13 981 läst · 11 svar
14k läst
11 svar
Stiga Villa 8E - motortrubbel
Hojs!
Vi har en Stiga Villa 8E från 'nån gång på 90talet' som motorn började trilskas på i slutet av förra klippsäsongen.
Den svajar i varvet skulle man kunna beskriva det som, går bra 5-10s sen låter de nästan som den misständer för att sen gå på bra en stund igen...
Råkade överfylla olja en gång i slutet av förra sommaren, efter det vart motorgången sämre Nu går den kanske 10-15s för att dö helt sen.
Har idagsläget gjort rent luftfiltret och handlat nytt tändstift, det verkar inte heller vara några problem med bensin fram till förknasaren, så så långt är det kollat.
Finns någon bunt med klassiska felkällor som jag ska börja kontrollera?
En sak till, styrningen går sjukt trögt, finns några slitdelar man bör byta där, eller är det 'bara' att göra rent och smörja upp? Har inte plockat isär detta än då ja saknar en låsringstång.. :/
Har någon haft liknande problem med sin klippare, motorn är en B&S 8hk, tacksam för råd!!
Vi har en Stiga Villa 8E från 'nån gång på 90talet' som motorn började trilskas på i slutet av förra klippsäsongen.
Den svajar i varvet skulle man kunna beskriva det som, går bra 5-10s sen låter de nästan som den misständer för att sen gå på bra en stund igen...
Råkade överfylla olja en gång i slutet av förra sommaren, efter det vart motorgången sämre Nu går den kanske 10-15s för att dö helt sen.
Har idagsläget gjort rent luftfiltret och handlat nytt tändstift, det verkar inte heller vara några problem med bensin fram till förknasaren, så så långt är det kollat.
Finns någon bunt med klassiska felkällor som jag ska börja kontrollera?
En sak till, styrningen går sjukt trögt, finns några slitdelar man bör byta där, eller är det 'bara' att göra rent och smörja upp? Har inte plockat isär detta än då ja saknar en låsringstång.. :/
Har någon haft liknande problem med sin klippare, motorn är en B&S 8hk, tacksam för råd!!
Produkter som diskuteras: "låsringstång"
Spårringstänger
Spårringstänger är specialiserade tänger utformade för att installera och ta bort spårringar, också kända som säkringsringar. Spårringarna används för att säkra komponenter på axlar eller inuti hål, och spårringstänger hjälper till
Läs mer
Förgasarrengöringen gjorde susen, tog tag i detta igår, motorn går riktigt fint igen.
Finns det någonstans man kan läsa om hur skruvarna bör stå, om man råkat ändra någon av dom.
Dock kvarstår problemet att vänster bakhjulsaxel kärvat ihop så axeln lär 'våldas ut' för att se om den kan räddas.
Har ingen tillgång till press, så jag antar hammare och dorn är det enda som biter.
Finns det någonstans man kan läsa om hur skruvarna bör stå, om man råkat ändra någon av dom.
Dock kvarstår problemet att vänster bakhjulsaxel kärvat ihop så axeln lär 'våldas ut' för att se om den kan räddas.
Har ingen tillgång till press, så jag antar hammare och dorn är det enda som biter.
Lyfter denna tråd och hör om någon vet:
Grundinställningen på förgasarmunstyckena?
Klipparen har funkat fint fint fram till igår, då den började bli orkeslös. Orkade inte driva klippaggregatet samtidigt som man åkte framåt.
Den har används minst 1ggn i veckan i maj/juni, utan tecken på krångel...
Grundinställningen på förgasarmunstyckena?
Klipparen har funkat fint fint fram till igår, då den började bli orkeslös. Orkade inte driva klippaggregatet samtidigt som man åkte framåt.
Den har används minst 1ggn i veckan i maj/juni, utan tecken på krångel...
Bumpar...
Sist jag klippte gick den bra ~50% av klipptiden, sen började den tjura och bli orkeslös.
Förgasaren som sitter på den har endast en nål som är justerbar, den står på 1½varv från stängd enligt en av de lokala handlarna.
Provade lite nyss och klipparen gick som en dröm...? Skumt enligt mig.
Hur funkar dessa B&S motorer eg? Det ser ut som det sitter en lång arm som pendlar lite i takt med varvet men som inte påverkas av gasreglaget?
Provade peta till lite på den och varvet ökade.. den sitter på samma sida som förgasaren ca 1dm framför.
Är det troligt att ett gammalt (men rengjort) luftfilter påverkar gången så pass att man får lust att ge sig på den med slägga eller annat destruktivt verktyg emellanåt?
Sist jag klippte gick den bra ~50% av klipptiden, sen började den tjura och bli orkeslös.
Förgasaren som sitter på den har endast en nål som är justerbar, den står på 1½varv från stängd enligt en av de lokala handlarna.
Provade lite nyss och klipparen gick som en dröm...? Skumt enligt mig.
Hur funkar dessa B&S motorer eg? Det ser ut som det sitter en lång arm som pendlar lite i takt med varvet men som inte påverkas av gasreglaget?
Provade peta till lite på den och varvet ökade.. den sitter på samma sida som förgasaren ca 1dm framför.
Är det troligt att ett gammalt (men rengjort) luftfilter påverkar gången så pass att man får lust att ge sig på den med slägga eller annat destruktivt verktyg emellanåt?
Gör rent förgasaren igen samt kontrollera tank, ledningar och filter, tycker det låter som om det finns en del skit som åker fram och tillbaka och täpper till ibland.
Är det någon som kan ta en bild på hur regulatorfjädern (261911) är monterad den jag har har gått av i ena änden vid gasreglageaxeln.
Sitter den bara i samma öglor som länken? Vad fyller den då för funktion, förutom eliminerar lite skrammel?
Sitter den bara i samma öglor som länken? Vad fyller den då för funktion, förutom eliminerar lite skrammel?
Skaffa briggs&strattons reparationshandbok till din motor (finns gratis på nätet)
Köp en förgasarsats från din åf för ca en hundring.
Ta isär förgasaren i molekyler, tvätta i lämpligt lösningsmedel och byt alla packningar.
Sätt ihop och justera enligt instruktion i handboken.
Där finns också instruktioner och skisser på hur man justerar varvtalsregulatorn.
Köp en förgasarsats från din åf för ca en hundring.
Ta isär förgasaren i molekyler, tvätta i lämpligt lösningsmedel och byt alla packningar.
Sätt ihop och justera enligt instruktion i handboken.
Där finns också instruktioner och skisser på hur man justerar varvtalsregulatorn.
Har tyvärr inte hittat någon reparationshandbok av modernare sort enbart sprängskisser.
Motorn går helt ok, men har inte kört mer än 10 minuter, då jag måste byta lite remmar och dylikt.
Därför hade jag inte tänkt att renovera förgasaren, för än den börjar trilskas. Såg dock att fjädern var av...
Motorn går helt ok, men har inte kört mer än 10 minuter, då jag måste byta lite remmar och dylikt.
Därför hade jag inte tänkt att renovera förgasaren, för än den börjar trilskas. Såg dock att fjädern var av...
Tjena Fredrik!
Jag kollade din tråd men jag fattar inte om du fick i ordning på din klippare?
Jag har en garden som är lika.
Jag kollade din tråd men jag fattar inte om du fick i ordning på din klippare?
Jag har en garden som är lika.
Produkter som diskuteras i tråden