10 922 läst · 11 svar
11k läst
11 svar
Förslag på värmesystem, vedeldning kombinerat med bergvärme?
Behöver hjälp/förslag från erfaret folk. Vi har ett hus på ca 200 kvadratmeter och ett/en garage/verkstad på ca 100 kvadratmeter. I nuläget värms hus och garage/verkstad med vedpanna samt ackumulatortank på 4 m3. Vedpanna och tank finns i garaget 20-30 meter från huset och leds in dit via en kulvert. Vi har egen skog och vedeldningen är ju relativt billig MEN den kräver en massa jobb! I nuläget går det kanske åt 50 m3 ved per år. Låter rätt mycket men vi har som oftast 23-25 grader i huset året om. På sommaren blir det varmare ändå pga att solen värmer upp huset. På vintertid får man elda en gång per dag. På sommartid varannan, var tredje dag för varmvattnets skull...Vi tycker att det är lite onödigt varmt i huset överlag. Vill ha ca 23 grader året runt.
Vi funderar nu på att installera bergvärme för att minska antalet arbetstimmar med veden rejält...Kan man kombinera vedeldning och bergvärme på ett bra sätt? Ekonomiskt försvarbart?
Finns det andra förslag på kompletterande värmesystem till vedeldning? Jordvärme?
Ska man kanske värma enbart huset med bergvärme och garaget vintertid (med ved)?
Tacksam för svar och funderingar!!
/ E
Vi funderar nu på att installera bergvärme för att minska antalet arbetstimmar med veden rejält...Kan man kombinera vedeldning och bergvärme på ett bra sätt? Ekonomiskt försvarbart?
Finns det andra förslag på kompletterande värmesystem till vedeldning? Jordvärme?
Ska man kanske värma enbart huset med bergvärme och garaget vintertid (med ved)?
Tacksam för svar och funderingar!!
/ E
Sänk tempen och ta på er tröjor Man vänjer sig snabbt vid lägre temp och spar väldiga mängder energi (ved).
Hur varmt är det i garaget? Kanske går att sätta 5 grader sen värma med aerotemper när värmen behövs.
Se över isoleringen på huset? Vinden kanske är dåligt isolerad etc, gör man rätt här kan man spara mycket.
Bergvärme och jordvärme är samma sak jordvärme kan man installera själv bergvärme kräver att någon borrar ett hål om man inte har en Hilti utan dess like såklart Det enda skälet att inte välja jordvärme tycker jag är om man saknar mark att lägga slingorna i. Slangen är dessutom relativt billig (kolla rinkaby).
Men kombinationen är inte helt smidig, jordvärme gillar låga temperaturer tex golvvärme och stora radiatorer. Vedeldning är snarare tvärtom där vill man ju ha hetast möjligt för att sedan pysa ut lite värme under lång tid.
Möjligen ställer man då pumpen lägre (inomhustemp alltså) och låter vedpannan hålla högre temp för att inte pumpen ska gå igång samt låter acctanken förvärma varmvattnet (til bad/dusch osv) för maximal besparing när man eldat.
Ekonomiskt försvarbart blir det ju aldrig, dels kostar elen dels är veden "gratis" (-arbete), men du/ni får ju väga in om ni inte tycker att det är värt det. Är alternativet elpatron så är läget ett helt annat.
Hur varmt är det i garaget? Kanske går att sätta 5 grader sen värma med aerotemper när värmen behövs.
Se över isoleringen på huset? Vinden kanske är dåligt isolerad etc, gör man rätt här kan man spara mycket.
Bergvärme och jordvärme är samma sak jordvärme kan man installera själv bergvärme kräver att någon borrar ett hål om man inte har en Hilti utan dess like såklart Det enda skälet att inte välja jordvärme tycker jag är om man saknar mark att lägga slingorna i. Slangen är dessutom relativt billig (kolla rinkaby).
Men kombinationen är inte helt smidig, jordvärme gillar låga temperaturer tex golvvärme och stora radiatorer. Vedeldning är snarare tvärtom där vill man ju ha hetast möjligt för att sedan pysa ut lite värme under lång tid.
Möjligen ställer man då pumpen lägre (inomhustemp alltså) och låter vedpannan hålla högre temp för att inte pumpen ska gå igång samt låter acctanken förvärma varmvattnet (til bad/dusch osv) för maximal besparing när man eldat.
Ekonomiskt försvarbart blir det ju aldrig, dels kostar elen dels är veden "gratis" (-arbete), men du/ni får ju väga in om ni inte tycker att det är värt det. Är alternativet elpatron så är läget ett helt annat.
Kolla upp hur shunt styrningen fungerar. Sänker ni innomhus tempen 2-3 grader så borde ju det bli en stor skillnad.
Hej Marcus. Bor 14 km norr om Kalix och har tills nov -08, haft precis samma system som du, fast jag fliseldade.
Huset är tvåplans ca. 200 kvm+ hel källare. byggt -39) Pannan och flisförrådet hade jag i uthuset. Maj förra året brann det bakåt i flisskruven och hela uthuset brann ner, med panna och allt.
Har nu en jordslinga på 2x400 m, och en Nibe 1135 på 10 kw. Har kört en vinter och här är min erfarenhet. Det blir DYRT om man låter elpatronen gå igång. Första tvåmånadersperioden det var kallt (Nov-Dec -08) värmde jag på som vanligt, dvs, ca 23 grader inne, (som man gör när man har egen flis/ved!) och förbrukade 8200 kw (inkl. v-vatten o hushållsel). Panik! Spärrade elpatronen och eldade järnspisen i köket på kvällen när det blev för kallt. Har dragit ett spaxrör från spiskåpan till v-rummet med fläkt för att få jämn värme. Kyligt på morgonen i nedervåningen (ca 16 grader vid -20 ute) men va f-n. Då går man ju på jobbet. Nästa period (Jan-Feb, kallt som.....) var jag nere på 2871 kw inkl allt. Detta är jag helt nöjd med eftersom jag slipper flisen. Tänkte komplettera med solfångare för v-vatten på sommaren, men inte kommit så långt, men en sådan kostar ju ingenting med tanke på vad man sparar in. Tycker pumpen drar lite för att värma huset men mycket för v-vatten. (Har kollat el-förbrukningen nu maj-25juni med avstängd värme i huset, utan bara varmvatten, och har förbrukat 1250 kw inkl. hushållsel. (Har nog normal el annars, två frysboxar ikällaren, normalt kök, 42 tums TV, belysning osv) Sammantaget; Gillar jord/bergvärme,men komplettera med ved när det är kallt! Lyssna på v-g! Han har helt rätt med isolering och förvärmning osv. Skaffar du värmepump MÅSTE man börja tänka på sånt! Lycka till! Korp-Johan
Huset är tvåplans ca. 200 kvm+ hel källare. byggt -39) Pannan och flisförrådet hade jag i uthuset. Maj förra året brann det bakåt i flisskruven och hela uthuset brann ner, med panna och allt.
Har nu en jordslinga på 2x400 m, och en Nibe 1135 på 10 kw. Har kört en vinter och här är min erfarenhet. Det blir DYRT om man låter elpatronen gå igång. Första tvåmånadersperioden det var kallt (Nov-Dec -08) värmde jag på som vanligt, dvs, ca 23 grader inne, (som man gör när man har egen flis/ved!) och förbrukade 8200 kw (inkl. v-vatten o hushållsel). Panik! Spärrade elpatronen och eldade järnspisen i köket på kvällen när det blev för kallt. Har dragit ett spaxrör från spiskåpan till v-rummet med fläkt för att få jämn värme. Kyligt på morgonen i nedervåningen (ca 16 grader vid -20 ute) men va f-n. Då går man ju på jobbet. Nästa period (Jan-Feb, kallt som.....) var jag nere på 2871 kw inkl allt. Detta är jag helt nöjd med eftersom jag slipper flisen. Tänkte komplettera med solfångare för v-vatten på sommaren, men inte kommit så långt, men en sådan kostar ju ingenting med tanke på vad man sparar in. Tycker pumpen drar lite för att värma huset men mycket för v-vatten. (Har kollat el-förbrukningen nu maj-25juni med avstängd värme i huset, utan bara varmvatten, och har förbrukat 1250 kw inkl. hushållsel. (Har nog normal el annars, två frysboxar ikällaren, normalt kök, 42 tums TV, belysning osv) Sammantaget; Gillar jord/bergvärme,men komplettera med ved när det är kallt! Lyssna på v-g! Han har helt rätt med isolering och förvärmning osv. Skaffar du värmepump MÅSTE man börja tänka på sånt! Lycka till! Korp-Johan
Vi TROR att vi kan komma ner i en förbrukning på 30 m3 ved per år, dvs 30 000 kWh. I dagens läge styrs shunten manuellt och vissa element saknar termostater. Man kan reglera flödet i elementen manuellt.
I dagens läge går cirkulationen av varmvattnet igång två gånger per dag, en gång på morgonen i 2 timmar och en gång på eftermiddagen i 2 timmar. Känns som att kulverten skulle kunna vara en energibov??
Vad gäller husets isolering så bör den vara bra. Huset är byggt 1927 men totalrenoverat på 70-talet. Värmen i huset står sig länge.
Det är svårt att få bra skiktning i ackumulatortanken. När den är "uppeldad" är det ca 80 grader i toppen, 60 i mitten och 40 i bottnen. Då har vi lagt in 1½ - 2 ilägg ved. Pannan är en Solo Innova 30 kW, 10 år gammal, verkningsgrad 91%. Ackumulatortanken ligger som sagt var på 4 m3. Enligt Solo Innovas hemsida ska tanken ligga på minst 2,5 m3 till denna vedpanna som vi har.
Våran huvudfundering var egentligen OM och i så fall HUR man ska kombinera vedeldning med berg-/jordvärme och vilket är fördelaktigast av berg. och jordvärme?
Tack för alla svar! Man lär så länge man lever =)
I dagens läge går cirkulationen av varmvattnet igång två gånger per dag, en gång på morgonen i 2 timmar och en gång på eftermiddagen i 2 timmar. Känns som att kulverten skulle kunna vara en energibov??
Vad gäller husets isolering så bör den vara bra. Huset är byggt 1927 men totalrenoverat på 70-talet. Värmen i huset står sig länge.
Det är svårt att få bra skiktning i ackumulatortanken. När den är "uppeldad" är det ca 80 grader i toppen, 60 i mitten och 40 i bottnen. Då har vi lagt in 1½ - 2 ilägg ved. Pannan är en Solo Innova 30 kW, 10 år gammal, verkningsgrad 91%. Ackumulatortanken ligger som sagt var på 4 m3. Enligt Solo Innovas hemsida ska tanken ligga på minst 2,5 m3 till denna vedpanna som vi har.
Våran huvudfundering var egentligen OM och i så fall HUR man ska kombinera vedeldning med berg-/jordvärme och vilket är fördelaktigast av berg. och jordvärme?
Tack för alla svar! Man lär så länge man lever =)
skaffa en MODERN flispanna om du har egen skog.
Kan inte bli bättre och billigare.
För som jag förstår tänkte du fortfarande ha kvar vedpanna?
Sälj den och satsa på flis, något annat behöver du inte, varken sol eller kallt inne.
Kan inte bli bättre och billigare.
För som jag förstår tänkte du fortfarande ha kvar vedpanna?
Sälj den och satsa på flis, något annat behöver du inte, varken sol eller kallt inne.
_ap_;Jo ska man betala flishugg och helt ny panna så ligger man lätt över 100k och arbetet med att få hem den förbaskade skogen är likt förbaskat kvar
MarkusF: om du köper en shunstyrning tex ERA10 (under 2k på rinkaby) så spar du massor med ved. Värmekomforten ja den behöver jag inte prata om, det stiger säkert 5-6 gånger (ej vetenskpaligt test av mig själv ). Du har kanske vart med om detta: Det blir kallt inatt jag vrider på lite sen nästa dag plusgrader och olidligt varmt inne. En shuntstyrning även av enklaste sort känner av inner eller yttertempen och justerar shunten direkt inte på morgonen när man vaknar i en bastu. Hur bra du än är med shunten så är man inte nere i pannrummet var 20:e sekund.
Jag tror att du kan spara mycket ved genom att elda smartare, skaffa en shuntstyrning justera upp elementen så att shunten styr tempen i huset inte elementtermostaterna (det sabbar skiktningen mycket särskilt för dig med stor tank).
Sen spar in på garagevärmen: minsta möjliga när det inte används om du inte använder det dagligen.
Vill du prompt ha både och så satsa på jordvärme och inkoppling som jag sagt ovan, men för att det ska vara i närheten av funktionellt måste radiatorerna vara tiptopp. Gräv sen ner en sjuhelsikes slinga om du har marken, sålänge pumpen klarar att pumpa runt så finns det inget som heter för lång slinga
Om du är säker på isoleringen kolla åtminstone vinden, värme stiger ju som bekant uppåt så är det fusk här är det det värsta stället. 20 cm bör det vara och ska du in med VP så öka på ännu mer. Anta inget det är ofta fel nr 1
MarkusF: om du köper en shunstyrning tex ERA10 (under 2k på rinkaby) så spar du massor med ved. Värmekomforten ja den behöver jag inte prata om, det stiger säkert 5-6 gånger (ej vetenskpaligt test av mig själv ). Du har kanske vart med om detta: Det blir kallt inatt jag vrider på lite sen nästa dag plusgrader och olidligt varmt inne. En shuntstyrning även av enklaste sort känner av inner eller yttertempen och justerar shunten direkt inte på morgonen när man vaknar i en bastu. Hur bra du än är med shunten så är man inte nere i pannrummet var 20:e sekund.
Jag tror att du kan spara mycket ved genom att elda smartare, skaffa en shuntstyrning justera upp elementen så att shunten styr tempen i huset inte elementtermostaterna (det sabbar skiktningen mycket särskilt för dig med stor tank).
Sen spar in på garagevärmen: minsta möjliga när det inte används om du inte använder det dagligen.
Vill du prompt ha både och så satsa på jordvärme och inkoppling som jag sagt ovan, men för att det ska vara i närheten av funktionellt måste radiatorerna vara tiptopp. Gräv sen ner en sjuhelsikes slinga om du har marken, sålänge pumpen klarar att pumpa runt så finns det inget som heter för lång slinga
Om du är säker på isoleringen kolla åtminstone vinden, värme stiger ju som bekant uppåt så är det fusk här är det det värsta stället. 20 cm bör det vara och ska du in med VP så öka på ännu mer. Anta inget det är ofta fel nr 1
Mitt tips är fixa så att ditt nuvarande system fungerar så bra som möjligt innan du investerar i något nytt.
Är det tex pga hög returtemp från radiatorerna som din acktank inte räcker längre så kommer det att fungera väldigt dåligt med en vp dom vill ha låga retur/framlednings temperaturer.
Shuntstyrning är bra i mitt fall så ökade den tiden som tankarna räckte med ca 25-35%.
Tycker du att vedeldningen är skit även när allt funkar som det skall med låg returtemp och bra skiktning o.s.v då tycker jag att du skall byta system.
Bättre att han ett system som inte nått sin fulla potential än två.
Är det tex pga hög returtemp från radiatorerna som din acktank inte räcker längre så kommer det att fungera väldigt dåligt med en vp dom vill ha låga retur/framlednings temperaturer.
Shuntstyrning är bra i mitt fall så ökade den tiden som tankarna räckte med ca 25-35%.
Tycker du att vedeldningen är skit även när allt funkar som det skall med låg returtemp och bra skiktning o.s.v då tycker jag att du skall byta system.
Bättre att han ett system som inte nått sin fulla potential än två.
Redigerat:
Vi förstår inte riktigt det sista inlägget.. Hur menar du med returtempen? Om det är högre returtemp från radiatorerna borde det väl innebära att ackumulatortanken håller värmen längre?
Vi tycker nog inte att vedeldning är dåligt, men det är så mkt arbete med att förarbeta veden innan den ska eldas. Ved är "billigt" för oss som har tillgång till lite skog...
Vi vill helt enkelt OM möjlighet finns (?!) ha en annan värmekälla som är rel. billig som huvudsystem och kunna komplettera lite med vedeldning, för att få så billig drift som möjligt och för att minska vedhanteringen.
Vi tycker nog inte att vedeldning är dåligt, men det är så mkt arbete med att förarbeta veden innan den ska eldas. Ved är "billigt" för oss som har tillgång till lite skog...
Vi vill helt enkelt OM möjlighet finns (?!) ha en annan värmekälla som är rel. billig som huvudsystem och kunna komplettera lite med vedeldning, för att få så billig drift som möjligt och för att minska vedhanteringen.
Nej temperaturen tillbaka till tanken från radiatorerna skall vara så låg som möjligt.
Ex1: tank 4m3 temp 90°C retur 50°C = 40°C Då har du ca 186kWh värme som huset kan kan använda till uppvärming.
Ex2: tank 4m3 90°C retur 30°C = 60°C Då har du ca 279kWh värme som huset kan använda till uppvärming.
Alltså rymmer samma tank nästan 100kWh mer med lägre retur temp.
Har du 50°C i retur temp så måste du ha en 6m3 tank för att ha samma bekvämlighet som med en 4m3 tank och 30°C i returtemp.
Ex1: tank 4m3 temp 90°C retur 50°C = 40°C Då har du ca 186kWh värme som huset kan kan använda till uppvärming.
Ex2: tank 4m3 90°C retur 30°C = 60°C Då har du ca 279kWh värme som huset kan använda till uppvärming.
Alltså rymmer samma tank nästan 100kWh mer med lägre retur temp.
Har du 50°C i retur temp så måste du ha en 6m3 tank för att ha samma bekvämlighet som med en 4m3 tank och 30°C i returtemp.