Dina friår börjar 1/1 efter färdigställt, även om huset är klart t.ex 6/7 el. 2/3 el. 6/1.
Med klart hus menas när det är slutbesiktigat.

Hur får skattemyndigheten reda på att huset är slutbesiktigat dvs färdigt. Skall men ange det på något särskillt sätt?
/mije

Också intresserad, även om tråden är gammal. Om jag tex. köper stomrest så sker väl ingen egentlig slutbesiktning?

DragonLady skrev:
Med klart hus menas när det är slutbesiktigat.
Hej

Hakar på tråden.

När vi hade byggsammråd med kommunen (Botkyrka) kunde de inte riktigt svara på vad slutbesiktningen skulle vara bra för. De kunde heller inte svara på hur en slutbesiktning gick till. T.ex. hur mycket "små fix" som kunde vara kvar för att huset skulle slutbesiktas. Och slutligen kunde de inte svara på om de själva utförde slutbesiktning eller om de kunde gå på värderinsfirmors uppgifter.

Detta var för ett år sedan och jag är långt ifrån klar men kanske skulle man ringa up kommunen igen och kolla.

Kan någon med erfarenheter svara på hur det går till??

Said

Kvalitetsansvarig skickar in alla papper på att allt är utfört enligt kontrollplanen, då utfärdar kommunen ett slutbevis. Så har jag fått det förklarat för mig. Gör man det mesta på egen hand sker ju ingen traditionell slutbesiktning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.