Hej!

Finns det någon som kan berätta något om sitt byggande med Rörvikshus? Kvalitetskänsla och så.

Det är själva huset jag vill ha omdömen på, inte hur klantiga hantverkare har skött sig. Eller hur fel det kan bli om man inte sätter sig in i vad ett avtal betyder.

Krav: Du måste ha skrivit mer än 50 inlägg för att få ge referenser.
(forumregel som jag tycker är bra)

//LocTite

Hej,

Jag har nog inte skrivit fler än 50 inlägg men har byggt med Rörvikshus och därmed borde jag vara kvalificerad att svara på frågan...Eller det kanske inte var så du menade...?
Iallafall, vi har byggt ett R-hus med inflytt förra sommaren, alltså bott i huset ett år.
Jag måste säga att kvaliteten på huset vad gäller ytter-och innerväggar, golvkonstruktion m..m är gediget och andas kvalitet. Småsaker som gummilister i dörrkarmar på innerdörren gör känslan av kvalitet ännu större.
Tjocka ytterväggar vilket gör att man slipper ha fönsterbrädor som sticker ut i rummet, isolerade innerväggar med råspont bakom gips m.m.
Jag känner att jag köpt ett hus med kvalitet iallafall.

Lycka till med husbygget vad än ni nu väljer!

jenben skrev:
Hej,

Jag har nog inte skrivit fler än 50 inlägg men har byggt med Rörvikshus och därmed borde jag vara kvalificerad att svara på frågan...Eller det kanske inte var så du menade...?
Iallafall, vi har byggt ett R-hus med inflytt förra sommaren, alltså bott i huset ett år.
Jag måste säga att kvaliteten på huset vad gäller ytter-och innerväggar, golvkonstruktion m..m är gediget och andas kvalitet. Småsaker som gummilister i dörrkarmar på innerdörren gör känslan av kvalitet ännu större.
Tjocka ytterväggar vilket gör att man slipper ha fönsterbrädor som sticker ut i rummet, isolerade innerväggar med råspont bakom gips m.m.
Jag känner att jag köpt ett hus med kvalitet iallafall.

Lycka till med husbygget vad än ni nu väljer!
Jag kollar runt bland flera tillverkare, just nu lutar det åt en lokal firma som bara bygger ett fåtal hus per år. Har jämfört deras byggmetoder mot andra intressanta, som Vårgårdahus och Rörvikshus, och funnit att de står sig väl.

Vilka kandidater hade du innan du slutligen bestämde dig?

50-regeln är inte min.......var en moderator som upplyste mig om den. Tror att den tillämpas med lite "fingertoppskänsla"...., så jag vet inte om ditt inlägg får vara kvar.
Tanken är väl att 50-regeln skall motverka problem med "falska" användare som sprider ris och ros på beställning eller för egen vinnings skull. Jag tycker det är en bra regel.

Att sprida "ris" för egen vinnings skull, kan ju vara om man använder forumet enbart som "misilramp" för att bomba ett företag med dålig publicitet. Det borde var smidigare för alla parter att klara ut meningsskiljaktigheter med hjälp att konsumentlagstiftning, kontrakt och dylikt.

At sprida "ros" på beställning eller för egen vinning blir givetvis lika fel det.

I bägge fallen är det information av noll värde för övriga läsare.

//LocTite

Hej,

Innan vi bestämde oss kollade vi runt väldigt mycket. Eftersom vi hade en egenritad ritning så var det flera husföretag som gick bort pga att de inte kunde leverera ett hus enligt våra önskemål.
De vi iallafall tog in offerter ifrån var Myresjöhus, men deras lösning skiljde sig lite väl mycket från vår ritning. Trivselhus, det var dock rätt mycket tillägg kvar som vi ville ha och deras underentrepenörer de hade då iallafall har inte så gott rykte här på hemmaplan.
De som det till slut stod mellan var Willa Nordic och Rörvikshus. Väldigt jämförbara och båda står för god kvalitet. I slutskedet handlade det rätt mycket om förtroende för de som sedan ska komma att bygga huset och där gick Rörvikshus om. De har en yngre representant som förstår vad vi säger och som har liknande tankar om vad som är fint och vad som just nu är poppis. Detta gjorde att vi nådde fram med våra ideer. Willa Nordic hade då en äldre herre som sålde husen och han var mer inne på snickarglädje så det blev liksom in i väggen med mycket.
Efter att vi gjort vårt val gick de som bygger Willa Nordic här i kk, vilket ledde till förseningar för en annan i området. Vi är såklart nöjda med vårt val av den anledningen oxå.

Vi kollade även på att bygga lösvirke med lokala snickare, men det slutade på en dyrare nota och då inräknat att vi skulle stå för mycket själva såsom all projektledning och ta fram entrepenörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.