Hej!
Är ny här på byggahus, vet inte om jag postar på rätt ställe. Hur som helst. har ett enplans mockfjärdshus och har tänkt bygga till en takvåning, finns det någon som har någon erfarenhet av detta? eller rent utav en ritning?

Har haft problem med att en gammal vattenskada gjorde att golvet tappade bärigheten 10 år senare. Beror på att golven är självbärande konstruktioner utan bjälkar. När limmet hade blivit fuktigt en gång i tiden tappade det kraften så jag har fått tagit ner hela golvet under köket och bytt ut det underifrån utan att röra köket. Konstruktionen är 2 st brädor uppe och nere sedan limmade masonit skivor mellan dom sedan fyllda med spån. sa 20 cm i bredd.

Redigerat:
Sedan har jag en fråga är det någon som har byggt om utanför vardagsrummet och fått bort dom pelare som håller uthänget av taket ?? har pratat med en kille han sade att det inte går för dom stolparna är en förlängd yttervägg. Tycker det låter konstigt iom att det finns en yttervägg 1,4 meter innanför. Och att kakstolskonstuktionen är inte fackverk utan med stödben och inga av dom är på detta uthäng....

Någon med erfarenheter från detta ??

Man kan ju tycka att ditt resonemang skulle vara rätt, men jag skulle nog själv inte ta bort dessa stöttepelare, det ligger en rätt saftig balk mot taket överst på dessa.
Husen är byggda utan bjälkar i golv och tak så varja liten enhet hjälper till med styrkan för helheten.

Tack för svaret Leffe_k.
Ja det ligger en limträbalk på 70*220 överst på dessa pelare (skarvad över varje pelare.. min tanke var att ta bort dom 2 i mitten och förstärka dom 2 yttre och lägga en limträbalk på 90*270... för att ta den last som är på dessa pelare.

Har lämnat in allt till en konstruktör som får säga hur jag ska gå tillväga.. Vill inte riktigt chansa...

UP Bohman skrev:
Hej!
Är ny här på byggahus, vet inte om jag postar på rätt ställe. Hur som helst. har ett enplans mockfjärdshus och har tänkt bygga till en takvåning, finns det någon som har någon erfarenhet av detta? eller rent utav en ritning?
Mitt är från -62 men "vinde" är inredd på -80 talet... har väldigt enkla ritningar på det...

Hej är intresserad av hur det gick. Har tilläggsisolerat källaren med isodrän och förskökte räta upp fundamentet till en stötta som då gick av, har nu pallat upp med ett lecablock istället. Men det vore fint om det gick att bli av med mittenstöttorna.

/Joakim

Enligt konstruktören var jag tvungen att byta ut limträbalken med en 115x630 i limträ eller en H balk.. båda alternativen var jag tvungen att bygga nya pelare med gjutna fundament ( inte plint) vilket vi bestämde oss att det inte var värt...
Nu står altanen där blev klar i höstas.. kolla resultatet på http://bygg.bloggplatsen.se/ har dokumenterat hela förloppet där... till våren ska trädäcket bli klart så fort snön försvinner...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.