Hejsan,

Jag sällar mig till mängden som fått lite saltade fakturor från snickaren, i korthet skulle vi bygga till ca 20kvm och ville ha hjälp med grundmurning, stomresning och att få på takpapp och yttergips. Två fönster skulle även bytas i befintligt hus.

Prisförslaget var på 125.000 med noteringen att det var väl tilltaget och skulle troligen bli billigare.

Grunden murades utan några problem under arbetets gång frågade jag hur vi låg till och jodå detta var det moment som tog längst tid för de ville vara noga nu för att undvika problem senare i bygget. (Jättebra tyckte jag personligen).

FIck fakturan på den biten på 45000 och tyckte det lät ju rimligt eftersom det var det momentet som tog längst tid, materialkostnaderna var tydligt specade också.

Så bygget tog vid efter någon vecka pga dåligt väder och det drog ut lite på tiden men det var för att de uppfyllde alla förutfattade meningar om hantverkare när det gäller tidsplanering, de dök helt enkelt inte upp vissa dagar utan tog småjobb emellan osv. Men de var noggranna och under arbetets gång frågade jag två eller tre gånger hur vi ligger till kostnadsmässigt och om vi följde målpriset och jodå det såg inte ut att vara några problem någon av gångerna jag frågade.

Och igår kom slutfakturan som skulle vara på ca 80.000 enligt min uppfattning men var istället på 127.000, materialspecen är jättebra och den tänker jag inte ifrågasätta, det jag istället ifrågasätter är arbetskostnaden. Om de gett ett prisförslag så har de väl en felmarginal på 15% som de kan kräva för oförutsett arbete utan att säga till i förväg?

Tänker prata med byggaren under dagen idag för att höra vad han har att säga om detta, jättetråkigt tycker jag eftersom vi kom mycket bra överrens annars, men jag är inte intresserad av att sponsra honom med 40.000 bara för den sakens skull.

Macke202 skrev:
Om de gett ett prisförslag så har de väl en felmarginal på 15% som de kan kräva för oförutsett arbete utan att säga till i förväg?
Japp, så är det! För att kunna kräva mer, måste han meddela dig i förväg.

Tackar ville bara få det bekräftat, till mitt stora förtret så hittar jag inte prisförslaget just nu utan bara kalkylerna vi gjort där priset står med... att man kan ha för många pärmar.

Men det väcker en annan intressant fråga, är den papperslappen bindande på något vis för jag tror inte någon skrivit på den.

Tips:
Prata med konsumentvägledaren i kommunen innan du pratar med byggaren (eller en advokat). Då vet du vad som gäller och kan stå på dig på ett helt annat sätt.
Jag fick en veterinärräkning sänkt från 9000:- till 6000:- med endast en muntlig prisuppgift som underlag så en kalkyl är nog bindande.

Pratat med honom nu och han kom inte riktigt ihåg siffrorna utan ska gå igenom det ikväll för att se vad de gjort mer vad som står på offerten.

Det ska bli spännande eftersom jag gjort ett par av de momenten som är specade i offerten åt honom just för att spara in pengar åt oss.

Men men, nu har han fått uppta tillräckligt av min tid för idag. :)

Kan det möjligen vara så att han angivit prsiet utan moms? Det spelar iofs ingen roll efterssom han är tvungen att ange pris inkl. moms. Men det är en vanlig källa till fel.

Nope, ink moms är tydligt specat. Han sa iallafall att han förstog att jag var förvånad eftersom priset blivit så mycket högre. Men han har till på måndag på sig att kolla upp det och återkomma.

Hoppas på att vi kan lösa det hela i samförstånd, det finns alltid två synvinklar på en sån här sak men bara man kan prata om det så går det säkert att hitta en mellanväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.