12 563 läst · 8 svar
13k läst
8 svar
Putsa fasaden för 25:-/kvm?
Har ett hus med vit slät kalksten byggt -67 som jag ska putsa. Är ca 160 kvm fasadyta som ska putsas.
Finns färdiga lösningar att köpa t.ex. Maxit där jag fått förslag på:
1. 3mm Rödgrund 103 5 kg/kvm, 4,48:-/kg, 112:-/säck
2. Nätning
3. Grovputs fiber SERO 261 8mm ca 16kg/kvm, 10,44:-/kg, 261:-/säck
4. Stänkputs SERO 232 2,4 kg/kvm
[
Som alternativ till fiberbruket kunde även 2 lager KC C användas SERO 134 25-30 kg/kvm 2,96:-/kg 71:-/säck. Finja har ungefär samma lösning.
Kostnaden för detta känns hög och jag får släpa hem upp till 4 ton ren sand i säckar
Rödgrunden 0,8 ton, 3.584:-
Fiberputs 2,56 ton, 26.726:-
alt KC C, 4 ton, 11.840:-
Med fiber blir kostnaden 30.310:- i materialkostnad eller 189:-/kvm för grundning och grovputsningen.
Rödgrunden är vad jag fårstår ett vanligt KC A 1:3 blandning och KC C 1:7.
Skulle man inte lika gärna kunna beställa hem en bil med putssand ca 250:-/ton. Få den tippad där man ska ha den och slippa konka runt på säckar med sand.
Blandar jag det själv blir det:
KC A, 0,8 ton, putsbruk A 200kg ca 600:- + sand 600 kg 150:- = 750:-
KC C, 4 ton, putsbruk C 500kg 1.480:- + sand 3,5 ton 1.750:- = 3190:-
=====================
Summa 3.940:- i materialkostnad för 160kvm under 25:-/kvm!!!
Det är en avsevärd skillnad mellan 189:- och 25:-/kvm!
Givetvis tillkommer ju lite saker runt omkring, men på just dessa bitar är kostnadsskillnaden enorm!
Nät och infästning mm. ca 10.000:-
Totalt 14.000:- eller 87,5:-/kvm
Har förekommit priser vad jag kan förstå upp till 1200:-/kvm om man ska anlita någon. Men för 87,5:- kan jag själv putsa nästan 14 kvm för 1.200:-
Är det något jag totalt har missuppfattat med putsning eller stämmer min beräkning ovan!?
Verkar det vettigt att först lägga en grundning med ett KC a och sedan en grovputsning med KC C?
Finns färdiga lösningar att köpa t.ex. Maxit där jag fått förslag på:
1. 3mm Rödgrund 103 5 kg/kvm, 4,48:-/kg, 112:-/säck
2. Nätning
3. Grovputs fiber SERO 261 8mm ca 16kg/kvm, 10,44:-/kg, 261:-/säck
4. Stänkputs SERO 232 2,4 kg/kvm
[
Som alternativ till fiberbruket kunde även 2 lager KC C användas SERO 134 25-30 kg/kvm 2,96:-/kg 71:-/säck. Finja har ungefär samma lösning.
Kostnaden för detta känns hög och jag får släpa hem upp till 4 ton ren sand i säckar
Rödgrunden 0,8 ton, 3.584:-
Fiberputs 2,56 ton, 26.726:-
alt KC C, 4 ton, 11.840:-
Med fiber blir kostnaden 30.310:- i materialkostnad eller 189:-/kvm för grundning och grovputsningen.
Rödgrunden är vad jag fårstår ett vanligt KC A 1:3 blandning och KC C 1:7.
Skulle man inte lika gärna kunna beställa hem en bil med putssand ca 250:-/ton. Få den tippad där man ska ha den och slippa konka runt på säckar med sand.
Blandar jag det själv blir det:
KC A, 0,8 ton, putsbruk A 200kg ca 600:- + sand 600 kg 150:- = 750:-
KC C, 4 ton, putsbruk C 500kg 1.480:- + sand 3,5 ton 1.750:- = 3190:-
=====================
Summa 3.940:- i materialkostnad för 160kvm under 25:-/kvm!!!
Det är en avsevärd skillnad mellan 189:- och 25:-/kvm!
Givetvis tillkommer ju lite saker runt omkring, men på just dessa bitar är kostnadsskillnaden enorm!
Nät och infästning mm. ca 10.000:-
Totalt 14.000:- eller 87,5:-/kvm
Har förekommit priser vad jag kan förstå upp till 1200:-/kvm om man ska anlita någon. Men för 87,5:- kan jag själv putsa nästan 14 kvm för 1.200:-
Är det något jag totalt har missuppfattat med putsning eller stämmer min beräkning ovan!?
Verkar det vettigt att först lägga en grundning med ett KC a och sedan en grovputsning med KC C?
Redigerat:
Skall du putsa själv?
Jag har fått mitt hus putsat invändigt och det gick åt ca 11 ton med puts o bruk. Det går åt många säckar och jag tippar på att det är ganska viktigt att man får blandningen rätt och samma hela tiden.
Om du skall ha folk till o putsa så tillkommer ju kostnaden får att stå o mäta o blanda. Jag tror inte det är så många idag som gör det.
Skall du putsa själv och har all tid i världen så funkar det kanske...
Jag har fått mitt hus putsat invändigt och det gick åt ca 11 ton med puts o bruk. Det går åt många säckar och jag tippar på att det är ganska viktigt att man får blandningen rätt och samma hela tiden.
Om du skall ha folk till o putsa så tillkommer ju kostnaden får att stå o mäta o blanda. Jag tror inte det är så många idag som gör det.
Skall du putsa själv och har all tid i världen så funkar det kanske...
Det var innerväggar i ett hus som är 70kvm. Dock så var väggarna jättesnea så de fick lägga på mellan 10cm och 2cm.
Jag har kört med blanda själv (murbruk) och storsäck, men det är betydligt enklare att hantera 25kg säckar...
Jag har kört med blanda själv (murbruk) och storsäck, men det är betydligt enklare att hantera 25kg säckar...
"Är det något jag totalt har missuppfattat med putsning eller stämmer min beräkning ovan!?"
Missuppfattningar finns.
Glöm 261. Den hör inte ihop med de andra produkterna.
Jag fattar inte riktigt grejen med sanden. 103, 134 och 232 är färdiga produkter som man enbart blandar med vatten.
"Rödgrunden är vad jag fårstår ett vanligt KC A 1:3 blandning och KC C 1:7."
Svar: Nej. Propotionerna du skriver ut är om man blandar murcement och sand och det kan aldrig bli ett KC eftersom kalket saknas och murcement inte är bindemedlet i KC. Cementbruk A, dvs byggcement alt anläggningscement + sand blandas också 1:3, men det är inte heller ett KC.
Missuppfattningar finns.
Glöm 261. Den hör inte ihop med de andra produkterna.
Jag fattar inte riktigt grejen med sanden. 103, 134 och 232 är färdiga produkter som man enbart blandar med vatten.
"Rödgrunden är vad jag fårstår ett vanligt KC A 1:3 blandning och KC C 1:7."
Svar: Nej. Propotionerna du skriver ut är om man blandar murcement och sand och det kan aldrig bli ett KC eftersom kalket saknas och murcement inte är bindemedlet i KC. Cementbruk A, dvs byggcement alt anläggningscement + sand blandas också 1:3, men det är inte heller ett KC.
Lite intresserad över din kommentar på fiberbruket 261. Varför anser du inte att det hör ihop med rödgrunden och stänkputsen?
Var nämligen 16 kg/kvm som min byggbutik rekommenderade för en ganska ansenlig summa.
103, 134 och 232 vet jag är färdiga produkter. Sanden hörde till alternativet att blanda själv.
KC A 1:3 blandning avsåg jag blandingen kalkcement i del 1 och 3 delar sand det blir vad jag uppfattat det en KC A blandning. Är proportionerna 10-90-350, kalk-cement-sand. Vad jag har fått fram är rödgrunden bara ett helt vanligt KC A bruk med lite rödfärg.
Det jag tycker är att man betalar ett ganska bra pris för sand och lite bekvämlighet. OK om man bara ska putsa lite, men när man kommer upp på som i m itt fall 300 kvm så är man inte så jätteintresserad av att lägga ut så mycket extra för sänden och att få det i säck.
Men min grundfråga är om det är rätt tänkt att först lägga en grundning med ett KC A och sedan en grovputsning med KC C?
Det var väl så murarna gjorde förr när det inte fanns färdiga säckar och som min svärfar så snabbt och smidigt blandede ihop. Den putsen som han gjorde sitter där den ditter! Han hade också jobbat hela livet med cement och betong.
Var nämligen 16 kg/kvm som min byggbutik rekommenderade för en ganska ansenlig summa.
103, 134 och 232 vet jag är färdiga produkter. Sanden hörde till alternativet att blanda själv.
KC A 1:3 blandning avsåg jag blandingen kalkcement i del 1 och 3 delar sand det blir vad jag uppfattat det en KC A blandning. Är proportionerna 10-90-350, kalk-cement-sand. Vad jag har fått fram är rödgrunden bara ett helt vanligt KC A bruk med lite rödfärg.
Det jag tycker är att man betalar ett ganska bra pris för sand och lite bekvämlighet. OK om man bara ska putsa lite, men när man kommer upp på som i m itt fall 300 kvm så är man inte så jätteintresserad av att lägga ut så mycket extra för sänden och att få det i säck.
Men min grundfråga är om det är rätt tänkt att först lägga en grundning med ett KC A och sedan en grovputsning med KC C?
Det var väl så murarna gjorde förr när det inte fanns färdiga säckar och som min svärfar så snabbt och smidigt blandede ihop. Den putsen som han gjorde sitter där den ditter! Han hade också jobbat hela livet med cement och betong.
Därför att man skiljer på tjockputs och tunnputs. 261 är för tunnputsning. Om du nu, rent hypotetiskt, skulle lägga den där du tänkte så kommer du inte att ha problem att få den på rödgrunden, men du får problem med att få stänkputsen att fästa eftersom 261 innehåller polymerer medans de andra produkterna är helt mineraliska såvida du inte går över på tunnputsning, skippar rödgrunden och tar en stänkputs anpassad för tunnputs istället.kemis skrev:
Kalkcement är färdigblandat kalk och cement 50/50 och kan aldrig bli ett KC-A eller KC-B utan enbart KC-C eller KC-D. Däremot kan du ju självklart blanda 10/90/350 för ett KC-A precis som rödgrunden är sammansatt.kemis skrev:
Det är ju inte bara sand och säck du betalar för. Du vet också att produkten håller rätt propotioner i varje blandning. Du får även luftporbildare och pumpbarhet (om du väljer pumpbart bruk).kemis skrev:
Att blanda själv till 300 m² skulle aldrig fall mig in. Det är meckigt, jobbigt, tråkigt, tröttsamt, lätt att det blir fel och, enligt mig, idiotiskt, men inte olagligt
Stämmer bra att det blandades mer manuellt förr, men så blev det ju lite hipp som happ också just för att det mättes inte så värst noggrant vilket kan ställa till det vid underhåll. Man slog också mest för hand medans man, idag, helst pumpar. Det kallas utveckling. Det förbättrar och det är bra.kemis skrev:
Jag talar dagligen med byggare som gör helt galna saker och när man påpekar det så får man ofta svaret: "ja, men så har vi gjort i 30 år..."
Det gör mig irriterad för det betyder ju inte att det är rätt. Det har ju faktiskt hänt lite sen finska vinterkriget
Jag tycker också synd om dem som dessa byggare har gjort jobb åt under de 30 åren.
Redigerat:
Hej!
Får tacka för ditt svar. Har övervägt det lite nu och det är nog lite för mycket jobb att blanda det själv och få exakt mängd av allt hela tiden.
Har hittat en vettig lösning nu. En sak har jag kommit fram till. Gå inte till närmaste byggaffär och lita på vad de säger! Hade jag köpt allt från en av dem så hade det både blivit fel samt extremt dyrt.
Det jag tror blir det mest ekonomiska är:
1:a lagret Finja B-bruk 18 kg/kvm
2:a lagret Finja C-bruk 20 kg/kvm
Finja stänkputs KC 5 kg/kvm
Kostnad inkl. nät m.m. ca 120:-/kvm
Priserna är om man köper det i storsäck på 1 ton då man får ner kostnade rejält verkar det som. Förutsätter att man då kan få det avställt på rätt ställe med en gång! Ingen man bollar runt med direkt! Stänkputen däremot kommer i småsäck.
Det innebär att jag får hela mitt hus på 160 kvm fasad putsat för 19.200:- i materialkostnad. Det anser jag helt ok!
Är dock lite irriterad på att mycket av de råd jag fått från bygghandlare nu i efterhand visat sig direkt felaktiga och onödigt dyra. Har fått priser på över 100.000:- för det jag nu kan köpa för 19.200:-. Och slutresultatet blir densamma!
Återkommer med lite bilder efterhand jag börjar med arbetet.
Får tacka för ditt svar. Har övervägt det lite nu och det är nog lite för mycket jobb att blanda det själv och få exakt mängd av allt hela tiden.
Har hittat en vettig lösning nu. En sak har jag kommit fram till. Gå inte till närmaste byggaffär och lita på vad de säger! Hade jag köpt allt från en av dem så hade det både blivit fel samt extremt dyrt.
Det jag tror blir det mest ekonomiska är:
1:a lagret Finja B-bruk 18 kg/kvm
2:a lagret Finja C-bruk 20 kg/kvm
Finja stänkputs KC 5 kg/kvm
Kostnad inkl. nät m.m. ca 120:-/kvm
Priserna är om man köper det i storsäck på 1 ton då man får ner kostnade rejält verkar det som. Förutsätter att man då kan få det avställt på rätt ställe med en gång! Ingen man bollar runt med direkt! Stänkputen däremot kommer i småsäck.
Det innebär att jag får hela mitt hus på 160 kvm fasad putsat för 19.200:- i materialkostnad. Det anser jag helt ok!
Är dock lite irriterad på att mycket av de råd jag fått från bygghandlare nu i efterhand visat sig direkt felaktiga och onödigt dyra. Har fått priser på över 100.000:- för det jag nu kan köpa för 19.200:-. Och slutresultatet blir densamma!
Återkommer med lite bilder efterhand jag börjar med arbetet.
Liknande trådar
-
Husfasaden ej murad hela vägen, kostnad för bäst/snyggast åtgärd?
Fasad -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsade väggar el lättbetong? Vad för plugg + skruv
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa om fasaden - olika förslag på hur det ska göras
Fasad -
Ett lager för lite när fasaden putsades?
Fasad