Ska snart börja lägga ett golv och kommer då behöva kapa några illa placera dörrfoder. Tidigare har jag bara kört med vanlig fogsvans när jag kapat men nu har jag två stycken som är så nära en "tvärs-vägg" att det kommer bli duktigt svårt att komma åt.
Någon som har tips på hur jag ska gå till väga?

Japansåg funkar bra till såna jobb.
Eller kanske ryggsåg med finare tänder?
Annars får du ta "budgetvarianten" och såga av dom med ett bågfilsblad.

//Daniel

Hmm, var hittar man sådana då? Har sökt på både Krauta och Beijer utan framgång, eller dom kanske har något annat "officiellt" namn. Hur fungerar dessa?

Såg nu hur en japansåg såg ut, blir det verkligen lättare att komma åt. Jag har ju inget direkt sågutrymme. Fodret är ju liksom placerat i ett hörn, fast något lättare är det väl.

Har sågat på riktigt trånga ställen med Japansåg.
Fodret ska väl inte kapas över golvsockelns högsta punkt?
Gör ett litet hål i väggen så att du kommer in med spetsen på såget.
Hålet döljs av sockeln sen...
Eller?

En Bosch eller en Fein Multicut är outstanding i detta fallet. Annars kan man såga ett spår med en bra fogsvans och sedan ta fram det gamla hederliga stämjärnet.

DeEss: Det där var banne mig inte dumt, hålet i väggen alltså. Det är ju faktiskt så att det gör ju heller inget om sågen dunkar i väggen några ggr. Smart

Det där med stämjärnet brukar jag faktiskt också köra med, men jag vill gärna ha kommit in en bit så att inte fodret riskerar att spricka nånstans.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.