1 335 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Problem med Bosch Easy Serie och första jacket
Hej,
Jag kopplade in ett Bosch Easy serie till första jacket men fick problem med brytningar på ADSL och att efterföljande telefoner inte fungerade.
Jag tog inkommande telelina och kopplade till plinten på larmet som är märkt som "telestolpar" och från plinten märkt som "telefon" ut till första jacket.
Om man ska koppla in larmet efter ADSL hur kopplar man då för att få det riktigt.
Tacksam för svar
Jag kopplade in ett Bosch Easy serie till första jacket men fick problem med brytningar på ADSL och att efterföljande telefoner inte fungerade.
Jag tog inkommande telelina och kopplade till plinten på larmet som är märkt som "telestolpar" och från plinten märkt som "telefon" ut till första jacket.
Om man ska koppla in larmet efter ADSL hur kopplar man då för att få det riktigt.
Tacksam för svar
Du har troligen gjort något fel.
Inkommande går först till larmet, sen till adslsplitter.
Detta ska inte orsaka brytningar eller att efterföljande telefoner inte funkar, signalen ska bara gå rakt genom.4
Kolla över allt igen eller posta hur du gjort.
Inkommande går först till larmet, sen till adslsplitter.
Detta ska inte orsaka brytningar eller att efterföljande telefoner inte funkar, signalen ska bara gå rakt genom.4
Kolla över allt igen eller posta hur du gjort.
Jag kopplade in inkommande telelina till plinten på larmet som är märkt som "telestolpar" och från plinten märkt som "telefon" gick jag till första jacket där linan kopplades in till dom nedre skruvarna.
ADSL-splittern sattes in första jacket med en mellanpropp. Sen sitter ytterligare en mellanpropp som går till en trådlös telefon.
Det fungerade med ADSL tills larmet ringde upp första gången sen kom inte ADSL igång igen.
Den andra telefonen fungerade aldrig.
ADSL-splittern sattes in första jacket med en mellanpropp. Sen sitter ytterligare en mellanpropp som går till en trådlös telefon.
Det fungerade med ADSL tills larmet ringde upp första gången sen kom inte ADSL igång igen.
Den andra telefonen fungerade aldrig.
Alltid samma problem. ADSL fungerar så att signalen går på om jag inte minns fel på 4000 Hz. Denna signal släpps inte igenom på större delen av all teleutrustning på markanden. För ett det skall fungera får man gå ifrån regeln att larmet skall ligga först. det måste ligga efter ADSL-splittern. Kopplar gör du så att telen gå in på inkommande plint i jacket, sen genom alla mellanproppar för att sedan gå vidare till nästa jack på nästa skruvpar på jacket. En enkel lösning är att lägga om det lite och sätta upp ett extra jack brevid det bef jacket. I det bef jacket kopplas larm och ADSL, det nya jacket tar telefon mm.
Det beror på hur du programmerat larmet, i normalfallet ringer det bara då larm går men du kan även få den att rapportera vid andra tillfällen, har du det inställt så kan det vara bättre att lägga splittern framför larmet men det är inte riktigt godkänt, larmet ska alltid gå först om det enbart har telelinan att larma med och inget GSM-modul. Det rätta i det fallet är 2 telelinor eller tele+GSM.
Annars så ställer du larmet att enbart ringa vid larm så slipper du försvaga systemet med en svag punkt som en splitter och andra kopplingar.
Annars så ställer du larmet att enbart ringa vid larm så slipper du försvaga systemet med en svag punkt som en splitter och andra kopplingar.