6 cm Multipor-isolering kostade drygt ca 81:-/m2. Då tillkommer lim och puts. Jag har provat att limma med luftkalkbruk och det fäste bra, så jag kommer köra med det. Annars har de ett eget lim/bruk som de vet funkar. Vidare har jag köpt glasfibernät (ca 0,5 cm mellan maskorna) som jag ska putsa in i putsen närmast rummet. Det kommer göra väggen tåligare. Närmast rummet kommer jag alltså ha ca 1 cm puts armerat med ett glasfiberät. Det bör göra väggen tåligare, Men själva isoleringen är bräcklig.

Vad det gäller isolering av bjälklagen tyckte konrad att tegelstenarna och den andra fyllningen var bra för den magasinerar värme. På samma sätt som han menar att tegelväggarna gör det. Och eftersom jag behöver värme i källaren så gör det inte att jag får lite läckage ner dit. Dessutom vill jag inte isolera bort rumsvärmen från golvbjälkarna. Jag är rädd att jag kan få kondens och rötproblem där igen.

Här fins en film där de visar hur de sätter upp Multiporskivor
http://www.youtube.com/watch?v=GzCh62MxFcY

Tack för info! Det ser ju väldigt lättarbetat ut! Putsar du med kalkputs ovanpå? Hur funkar det att sätta fast grejer i väggen. Har för tillfället lersten och det är verkligen ingen höjdare så man ska inte inbilla sig att det går att borra igenom dessa skivor och få något slags fäste.

Hur som helst, jag ska hålla Muilipor i minnet tills det blir dags för den stora insatsen. ;-)

Tack för tipset! Den föreläsningen ska jag se till att gå på. Jag har bokat in den i min kalender. Jag var besviken när jag såg att jag missat dina föreläsningar i Lund förra året.
Jag ska även tipsa mina vänner som jag brukar diskutera byggnadsteknik med.
Mvh, Mats

Jag tänker putsa med kalkbruk, med ett glest glasfibernät. Så det blir ca 1 cm puts närmast rummet. Inte så bra att fästa grejer i. Jag har tänkt skruva med långa skruv så jag kommer in i teglet bakom. Men det är ju ingen optimal lösning. Tycker egentligen inte om så spröda material, men man kan tydligen inte få allt.

Den vägg som jag ska hänga köksskåpen (ovanskåpen) på har jag tänkt putsa med gips (Rotband).
Här finns en film om putsning med Rotband: http://www.couloir.se/knauf/rotband.html

Väggen blir helt rak och slät om man använder putsskenor (som i filmen), vilket är bra när man ska fästa väggskåp, och så blir det hårdare än kalkputs. Det ska visst gå bra att skruva i. Men det är väl inte så mycket byggnadsvård precis,..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.