Hej på er

Jag står i begrepp att köpa in bastuaggregat, jag är i valet och kvalet mellan att köpa ett "vanligt" aggregat för ca 3000 eller att spendera drygt 7000 och få ett kombiaggregat med ångfunktion. Det skiljer lite för mycket för att jag glatt ska köpa det dyrare för att "det kan vara bra att ha ångfunktion"

Jag har ingen egen erfarenhet av ångbastu, däremot en far som ivrigt argumenterar för ångaggregatet.

Finns här någon med kombiaggregat som har tips/tankar?

Köp ett vanligt bastuagregat med stort stenmagasin.
När du sen slänger på vatten på stenarna så får du ju ångfunktionen som du efterlyser.

Hej !

Är i samma tankar som dig...är det verkligen ingen som provat eller har ett combi-ångbastuaggregat hemma ? :)

Har tittat på Tylö Combi RC8...ser verkligen trevligt ut. Visst...dyrare än ett vanligt med de gånger jag provat ångabastu har det varit riktigt skönt.

Tror inte att slänga på en massa vatten ersätter detta "kotten". Ångabasta skall man göra i runt 50 grader och över 70% RH och det når du aldrig med ett vanligt aggregat. Hur mycket vatten jag kastar på så når jag aldrig över 40%....sedan sjunker det snabbt igen.

mvh
Svansen

Vi har Harvias Fuga (K-Rauta), och är mycket nöjda med den.
Den har täljstensskivor, och vattnet rinner mellan skivorna när man kastar vatten på aggregatet. Resultatet blir ett ångfyllt basturum, och mycket behaglig bastubad.

Svansen skrev:
Hej !

Är i samma tankar som dig...är det verkligen ingen som provat eller har ett combi-ångbastuaggregat hemma ? :)

Har tittat på Tylö Combi RC8...ser verkligen trevligt ut. Visst...dyrare än ett vanligt med de gånger jag provat ångabastu har det varit riktigt skönt.

Tror inte att slänga på en massa vatten ersätter detta "kotten". Ångabasta skall man göra i runt 50 grader och över 70% RH och det når du aldrig med ett vanligt aggregat. Hur mycket vatten jag kastar på så når jag aldrig över 40%....sedan sjunker det snabbt igen.

mvh
Svansen

Då har du sannolikt ett för litet stenmagasin. Jag har inga problem att nå 70% RH med mitt Kastor/Tylö 8 Kwh aggregat. Men personliga åsikt är att Tylös egenkonstruerade aggregat har på tok för litet stenmagasin för att passa ett frekvent badkastande. Stenarna svalnar om man inte har tokvarmt i bastun och då är det ingen som vill ha något vatten påkastat.

Personligen bastar jag med 50-60% RH men med högre temp än 50 grader kan man säga... =)

/Robert

Det blev ett combiaggregat från Tylö.. återstår att se om ångan kommer att bli utnyttjad eller inte :)

Spännande !! Berätta gärna hur nöjd du blev...tror det är ett bra val :)

mvh
Svansen

No problem.. problemet är väl bara att det är åtskilliga projekt kvar innan bastun får prioritet. Vi bygger nytt utan inblandning av hantverkare... då tar det tid :D

Wintermania: Hur går det med din bastu ? Dax att inviga ditt kombiaggregat från Tylö snart ?

Nyfiken på resultatet...är på "återgång" i mitt badrumsprojekt och gissar att det blir köp av nytt aggregat inom kanske 3 veckor :)...för mig lutar det åt en RC8.

Svansen skrev:
Wintermania: Hur går det med din bastu ? Dax att inviga ditt kombiaggregat från Tylö snart ?

Nyfiken på resultatet...är på "återgång" i mitt badrumsprojekt och gissar att det blir köp av nytt aggregat inom kanske 3 veckor :)...för mig lutar det åt en RC8.
Aggregatet ligger fortfarande i tryggt förvar i kartongen. Jag ska bara göra klart resten av huset (golv, kök, badrum, inredning etc.) först, bastubygget blir nog framåt vårkanten tror jag :)

W wintermania skrev:
Aggregatet ligger fortfarande i tryggt förvar i kartongen. Jag ska bara göra klart resten av huset (golv, kök, badrum, inredning etc.) först, bastubygget blir nog framåt vårkanten tror jag :)
Nu då :)
Nu har det ju gått förbi vårkanten 2010 - och faktiskt ett par år till! Men frågan är helt klart aktuell.
Hur tycker du aggregatet har funkat?

Mvh
Mats

wintermania har hörts av sedan 2013-12-12 så han sitter väl i bastun fortfarande....:D

Jag skulle dock också vilja veta om ett kombiaggregat är nåt att ha?

Vad jag erfarat så är det inget att bli upphetsad över.
Det är inte den effekten som på tex badhus med ångbastu man uppnår.
Utan du får samma resultat av att faktiskt kasta vatten på stenarna stort sett.
Nått som jag insett är ovanligt i södern.
Dvs man badtar utan att kasta vatten på stenarna, det är ffs inge bastubad det inte! ;)

Mitt lilla Tylö-aggreget har en liten ränna, upptill, vid sidan av stenarna och som man kan fylla med vatten om man vill ha ånga. Använde detta ofta de första åren. Brukade ta vatten från torktumlaren för att inte rännan skulle kalkas igen (har mycket kalkhaltigt vatten). Numera föredrar jag torrbastu.

Det blir inte mycket ånga från den där rännan men det hjälper ju i alla fall till så man inte måste hälla på stenarna precis hela tiden. Jag skulle tro att rännan i första hand är tänkt för vatten med någon doftolja i.

Jag har hängt tre "urkärnade" ölburkar ovanför kaminen, med ett litet hål i botten på var och en. Då blir det ett konstant flöde på stenarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.