35 318 läst · 11 svar
35k läst
11 svar
Färg som "andas". Källaren som ska målas
Hej.
Jag har ett hus från -59.
Håller på att renovera källaren. Har precis lagt färdigt all klinker. Nu ska jag sätta glasfiberväv på väggarna.
Frågan är vad jag ska måla med för färg??
Vill inte använda plastfärg för jag är rädd att väggarna inte "andas" då.
Finns det någon färg som släpper igenom lite fukt och luft, så att väggarna kommer hålla sig fina i många år framöver.
Det satt säckväv på väggarna innan men det har jag rivit ner.
Hade tänkt bredspackla alla väggar för att få lite slätare att sätta väven på. Är det speciellt spackel man ska använda i dessa utrymmen?
Jag har ett hus från -59.
Håller på att renovera källaren. Har precis lagt färdigt all klinker. Nu ska jag sätta glasfiberväv på väggarna.
Frågan är vad jag ska måla med för färg??
Vill inte använda plastfärg för jag är rädd att väggarna inte "andas" då.
Finns det någon färg som släpper igenom lite fukt och luft, så att väggarna kommer hålla sig fina i många år framöver.
Det satt säckväv på väggarna innan men det har jag rivit ner.
Hade tänkt bredspackla alla väggar för att få lite slätare att sätta väven på. Är det speciellt spackel man ska använda i dessa utrymmen?
Redigerat:
Om du ska använda en färg som "andas" kan du ju använda silikatfärg, men då får du hoppa över momentet med glasfiberväven. Färg som "andas" på betongväggar ska endast brukas när det är ren betong/puts.
Så länge dräneringen är bra och det inte är några problem med fukt i väggarna är det brukligt att använda sig av vanlig väggfärg.
Så länge dräneringen är bra och det inte är några problem med fukt i väggarna är det brukligt att använda sig av vanlig väggfärg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Det är inte glsfiberväven som är problemet. Det är att färg som andas normalt sett, inte fäster mot vävlimmet. Silikatfärg fäster mot själva glasfiberväven, men inte mot limmet som tränger igenom porerna. Risk att färgen lossnar alltså.Holmgren skrev:
Kör med färg direkt mot betongen. Behöver du spackla; använd cementbaserat spackel.
I vår källare (sutterräng från -58, utan rå källarlukt) är det garanterat målat med vanlig plastfärg sedan mååånga år. Och trots att vi har fukt i väggarna (vilket är helt normalt i gamla hus enligt besiktningsmannen) sitter den bajsbruna färgen där den ska även längst ner och längst in. I tvättstugedelen har det däremot släppt men det beror snarare på fukt inifrån än utifrån då det knappt funnits någon ventilation överhuvudtaget under alla år. Jag kommer att välja vanlig plastfärg när jag ska göra om källaren.
/jeppe
/jeppe
Finns ju sååå många andra som har väv på väggarna i källaren.
Måste ju finnas någon färg som man kan kombinera med.
Vill få mysigare i källaren och då tycker jag väv gör sig bättre än färg direkt på.
Bara färg blir ofta lite platt tycker jag.
Måste ju finnas någon färg som man kan kombinera med.
Vill få mysigare i källaren och då tycker jag väv gör sig bättre än färg direkt på.
Bara färg blir ofta lite platt tycker jag.
Klart det finns många som har väv i sina källare. men då är det inte målat med någon difussionsöppen färg. Då är det målat med vanlig väggfärg.Holmgren skrev:
Det är helt ok för dig att sätta väv i källaren, men då får du använda dig av väggfärg.
Finns det någon nackdel med att använda vanlig färg?
Limmet till väven gör inte att det blir helt tätt??
Likaså ska väggarna bredspacklas, även här är jag lite fundersam om det släpper igenom fukt. Fick tips om betongbaserat spckel men det viste inte min XL butik vad det var. Borde vara vanlig puts då menade han.
Stort tack till alla svar.
Limmet till väven gör inte att det blir helt tätt??
Likaså ska väggarna bredspacklas, även här är jag lite fundersam om det släpper igenom fukt. Fick tips om betongbaserat spckel men det viste inte min XL butik vad det var. Borde vara vanlig puts då menade han.
Stort tack till alla svar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Prova med att gå till en färgaffär istället... Finns väl ett flertal i Jönköpings län..!?
Om väggarna ska bredspacklas blir det nog lite tungrott om du ska använda ett cementbaserat spackel. Det är mer till för att laga hål och sprickor.
Antingen får du använda dig av först grovspackel och sedan mediumspackel eller så får du putsa om väggarna helt.
Om väggarna ska bredspacklas blir det nog lite tungrott om du ska använda ett cementbaserat spackel. Det är mer till för att laga hål och sprickor.
Antingen får du använda dig av först grovspackel och sedan mediumspackel eller så får du putsa om väggarna helt.
Liknande trådar
-
Färg lossnar på källarens golvet
Vatten & Avlopp -
Färga betong? Kan alla pigment användas?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ska jag måla dessa väggar i källaren? Puts, gipsputs och gammal färg
Färg, Måla & Tapetsera -
Silikatfärg eller inte i källaren?
Färg, Måla & Tapetsera -
Diffusionsppen (andas) BLANK vit färg.
Färg, Måla & Tapetsera