2 135 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Blåmarkerat område?
Vi tittade lite nyfiket på området där vårt nya hus ligger på Riksantikvarieämbetets register (på webben). Rätt över vår tomt ligger ett stort fett "R" (vilket är fornlämningsbeteckningen) samt runt om detta ligger ett blåfärgat prickat område.
Är det någon som vet vad detta betyder? Varken mäklare eller säljare har sagt något om detta tidigare. Inte för att det stör oss något, men det vore kul att veta.
Är det någon som vet vad detta betyder? Varken mäklare eller säljare har sagt något om detta tidigare. Inte för att det stör oss något, men det vore kul att veta.
En uppdatering, min sambo lyckades tydligen hitta en förklaring. Vi bor på ett "bevakningsområde" för en möjlig medeltida bytomt. Lite coolt
Väldigt djupa potatisland blir det . Har dock mailat min f.d. chef som numera jobbar på Upplandsmuseet för att kolla vad som gäller. Vanligt potatispyssel är ju lugnt.
shieldfire skrev: "Varken mäklare eller säljare har sagt något om detta tidigare. Inte för att det stör oss något, men det vore kul att veta".
Det BORDE bekymra er att en arkeologisk utredning bekostas av byggherren.
Det BORDE bekymra er att en arkeologisk utredning bekostas av byggherren.
Jo vi känner till det - vi har båda jobbat som arkeologer. Men det var ett tag sedan, så jag är lite rostig på vad som gäller. Normalt trädgårdsarbete får man ju ägna sig åt.
Liknande trådar
-
Sökes vedpanna experten i området växjö eller alvesta
Värme allmänt -
Vad är detta/användningsområde
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Automower utanför arbetsområde
Robotgräsklippare -
230 ACX upprepat "utanför klippområde"
Robotgräsklippare -
Saknar karta för arbetsområdet för Automower 430X i Connect
Robotgräsklippare