkte lägga mark- och sjösten på ett lager av ca 10 cm stenmjöl och fick beskedet av den lokale grusleverantören att de "bara" hade sorteringen 0-0,8
och min fundering är då...går det bra att både sätta och foga med det?
Tack på förhand!
Jag tänkte lägga mark- och sjösten på ett lager av ca 10 cm stenmjöl och fick beskedet av den lokale grusleverantören att de "bara" hade sorteringen 0-0,8
och min fundering är då...går det bra att både sätta och foga med det?
Tack på förhand!
0-0,8 är stenmjöl! Sifferbetäckningen innebär att kornen har diameter från noll till 0,8 mm vilket är litet. Ända upp till 0-2 räknas som stenmjöl.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Om du beställer osiktat får du ett bättre pris, lite större korn här och där men helt OK!
Väljer man en grövre fraktion så får man bättre bindnignsegenskaper... Så att gö upp lite i kornstorlek gör materialet mer bärkraftigt.yonna skrev:
Är det frågan om ett BÄRLAGER för en grusgågn så hade jag nog valt 0-18 om jag vill ha bättre bärighet. Men visst, det håller säkert med 0-2 också.
Det går bra med fraktion upp till 0-2. Det förutsätter att sättmaterialet som plattorna ligger på inte är grövre än 2-4 eftersom fogmaterialet då rinner neråt..frtu skrev: