Nej, jag tror inte att det är start-mockapären. Den egentliga kompressorn är flexibelt upphängd inuti plåtburken (och simmar omkring i kompressorolja). När den stoppar kan den komma i svängning och slå emot plåtburken. Vet inte riktigt varför detta börjar hända när de är gamla; kanske är upphängningen slut.

Pen skrev:
Nej, jag tror inte att det är start-mockapären. Den egentliga kompressorn är flexibelt upphängd inuti plåtburken (och simmar omkring i kompressorolja). När den stoppar kan den komma i svängning och slå emot plåtburken. Vet inte riktigt varför detta börjar hända när de är gamla; kanske är upphängningen slut.
Ok, det är alltså inte gummikuddarna som är under själva kompressorn som är
dåliga, utan upphängningen innuti denna burken?

Hela burken blir ganska varm när kylskåpet är igång, kanske har denna olja någon
värmeutjämnande effekt också?

Kan jag betrakta det som lönlöst att försöka reparera problemet?

Ja, jag tror inte det går att göra något åt det. Man får bita ihop och acceptera.

termostat Husqvarna Opal hur byter man den? vart sitter den ??

Den sitter i elektronikpaketet ovanpå skåpet.

Tack men ja slängde skiten å köpte nytt!!

Tjena... Tar upp den här gamla tråden på nytt, nästan ett år senare.

Jo, Pen... Jag sitter i samma trångmål som Starfighter där ovanför. Med tillägget att skåpet står på en ö i skärgården, och jag har ingen lust att baxa hit det i onödan.

Men, din felsökningsmetod enligt ovanstående har varit till stor hjälp. Hade dock svårt att säkerställa funktionen hos startreläet... mätte fina stabila värden ibland, men även helt åt helskotta fladdriga värden, beroende vilket hålpar man mätte mellan.

Så, jag tog med mig reläet (hellre det än hela skåpet) till kylreparationsfirman. Kylkillen (cool snubbe... uuuh) gav mig ett nytt relä att jämföra / testa, men menade att ifall kompressorn går (vilket den gör-- den går väldigt varm) så är det inte fel på reläet, utan antagligen kompressorn som pajjat.

Nu är det ju svårt för dig att se därifrån, men jag undrar ifall du kan tänka dig instämma, eller kan tänka dig något annat scenario?

Tum

.

Tumstocken: Är det en Opal Plus vi talar om även i ditt fall kan jag definitivt tro att det är elektroniken.
Har fått byta i både kyl och frys. Trodde för en månad sedan att det var dags att byta den i kylen igen efter åskan då den bara visade ett streck i displayen, men efter att ha varit strömlös i några timmar.

För övrigt, vet någon av er vilken del det är i själva elektroniken som lägger av? Har kvar den gamla elektronikenheten och funderade på om det går att reparera och ha som reserv...

Nej, inte Opal... Gorenje, men komponenterna är av de mera vanliga Danfoss-sorten.

Reparera elektronik är säkert bra för de kunniga... elektronikkomponenter i form av kretskort, resistorer o dylikt kostar ofta bara några spänn på ELFA. Men därmed inte sagt att det är fullt så enkelt.

.

Jag har ett opal plus qr221w och det Började blinka när jag öpppnade dörren - felet var en kondensator som var slut, 25 kr sedan fungerar det igen. Leta efter ett 1microfarad på tretskortet, byt det så kanske det fungerar!

tar upp ett gammalt ämne igen. jag har ett kylskåp vars startrelä har smält ihop och kylskåpet går alltså inte. Jag hoppas att det är startreläet själv som är orsaken till problemet och inte kompressorn. I vilket fall, vad är orsaken till att ett startrelä kan smälta ihop om inte felet ligger någon annanstans, t.ex i kompressorn?

Mera kylskåp....Husqvarna Korall kyl/frys inte så gammal, men knappast garanti kvar.

Frysen går, men kylkompressorn startar inte.
Det hörs inget 'klick' när jag vrider på reglagetdr
ar därför slutsatsen att termostaten är död
ska ta isär och titta nästa gång jag är på landet

man kanske kan frukta att det inte rör sig om standardelar som lätt kan bytas, utan moduler med elektronik som
måste bytas? Isåfall kanske inte lönsamt att hålla på med.
Men trist när det ser ut som nytt och frysdelen funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.