Jag köpte två ElNino mattor och använde dessa till en pool som är 3,63 x 85. Byggde en ställning så jag fick upp dom i ca. 45 gr. vinkel. Jag kan inte säga att jag är imponerad av resultatet. Om det var strålande sol under 12-14 timmar så värmde det inte upp nämvärt...blev det 8-10 grader under natten så föll temperaturen ganska raskt. Till en mindre pool är det säkert inga problem men
till min blev det för lite.

Tackar för svaret då hoppar jag nog över dessa för den jag tänkte ha den til är av samma storlek... då får jag stunta i att bada i år med då får ungarna ha den ifred för deras del spelar det ingen roll :)

Hej vet att det är en gammal tråd

Men jag har en rund 4,6*0,9 intex och har 8st elnino och dom är verkligen bra.
Men pumpen som följer med den här typen av poler är alltid för klena så det tar mycket längre tid att värma vattnet Men när jag skaffade en större pump med sandfilter så gick det mycket fortare att värma vattnet

Och ett standar kitt med två st mattor är 3,6 m2 och det är alldeles för lite för att värma en pool på 11m2 som en rund 3,6m är helst 50% eller mer av poolytan är att rekommendera för att värma med solpaneler

Så summa sumarum så förstår jag att du Televinken63 var missnöjd för hur du än gjorde så hade det inte blivit varmt i din pool

Texsun som tillverkar elnino har en annan matta som ser likadan ut bara måtten som är lite annorlunda och materialvalet som är ett kraftigare matreal är en av dom effektivaste på marknaden används på många stora kommersiella bad och självklart hemma poolare

Mvh Pär H

Jag har själv 2st El nino mattor till ungarnas pool (2,44 x 076) och jag laborerade lite förra sommaren med dem, kom fram till att bäst (läs varmast) resultat blev det om jag via den medföljande ventilen enbart plockade ut vatten till mattorna, satte en vanlig Gardena koppling med justerbar strypning, ströp vattenflödet över mattorna lite och ledde returen direkt tillbaka till poolen (alltså inte till ventilen, som enl min mening är rena leksaken)
Då kom jag upp som mest i +32 grader i poolen, och alla var glada ;-),

Denna sommaren funderar jag på att istället skippa leksakventilen och istället sätta en egen lite pump + strypning på värmen och låta själva "reningsverket" leva sitt eget liv

Milkshaken
Varför inte köra med PEM-slang?
Om du har ett garagetak, eller annat lämpligt varmt ställe så klamrar du fast typ 90 lpm, i bågar, och kopplar den till pumpen.... Skapligt billigt och skapligt bra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.