Behöver lite hjälp med hur jag ska montera invändig fönstersmyg. Fönstret sitter i egna reglar i liv med fasaden kan man säga (har tilläggsisolerat utvändigt 45mm). Följdaktligen finns det inget att skruva i förutom i framkanten (vid innerväggen). Smygarna ska vara ca 25 cm djupa och jag har tänkt använda ca 18 mm MDF eller hobbyskiva.
Har fått för mig att professionella snickare spikar/skruvar och limmar ihop en ram som de sedan limmar mot fönsterkarmen. Stämmer det? Har någon andra förslag?

Spika eller skruva ihop smygen,kila fast sen kan du skumma runt

Tack för svaret!
Har aldrig skummat och vet inte riktigt hur det fungerar. Framför allt upptill är det ett hålrum mellan ytter- och innervägg pga att det för många år sedan suttit ett högre fönster i öppningen. På sidorna blir det också lite hålrum av samma anledning. Går det ändå att fästa smygen mot fönstret av skummet?

Min mycket proffsiga svåger limmar/skruvar först ihop smygen som en ram varefter han förborrar smygen (försänkning beroende på smygens djup) och skruvar fast den i fönsterkarmen (förborrad). Det uppstår aldrig en spalt mellan karm och smyg i hans monterade fönster :D

Själv är jag lite ängslig över att skruva i en prima fönsterkarm men har efter svågerns enträgna och mångåriga tillvägagångssätt, kommit att använda denna metod också. Initialt nöjde jag mig med att limma fast smygen i karmen med Tremcos PL 600 - ett fantastiskt montagelim som jag använder till de flesta av mina inomhusjobb hemma.

Vid skumning är det oerhört viktigt att inte använda för mycket skum och framförallt tillse, att det finns tillräckligt med expansionsutrymme mellan karm/reglar/vägg etc. I annat fall kan skummet trycka ut både gipsvägg och smyg/karm när det expanderar.

Tack för svaret!
Ska prova med PL 600 och skruvar. Tror jag hoppar din svågers råd om färsänkning och skruvning i karmen. Smygen blir för djup (25 cm) för att jag ska fixa det... :)

Mvh Linda

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.