19 378 läst · 7 svar
19k läst
7 svar
Hur sent kan man måla?
Hej!
Jag undrar hur sent på hösten som det är rekommenderat att måla. Jag har målat huset en gång och vindskivor/undertak två gånger. Självklart skulle jag vilja måla huset en sista gång innan vintern, men är osäker om jag hinner. Vad jag har förstått så kan man inte spara färgen till i vår för att måla andra gången (stämmer det?). Har målat med Fugger uteakrylat på väggar och oljefärg på vindskivor och undertak.
Jag undrar hur sent på hösten som det är rekommenderat att måla. Jag har målat huset en gång och vindskivor/undertak två gånger. Självklart skulle jag vilja måla huset en sista gång innan vintern, men är osäker om jag hinner. Vad jag har förstått så kan man inte spara färgen till i vår för att måla andra gången (stämmer det?). Har målat med Fugger uteakrylat på väggar och oljefärg på vindskivor och undertak.
Man bör hålla koll på den relativa luftfuktigheten (har för mig att det bör vara under ~60%). Detta har diskuterats i en tråd tidigare här på forumet om du söker. Färgvalet har nog stor betydelse hur sent på hösten som man kan måla beroende på hur snabbt det torkar.
Jag går i samma tankar. Jag målar med linoljefärg som torkar långsamt så jag oroar mig för kvällsfukten som kommer redan kl 19.00 även soliga dagar. Jag kommer förmodligen att vänta med målning till maj/juni nästa år som är den bästa perioden. Linoljefärg kan man spara i flera år utan att det försämras som tur är.
/CC
Jag går i samma tankar. Jag målar med linoljefärg som torkar långsamt så jag oroar mig för kvällsfukten som kommer redan kl 19.00 även soliga dagar. Jag kommer förmodligen att vänta med målning till maj/juni nästa år som är den bästa perioden. Linoljefärg kan man spara i flera år utan att det försämras som tur är.
/CC
Verkar inte vara någon enkel fråga. Jag har funderat på samma sak. Vi kommer att resa vårt garage som är obehandlat denna helg och huset, också obehandlat, den 3:e oktober. Vi kommer att använda slamfärg till fasaderna och oljefärg till knutar och snickerier. Var in på Nordsjö igår och frågade om de rekommenderar att man gör något i höst eller om man skall avvakta till våren. Fick rekommendationen att strycka ett varv med slamfärg i höst och ytterligare ett varv till våren. Snickerierna rekommenderade de att jag skulle grundmåla i höst och färdigstryka i vår. Det är bara att hoppas på en varm period i början på oktober! Risken är förstås stor att man får problem med dagg, och i värsta fall frysningar, men enligt färghandlaren så är detta ingent som skadar panelen, utan man får helt enkelt göra om i vår i så fall.
Det måste vara minst 6 grader varmt ute dygnet runt. Sedan får inte fukthalten i trät överstiga 15 %. Daggen kommer tidigt på kvällen och har man oljefärg som inte torkat får man fula matta fält här och där. Nej, nu är det dags att renovera inomhus!
Liknande trådar
-
Gjorde ni bygganmälan vid väsentlig ändring av ventilation?
Ventilation -
Hur sent på hösten kan man måla om utvändigt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skyddar partytältet från dagg (är det för sent att måla med linoljefärg i oktober)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det försent att måla altanen i Skåne?
Färg, Måla & Tapetsera -
Om man målar med vattenburen färg för sent på dagen....
Färg, Måla & Tapetsera