Hej
Jag tittar på en tomt som är rätt smal och där ett 1,5 plans eller 2plans hus som är lite mer kvadratiskt skulle passa. Vi är ute efter att bygga med oinredd ovanvåning, ca 160-170 kvm med öppen planlösning mellan kök o matplats, helst också vardagsrum. Någon som har tips på liknande hus med bra prissättning. Vi har tittat lite på LB hus classic 154, fast det känns lite trångt.

Gärna lite mer åt funkishållet och modernare.

/Kono

Hej Kono,

Vi bygger föregångaren till Classic 154 (Ugglan Nivå). Skillnaden är att huset blivit något bredare, vårt hus är 143 kvm. Innan vi bestämde oss var vi och tittade på LBs visningshus i Karlskrona och vår spontana reflektion var att huset kändes mycket större än 143 kvm. Huvudanledning är att det är 2 hela plan och inga snedväggar på ovanvåningen. Blev också förvånad över hur mycket vi fick ändra på huset. Exempelvis fönster, planlösning och tak(huset blev för högt enligt planbestämmelserna). Tycker definitivt du skall be LB om att få se huset i verkligheten, tror du kommer att uppleva huset rymligt. Huset passar bra in på smala tomter. Kika gärna in på vår blogg, huset restes den 15/6.
http://www.ccjohansson.blogspot.com/

Mvh

Christian

Hej,
Någon här hade fått förslag från LB-hus om att förlänga Ugglan 154 så att det blev större. Fråga din säljare om det.

Kan tillägga att jag varit inne i Ugglan Nivå 143, och det upplevdes inte alls trångt. Väldigt fint.

Kolla även Vårgårdahus. De har bra priser och hus, tyckte vi, där du kan ändra i planlösning, ha oinredd övervån. o.s.v.

Myresjöhus hade förut Viskär, tror det ersatts av Linden 172 kvm. passar på smala tomter. fint.

Byggare C skrev:
Hej Kono,

Vi bygger föregångaren till Classic 154 (Ugglan Nivå). Skillnaden är att huset blivit något bredare, vårt hus är 143 kvm. Innan vi bestämde oss var vi och tittade på LBs visningshus i Karlskrona och vår spontana reflektion var att huset kändes mycket större än 143 kvm. Huvudanledning är att det är 2 hela plan och inga snedväggar på ovanvåningen. Blev också förvånad över hur mycket vi fick ändra på huset. Exempelvis fönster, planlösning och tak(huset blev för högt enligt planbestämmelserna). Tycker definitivt du skall be LB om att få se huset i verkligheten, tror du kommer att uppleva huset rymligt. Huset passar bra in på smala tomter. Kika gärna in på vår blogg, huset restes den 15/6.
[länk]

Mvh

Christian
Kul att ser er blog!

Vi har också tittat på ett Ugglan Nivå 143 kvadrat och det kändes verkligen stort! Kan tänka mig att det måste kännas ännu större nu när det är 11 kvadrat större. En sak som jag tyckte var extremt bra med just Ugglan Nivå / Classic 154 är att det finns två klädkammare. Det är verkligen guld att kunna stuva undan allting, hur många hus har bra klädkammare idag? Nästan inga som jag har sett!

Jag gillade den halvöppna planlöningen mellan kök och vardagsrum. Man kan lämna disken utan att bli deprimerad när man har gäster. Lösningen i köket verkar smart, inte en massa springande från kylskåpet hela tiden som det verkar vara i alla andra hus nuförtiden. Det enda som möjligen kunde vara större är kanske tvättstugan, särskilt om man vill använda groventrén som vardagsentré. Men det finns som sagt så mycket förvaring i huset att man troligtvis kan hålla båda entréerna ganska rena.

Sovrummen kändes lagom stora tyckte vi också. Precis som du så gillade vi också att det inte var snedtak på övervåningen, det blir mera rymd då.

I övrigt har vi kollat en del på Myresjöhus Ängsby.

Christian--> Ser riktigt trevligt ut, jäklar vad snabbt det går när de kommer och monterar. Det ska bli spännande att följa eran blogg. Vi har tidigare var intresserade av Classic 185, ett 1,5plans men jag börjar som sagt bli lite mer sugen på just 154:an.

Evi --> Linden var fint också, har du koll på vad ett sådant kostar.

Flindra --> Ängsby var fint också.

Myresjöhus har fina hus de också, bland 2 planshusen tycker jag grönskär är rätt läckert.

Mitt problem är att jag helst vill ha en hyffsat sovrum där nere som vi kan bo i innan man färdigtställer ovanvåningen samt att jag vill ha mycket yta i vardagsrum/kök. Men kanske om man kollar med LB om att förlänga 154:an....
/Lars

Om ni kör på Classic 154 så får ni ju hela huset klart på en gång och slipper inreda övervåning. Jag har räknat en massa hit och dit och kommit fram till att det blir typ lika dyrt att inreda övervåning senare som att låta LB-hus göra det direkt... Om man inte ska göra allt själv förstås!

Det kan hända att det har ändrats, men när jag frågade om detta så kunde man inte få Classic 154 med oinredd övervåning. Däremot kan man få hela huset "nästan nyckelfärdigt" eller stommonterat. Det är dock möjligt att detta inte stämmer längre, hör med en säljare från LB-hus för att vara säker!

hej igen,
Har ej pris för Myresjöhus linden, det är en ny modell. Maila deras kontor och fråga. Det huset har dock inget sovrum på bv, men det kan nog ritas om. Myresjöhus Frälsegården är ett prisvärt hus, du kan ändra planlösningen kök/vard.rum. + även få 2 fulla vån.plan, inte bara förhöjt väggliv. Vill du ha modernt snitt på huset så skippa spröjs t.ex. B ra rymliga sovrum på öv. Gavelställ det så passar det på smal tomt. När vi kollade hus var det ett alt. just för att det var så prisvärt och att det finns alt. planlösn.

Eksjöhus Balans är ett fint hus ur deras budgetserie. Egna Hem. Dock inte superbillgt, men gedigna hus..Kan också gavelställas på smal tomt.

Men LB-hus Classic 154 tror jag är ett mkt starkt kort. Kvaliteten på huset, och den mkt trevliga planlösningen ...indragningen vid kök/vard.rum som ger fin uteplats..Kolla med deras kontor just om förlängning av huset.
Vi tittade på deras visn.hus i Täby Kyrkby som nu är sålt. Jättefint. Men LB-hus bygger ett område i Upplands Väsby, Övre Sanda, med olika modeller av deras hus. Kanske ni kan spana där när byggena kommer igång. Ser att ni bor i Sthlm.

Det enda tråkiga med Myresjöhus är priset. Om man jämför Classic 154 med Ängsby så har ju båda husen ungefär samma funktioner och rum. Men då kostar Myresjö hundra papp mer och är elva kvadrat mindre... Elva kvadratmeter är väldigt mycket!

Classic 154 går det att dela av vardagsrummet på bottenvåningen och få ett sovrum. Förslagsvis kan man skippa väggen mellan allrummet och sovrummet på ovanvåningen och få ett stort vardagsrum där istället. LB huset kan du få som stommonterat, nästan nyckelfärdigt (man gör själv målning, tapetsering, golvläggning och kakling samt montering av innerdörrar och lister) samt nyckelfärdigt. Vi valde nästan nyckelfärdigt med tillägg för färdigställda våtrum och sparade runt 150 000:-. Dock är det mycket arbete...

Mvh

Christian

Kontaktade en säljare men han sa att de inte hade några färdiga priser på att t.ex. förlänga huset och att det inte fanns att få med oinredd övervåning.. :( /Lars

Kono skrev:
Kontaktade en säljare men han sa att de inte hade några färdiga priser på att t.ex. förlänga huset och att det inte fanns att få med oinredd övervåning.. :( /Lars
Då är det fortfarande så alltså.

Men du kan ju få huset nästan nyckelfärdigt eller stommonterat annars.

Hej,

Vi har också en smal tomt och bygger Talltitan från LBhus. Det är ett tvåplanshus på 154 kvm. Vi har i och för sig ritat om stora delar av det (flyttat köket i anslutning till matsalen så vi fick en öppen planlösning med bardisk, och lagt till ett litet rum på nedervåningen). På övervåningen flyttade vi badrummet och gjorde det större.

Får man fråga vad Talltitan kostar i grundutförande och i ert utförande?. Har ni kört totalentrepenad?

/Kono

Modulenthus verkar fina, men de kör inte med platta på mark tror jag. Jag vill helst ha det. Men skall titta lite i katalogen och få lite inspiration. Riktigt trevliga hus ....

/Kono

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.