Vi har anlitat en firma som renoverar våra två badrum i en lägenhet. Nu börjar de bli klara. Det större badrummet är kaklat och fogat och det mindre bara kaklat. När jag tittar på det utförda arbetet frågar jag mig hur exakt precision som är rimligt att kräva. Att vara för petig blir bara jobbigt om mina krav inte är rimliga och skapar onödiga konflikter, samtidigt vill man ha ett väl utfört arbete. Förstår att man måste ha en viss tolerans för kakeljobb.

Här kommer några frågor.

1.I det större badrummet har de börjat med hela plattor vid golvet och kapat vid taket, i det mindre har de gjort tvärtom, börjat med hela vid taket och kapat vid golvet. Hur skall det vara?
2.Kring golvbrunnen i det större badrummet har de kapat klinkerplattorna och pusslat dem för att passa, se bild. Ok eller inte?
3.Mot snedtaket i det större badrummet har de lagt en bred fog, ser fult ut. Ok eller inte?
4.I det mindre badrummet har de sänkt taket för att få in spottar. Kaklingen mot taket är inte rak, delvid pga att taket inte är helt jämt. Det ger en skev glipa, se bild. Ännu har de inte fogat här eller lagt silikon. Har inte hunnit fråga vad de tänkt då jag såg det igår. Vad kan jag kräva här och hur går det att lösa?
5.De har kaklat med springor mot dörrlisterna, vad är ok här?
6. Den sista bilden visar en skev platta, dock nästan den enda. Är det ok att en är sned?
Vart vänder jag mig för att hitta en besiktingsman som kan godkänna jobbet då det är klart?

• golvbrunn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfog.JPG
    Skapa konto
  • snett_mot_tak.JPG
    Skapa konto
  • glipor.JPG
    Skapa konto
  • sned_platta.jpg
    Skapa konto
T
1. Smaksak, vissa börjar med hel nedåt, vissa med hel uppe vid taket. Risken med hel uppe är att taket kan luta som i ditt fall. Åtgärd, taklist.

2. Hade varit lätt att såga runt med vattensågen eller en vinkelslip men eftersom det ska vara ett badkar över så syns det inte, antar detta pga urtaget på slukristens lock.

3. Kunde ha gjorts bättre...........

4. Taklist

5. Förstår inte varför dom inte har tagit väck dörrfoderna och satt utfyllnadsfoder.

6. Lätt fixat om det är satt nyligen då plattorna sitter löst i tidigt skede då det tar ett par dagar för fixet att bränna. Säg till han/hon att byta ut denna platta/flytta den.

Tack för snabbt svar, fler kommentarer?

Spacklet i taket ser inte OK ut. Det skall vara våtrumsspackel som oftast är blått (just för att möjligöra kontroll av att det är rätt sort). De olika färgtillverkarna har system för målning i våtrum, både spackel, grundfärg och täckfärg ingår i systemet.

hempularen skrev:
Spacklet i taket ser inte OK ut. Det skall vara våtrumsspackel som oftast är blått (just för att möjligöra kontroll av att det är rätt sort). De olika färgtillverkarna har system för målning i våtrum, både spackel, grundfärg och täckfärg ingår i systemet.
Skall det vara tätskikt i taket?

Inte tätskikt, men färgtillverkarna har färgsystem som är avsedda för våtrum. Något annat rekomenderar inte färgtillverkaren.

tank77 skrev:
1. Smaksak, vissa börjar med hel nedåt, vissa med hel uppe vid taket. Risken med hel uppe är att taket kan luta som i ditt fall. Åtgärd, taklist.
Eller börja med hel i mitten så man får kapa både nere vid golvet och taket?

Angående springan upp mot taket tycker jag att det ser acceptabelt ut. Att taket inte är helt rakt är något som är mer regel än undantag. Överstiger inte springan 5 -7 mm tar silikonfogen det utan problem och fogen kommer sedermera se fin ut. Samma sak gäller egentligen springan mot dörrfodret också. Jag håller dock med Tank77 om att det är korkat att inte ta bort fodren innan och göra en sadling.

Vad gäller snedtaket så är nog fogen i mitt tycke i maffigaste laget. Snedtak är till 99 % aldrig riktigt "raka" så viss differans kanske man får finna sig i men det går att åtgärda genom att girsåga plattan nårmast snedtaket för att därigenom minska fogstorleken. Oftast sker den slutliga lösningen genom dialog med kunden och även om fogen är en smula bred brukar slutresultatet blir bra när fogen blir inmålad med taket.

Den sneda plattan ska givetvis tas bort och sättas rätt.

MIna synnpunkter.

Prisavdrag för klantigheter som fortfarand esyns vid slut skulle jag begära... mellan 1% - 10% beroende av utseende. Det är ju inge enorma fel. Var det en dyr firma tec Comfort så sklule jag kräva mer, Nisses AB kanske...nja...

Jag tycker det ser bra ut, mycket bra om man jämför med mitt, så är jag ändå väldigt petig har jag fått höra.

Jag tycker du ska vara nöjd. :)

Funderar lite på de svar man får i expertforum som detta. Många som skriver här är väldigt duktiga och vill visa det.;) Kan det vara så att det klankas ner på andra hantverkares arbeten lite överdrivet ofta? Det är ju en klassiker då en hantverkade kommer hem och skall renovera något och säger: - oj oj oj, detta blir inte lätt, den som byggde detta måste haft tummen mitt i handen, osv... Samma sak verkar hända här när man frågar och visar bild på andra hantverkares arbete: -oj oj oj, det var riktigt fult och klantigt gjort, pruta eller be dem göra om (med antydan om att den som kommenterar är en felfri expert).

Jag frågade initialt vad som är rimligt att kräva. Hur noga hantverkarna än är så kan det aldrig bli 100% rätt då det är ett handarbete och alltid går att hitta fel. Så återigen, hur petig skall man vara?

Ja du de finns för många dåliga hantverkare där ute tyvärr... skulle själv aldrig accepterat utförandet då ja vet att man kan gör så mkt bättre.

Titta bara på offentliga toaletter... man kan ju tro att de är dagisbarn som plattsätter alla dom.

T
Mycket gnäll var det här.

I många trådar är det gnäll på att offerterna är så dyra, andra där plattsättaren är värdelös. Kanske är det så att folk tar det billigaste och får resultat därefter eftersom den byggaren har gett ett så lågt anbud att plattsättaren bara har ett visst antal timmar på sig att sätta badrummet utan att gå back. Om det är så så kan det gå undan och vissa misstag kan göras som att plattor inte linjerar till 100%.

Vissa folk kan aldrig tillfredställas utan dom letar fel, sådana personer borde göra sina badrum själv så kan dom lägga ner en dags jobb bara på att göra en vägg. Då kan dom stå i lugn och ro med ett skjutmått och kolla så att varenda platta är på mm rätt. Sen att det tar 1 vecka att sätta kan ju kvitta då som inte behöver betala en svindyr plattsättare som ändå är värdelös : )

Sen snacket om att firmor saltar sina offerter pga ROT-avdraget är ju skitsnack. Väldigt lätt att kolla då en plattsättare kostar 350-450 kr i timmen och detta specificeras.

Lars_M: Svårt att att säga, då vissa människor är sjukt petiga. Hur petig är du?

Som sagt plattan som inte linjerade så bra är lätt att fixa till och plattskärningen runt dörren går att lösa, likaså vid taket. Annars såg det bra ut.

Men en stolt yrkesman lämnar inte ett dåligt utfört jobb... thats it!
1 av 5 plattsättare ja möter titt som tätt lämnar ifrån fantastiska arbeten.
Å då gör dom inte annat om dagarna.

Samma som alla målare som promt ska "spara" på frihand... illa!
Verkar vara allergiska mot maskeringstejp.

Mkt gnäll blire :p ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.