4 417 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Skadligt att leda dagvatten ner i bevattningsbrunn?
Hej!
Tänkt inom kort påbörja mitt redskapsskjul/friggebod/vedbod på 15 kvm.
Har bestämt mig för att bygga längst in på uppfarten, eftersom den är alldeles för lång och stor...
Nu till problemet - det finns inget avlopp till dagvatten i närheten av tänkt byggställe och stenkista är jag inte sugen på...
Däremot finns det en grävd brunn som används av grannen och oss enbart till bevattning.
Min idé var att lägga ner rör som leder dagvattnet från friggeboden ner i brunnen - men jag har hört från någon, någongång för länge sen, att det inte skulle vara bra för brunnen att leda dit vatten från "fel" håll.
Vattnet som sådant är ju heller inget farligt, bara regnvatten, som högst troligt kommer att gå genom en "lövis" också...
Går det, eller går det inte? Vad tror/vet ni???
Kan tillägga att alla runtomkring har kommunalvatten...
//Daniel
Tänkt inom kort påbörja mitt redskapsskjul/friggebod/vedbod på 15 kvm.
Har bestämt mig för att bygga längst in på uppfarten, eftersom den är alldeles för lång och stor...
Nu till problemet - det finns inget avlopp till dagvatten i närheten av tänkt byggställe och stenkista är jag inte sugen på...
Däremot finns det en grävd brunn som används av grannen och oss enbart till bevattning.
Min idé var att lägga ner rör som leder dagvattnet från friggeboden ner i brunnen - men jag har hört från någon, någongång för länge sen, att det inte skulle vara bra för brunnen att leda dit vatten från "fel" håll.
Vattnet som sådant är ju heller inget farligt, bara regnvatten, som högst troligt kommer att gå genom en "lövis" också...
Går det, eller går det inte? Vad tror/vet ni???
Kan tillägga att alla runtomkring har kommunalvatten...
//Daniel
Okej, men är det risk att jag sabbar tillrinningen, om jag leder ner vatten i brunnen själv? Din grannes brunn är ju så att säga redan paj utan naturlig tillrinning...cheetah1 skrev:
Vill ju inte kvadda brunnen - inte för att jag använder den så ofta, men grannen odlar och vattnar en del...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 885 inlägg
Anlägg en stenkista i närheten av brunnen så får man en del filtrering av vattnet.
Protte
Protte
Liknande trådar
-
Leda vatten från stuprör till dike. Vad behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Avleda kondensvatten från värmepump, tråg inte aktuellt
Värmepumpar -
Avleda regnvatten - stenkasett? Tips och idéer mottages.
Vatten & Avlopp -
Avleda vatten mot garageport - bästa lösning?
Grund & Markarbeten -
Markisarm ledarm gått av.
Altan & Uteplats