Halloj!

Nu skall jag påbörja arbetet med mitt livsprojekt... Vill bara bolla om jag tänker rätt. Jag skall byta fasad, isolera, fixa delar av syllen samt sätta in nya fönster på mitt trähus byggt 1915.

I dagsläget så är det ingen isolering alls i huset, mer en skiva på innerväggarna... Bakom den gamla fasaden är det ett luftrum på ca 110 mm innan den inre plankväggen av liggande brädor.

Huset har sättningar men har inte rört sig på minst 20-30 år.

1. Jag tar en sida i taget och river bort all gammal fasad nere vid syllen
2. Syllen byts där det behövs med ca 600-700 mm i taget
3. Resten av fasaden rivs bort och reglas ut för att bli rak.
4. Isolering med Roxull (?) direkt mot den inre plankväggen. Jag använder här 2 olika tjocklekar för att det skall sluta tätt. Är det ok att använda 70+45 (=115 mm) där utrymmet är 110mm? Funkar det med isolering på rulle eller är skivor det som gäller?
5. Vindpapp enligt alla konstens regler.
6. Byte av fönster, bleck och foder. Har PVC fönster, är det att föredra att dreva eller använda fogskum. (Förbaskat snygga fönster föresten :D )
7. Lockläktspanel enligt alla de konstens regler...

Har säkert glömt något men är tänket galet eller är jag på rätt väg?

TACK!!!
LaraM - smått förvirrad
 
Hej LaraM!

Vilket jätteprojekt!
Och vad jättesvårt att komma med goda råd!
När du ändå tycks beredd att lägga ner så mycket arbete, så skulle det vara väldigt tråkigt om det blev dåligt, för att du kanske missar något, i sammanhanget, "litet".
Det är jobbigt att förälska sig i en gammal kåk!

Att byta syll är besvärligt, men det går givetvis.
Men varför har den blivit dålig? Är det för nära till marken så att regn eller snö ligger emot? I så fall bör du åtgärda detta också, annars lär den bli dålig igen.
Glöm inte syllremsa emellan. Betong och trä, gillar inte närkontakt! Trä tar åt sig fukt, och betong suger upp "ny" fukt hela tiden.

Skulle sedan vilja ha en åldersbeständig plast mot innerväggen som diffusionsspärr. Väggen du bygger nu, får helt andra egenskaper än den gamla, som kunde andas åt alla håll. Denna vägg skall hålla värme inne och fukt ute, samtidigt som den ska vara så ventilerad att den inte behåller fukt.

Skulle gärna sett en ännu tjockare vägg och isolering än vad du planerar, men det beror ju på hur varmt det ska vara vintertid. Tycker du skall använda skivor av ganska hög täthet. Det gör inte så mycket om den buktar ut under vindpappen (fast du tjänar inget på det heller), så länge du distanserar ut ytterpanelen, så långt att du har luftspalt mellan papp och panel. Annars åldras panel och papp i förtid.

Drevningen av fönstret, tycker jag du ska kolla med tillverkaren om. Kan hända dom har mer specifika tips, så du slipper drag, kallras och köldbryggor.
Lite olika från fönster till fönster.

Hur galet ditt tänk är, vill jag inte gå in på, (Hö, Hö!), skulle inte kunnat komma på något mer "genomgripande" projekt själv! :)

Gratulerar till att slippa fritidsproblem de närmsta åren! :D

Lycka till!

mvh Johan
 
"Är tänket galet?" :D Jovars, att ge sej på ett sånt projekt är nog galet så det räcker när det finns nyckelfärdiga hus :D:) Men kul när det är klart å man lär sej massor på vägen. ;)
Det var länge sen jag gjorde mitt monsterprojekt men i det ingick bla att regla och isolera timmerväggar från 1800-talet och jag är rätt säker på att vi satte diffusionsspärr precis så som Korp-Johan beskriver.
Sen skulle jag använda fogskum runt fönstren, gjorde så när vi böt ut ett av fönstren i vårt nuvarande projekthus och det är både smidigt och effektivt, mycket bättre är att dreva tycker jag.

Ha så skoj dom närmaste åren! Och lycka till!
Jan-Å
 
Haha! Ni reagerar som de flesta i min omgivning - men jag vågar vägra att riva...

Har än så länge "bara" hittat ca 400 mm dålig syll och detta beror på ett läckande rör. Kåken har stått tom de senaste 6-7 åren och det går att se att det inte är en ny skada. (Men det kommer säkert mer :-S )

När det gäller isoleringen kommer jag lägga 50 mm inifrån också för att det skall bli lite mindre "villa-upp-å-ner".

Tack för råden!!!

Go' sommar på er!

Mvh
LaraM
 
LaraM skrev:
4. Isolering med Roxull (?) direkt mot den inre plankväggen. Jag använder här 2 olika tjocklekar för att det skall sluta tätt. Är det ok att använda 70+45 (=115 mm) där utrymmet är 110mm? Funkar det med isolering på rulle eller är skivor det som gäller?
Enda tanken jag har är att man skall undvika att komprimera isoleringen, då det är luften i materialet som isolerar.
Trycker man ihop isoleringen så förlorar man isoleringsförmåga.
Nu handlade dte dock bara om 5mm, så det var väl inget att grina över, bara ett tips på vägen.
 
Tack för svaret, _bystrom_ =)
Anledningen till att jag skall (delvis) använda två olika tjocklekar är att jag skall rikta upp väggarna "lite" samtidigt... Var lite oklar i meningen där (oxå...)

Mvh
LaraM - äntligen på g =) I morgon ryker lite gammal lockläkt samt koll av ytterligare syll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.