Ska dra kopparrör i garaget. Nu sitter 50 år gamla järnrör som jag vill ha bort. Om man tittar här: http://www.vvsinformation.se/upload/PDF_dokument/Vattensäker installation med kopparrör.pdf
ska det fästas på vissa sätt och med visst avstånd från tak osv.
Mig veterligen har alla bekanta som konverterat sina bostäder från el till vattenburet (gjort av firmor)bara rören monterade med de vanliga vita rörhållarna man ser överallt. Inga svep och pendlar där inte. Dock kan det bli problem när rören ska isoleras eftersom isoleringen inte får plats.
Stålrören är "nerpendlade" ca 20 cm och jag vill ha upp kopparören närmare taket.

Så hur pass viktig är egentligen själva fastsättningen/dragningen? Kan man få problem om man inte gör som i länken?

Redigerat:
C
Gör man böjar uppåt kan det bli luft stående i röret som stoppar flödet.

Går väl bra.
Varför isolera varma rör inomhus?
Ok om garaget är i en egen byggnad och rören måste gå under mark, men inte annars.
Är några rör till garaget isolerad i dagsläget?
Avluftningen sitter på elementen. Det räcker.

<<Avluftningen sitter på elementen. Det räcker.>>

Går inte om rören är dragna i taket och går NER till elementen.

Protte

Både tillopp och retur är idag isolerade i taket men inte efter väggarna. Tanken är väl att inte släppa värmen i taket utan att få ner den till elementen utan effektförluster antar jag. Garaget är inbyggt (sutterränghus). Men varför krångliga längdutvidgningsberäkningar och nedpendlingar m.m, om alla ändå monterar det med vanliga rörhållare av plast?

Prototypen, kan man lufta alla slingor i ett helt hus på ETT ställe eller måste man lufta på flera olika ställen? Vi har en handukstork på övervåningen som är högsta punkten i systemet och där har jag luftat fram tills nu.

Redigerat:
C
jeppeknaster: man får lufta där det ställer sig luft. Det beror på hur systemet är utformat. Vi får lufta i alla element, och några är tillochmed nästan omöjliga att få ur all luft ur.

Ok, tack. Så då får det bli att montera luftningsnipplar i taket då. Trodde att luften vandrade uppåt mot husets högsta punkt och ställde sig där.

Om takrören sedan bara går uppåt så behövs inga luftningar i taket. Vatten och luft följer fysikens lagar så det är inget konstigt med det.

Luftning behövs om takrören går nedåt i BÅDA ändar.

Protte

Tänkte inte på det.... :)
Men via en förgrening från garagets takrör går värmen vidare till handukstorken på övervåningen. Då borde man väl kunna lufta slingan där?

Japp

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.