10 206 läst · 25 svar
10k läst
25 svar
Att välja en Standard färg från Gysinge
Alla färger har sina för- och nackdelar. Jag målar gärna med äggoljetempera, men inte på profilerade snickerier och jag har lite svårt för "Ernst-trenden" att måla direkt på gammalt timmer med en sådan färg. Det är kanske kul med en lila eller vit timmervägg idag, men om man själv, eller en framtida ägare, skulle vilja återställa timret längre fram, så blir det så oändligt mycket svårare (eller rentav omöjligt?) än om man hade valt att måla med tex limfärg.
(Kanske inte hela världen med målat timmer, men jag önskar innerligt att den tjocka plastfärgen på vår vägg ville göra mig lycklig genom att evaporera spontant över en natt, så därför tänker jag mig för lite extra när jag väljer färg.)
Sedan förstår jag inte riktigt problemet med syntetiska pigment. Vad är det för fel med att använda ultramarin, zinkvitt, titanvitt och kromoxidgrönt m.fl?
(Kanske inte hela världen med målat timmer, men jag önskar innerligt att den tjocka plastfärgen på vår vägg ville göra mig lycklig genom att evaporera spontant över en natt, så därför tänker jag mig för lite extra när jag väljer färg.)
Sedan förstår jag inte riktigt problemet med syntetiska pigment. Vad är det för fel med att använda ultramarin, zinkvitt, titanvitt och kromoxidgrönt m.fl?
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Nu menade jag med mitt inlägg att kritisera Pigmenten i första hand - inte valet av färg. Om man blandar själv kan man ju ta pigmentblandningar från Millis äggeoljetemperablandningar - men använda dem till linoljefärg eller limfärg - antar jag...
(Zinkvitt är bra att undvika om man inte ska måla utomhus. Inomhus räcker det bra med titanvitt som också är mindre giftigt. Ultramarin ser jag inget problem med - det ersätter blått som annars är svårt att få fram och titanoxid behövs för att få fram vitt - inte heller där finns bra naturlig ersättning.)
Men så till din fråga: varför ta ett giftigt syntetiskt pigment när det finns mindre giftiga och mer färgbeständiga? Tex kromoxidgrönblandningar kan ersättas med "Grönjord från Brentonico"-blandningar. - Fråga gärna Gysinge det nästa gång ni handlar där. De kanske har något bra svar jag inte tänkt på?Karakorum skrev:
(Zinkvitt är bra att undvika om man inte ska måla utomhus. Inomhus räcker det bra med titanvitt som också är mindre giftigt. Ultramarin ser jag inget problem med - det ersätter blått som annars är svårt att få fram och titanoxid behövs för att få fram vitt - inte heller där finns bra naturlig ersättning.)
Vad man alltså har svårt att få tillbaka är trärent - och det är nog svårt med äggoljetempera. Det verkar vara lättast om man, som i fallet med din timmervägg, målat med plastfärg eftersom den inte tränger ner i träet. Om man vill byta färgsättning eller måla med en annan sorts färg är det inget problem med äggoljetempera - vad jag vet kan man måla den på vad som helst och måla vad som helst på den.Karakorum skrev:
Redigerat:
Aniska:
I blandningar kanske kromoxidgrönt kan ersättas av annat, men grönjord kan knappast ersätta kromoxidgrönt rakt av. Har huset haft en färgsättning med tex kromoxidgrönt tidigare vill man kanske fortsätta med det.
Sedan förstår jag inte riktigt din poäng. Du är alltså inte emot syntetiska pigment generellt (vilket man kan tro av ditt första inlägg) utan bara vissa av dem? Dessutom menar du att Gysinges linoljefärger med syntetiska pigment saknar tradition, vilka av dem då? Och vad krävs för att en färg ska vara traditionell?
Såvitt jag har förstått så är grön umbra ett av de yngsta pigmenten (även om kulören varit vanlig sedan långt tillbaka), men för en ägare av ett 30-talshus kan det ju vara helt rätt på alla sätt, dvs traditionellt i sammanhanget.
Du kan med all rätt ogilla syntetiska pigment av olika skäl, men att hävda att dessa pigment saknar tradition verkar lite märkligt.
I blandningar kanske kromoxidgrönt kan ersättas av annat, men grönjord kan knappast ersätta kromoxidgrönt rakt av. Har huset haft en färgsättning med tex kromoxidgrönt tidigare vill man kanske fortsätta med det.
Sedan förstår jag inte riktigt din poäng. Du är alltså inte emot syntetiska pigment generellt (vilket man kan tro av ditt första inlägg) utan bara vissa av dem? Dessutom menar du att Gysinges linoljefärger med syntetiska pigment saknar tradition, vilka av dem då? Och vad krävs för att en färg ska vara traditionell?
Såvitt jag har förstått så är grön umbra ett av de yngsta pigmenten (även om kulören varit vanlig sedan långt tillbaka), men för en ägare av ett 30-talshus kan det ju vara helt rätt på alla sätt, dvs traditionellt i sammanhanget.
Du kan med all rätt ogilla syntetiska pigment av olika skäl, men att hävda att dessa pigment saknar tradition verkar lite märkligt.
Verkar vara vanligt med Gysinge när det gäller färg. Känner som "sommartorparn" att de bör kalla färgen för något annat då den helt klart är annorlunda. Korkat!
De har också problem med Gulockran nu och de säger inget utan man får uppleva själv och reklammera. Omständigt och dyrt för oss som kund. Vi handlar av en lokal byggnadsvårdbutik som tar ansvar och säljer Uula. Den färgen har vi mycket och bra erfarenhet av.
Måste bara instämma i kritiken mot Gysing. Har besökt dem 4 gånger och alla gånger har de agerat på ett skrämmande sätt.
Fanns det plats så skulle jag namnge alla de som känner likadant, vi är åtskilliga. OM man är rik och skall renovera ett gods är man välkommen, har sett det med egna ögon!
De har också problem med Gulockran nu och de säger inget utan man får uppleva själv och reklammera. Omständigt och dyrt för oss som kund. Vi handlar av en lokal byggnadsvårdbutik som tar ansvar och säljer Uula. Den färgen har vi mycket och bra erfarenhet av.
Måste bara instämma i kritiken mot Gysing. Har besökt dem 4 gånger och alla gånger har de agerat på ett skrämmande sätt.
Fanns det plats så skulle jag namnge alla de som känner likadant, vi är åtskilliga. OM man är rik och skall renovera ett gods är man välkommen, har sett det med egna ögon!
Dels: Det är Uula som har tillverkat Gysinges färger ända tills nyss. Det var ibland problem med pigmenten då också...
I övrigt renoverar vi ett torp och åker till Gysinge kanske 1-2 gånger om året. Servicen har alltid varit precis vad man kan önska och lite till. Trots att jag både klagar på deras matta linoljefärg och att de bytt hyvelstål i till sina lister och bara köper färg och såpa.
I övrigt renoverar vi ett torp och åker till Gysinge kanske 1-2 gånger om året. Servicen har alltid varit precis vad man kan önska och lite till. Trots att jag både klagar på deras matta linoljefärg och att de bytt hyvelstål i till sina lister och bara köper färg och såpa.
Visst är det Uula som gjort färgen och de har precis som alla andra när man jobbar med naturen, haft avvikelser i färgpigmenten.
MEN, den stora skillnaden är att de talar om detta.
Uula kan man också få betydligt billigare, vilket är lite bonus.
Jag är glad att du får bra hjälp av dem men det är lika vanligt med motsatsen.
Jag rekommenderar att söka hjälp hos lokala handlare så att man slipper besvikelsen av att åka långt och upptäcka servicegraden.
Senast vi besökte dem skulle de stänga om 3 minuter men de plockade ihop och vi ombads att komma tillbaka någon annan gång.
Vi har jobbat med byggnadsvård i snart 10 år och haft bra kontakt en gång av 4. Vi respekterar Gysinge för deras pionjärskap men inte mycket mer än så. Jag vill bara öppna upp att det finns andra alternativ som är jämnare, billigare och bättre information.
Är man nöjd så finns ingen anledning att byta bara för sakens skull!
MEN, den stora skillnaden är att de talar om detta.
Uula kan man också få betydligt billigare, vilket är lite bonus.
Jag är glad att du får bra hjälp av dem men det är lika vanligt med motsatsen.
Jag rekommenderar att söka hjälp hos lokala handlare så att man slipper besvikelsen av att åka långt och upptäcka servicegraden.
Senast vi besökte dem skulle de stänga om 3 minuter men de plockade ihop och vi ombads att komma tillbaka någon annan gång.
Vi har jobbat med byggnadsvård i snart 10 år och haft bra kontakt en gång av 4. Vi respekterar Gysinge för deras pionjärskap men inte mycket mer än så. Jag vill bara öppna upp att det finns andra alternativ som är jämnare, billigare och bättre information.
Är man nöjd så finns ingen anledning att byta bara för sakens skull!
Det som f.a. vägleder mig är miljöhänsyn. Därför söker jag pigment som är ofarliga/LITE giftiga. Traditionen kan gärna härmas - hellre med samma färg i en mer giftfri blandning som håller än en mer giftig.Karakorum skrev:Aniska:
I blandningar kanske kromoxidgrönt kan ersättas av annat, men grönjord kan knappast ersätta kromoxidgrönt rakt av. Har huset haft en färgsättning med tex kromoxidgrönt tidigare vill man kanske fortsätta med det.
Sedan förstår jag inte riktigt din poäng. Du är alltså inte emot syntetiska pigment generellt (vilket man kan tro av ditt första inlägg) utan bara vissa av dem? Dessutom menar du att Gysinges linoljefärger med syntetiska pigment saknar tradition, vilka av dem då? Och vad krävs för att en färg ska vara traditionell?
Såvitt jag har förstått så är grön umbra ett av de yngsta pigmenten (även om kulören varit vanlig sedan långt tillbaka), men för en ägare av ett 30-talshus kan det ju vara helt rätt på alla sätt, dvs traditionellt i sammanhanget.
Du kan med all rätt ogilla syntetiska pigment av olika skäl, men att hävda att dessa pigment saknar tradition verkar lite märkligt.
Sedan är det bara bonus att jag tror mig ha funnit en färg (äggoljetempera) som är otroligt underhållsfri men lätt att förändra (behöver inte skrapas när man målar om men man behöver inte måla om eftersom den inte flagnar och inte bleks - om man använder naturliga pigment, vilket man inte behöver). Jag må låte lite frälst men deet beror nog på at jag är det.
Är det inte två olika frågor som diskuteras här?
Kulturhistoriskt korrekt färg är inte nödvändigtvis miljövänlig.
Miljövänlig färg är inte nödvändigtvis kulturhistoriskt korrekt.
Kulturhistoriskt korrekt färg är inte nödvändigtvis miljövänlig.
Miljövänlig färg är inte nödvändigtvis kulturhistoriskt korrekt.
Jo, jag förstår det, och tycker att det är en sund inställning att försöka använda färger med så lite miljöpåverkan som möjligt. Där är vi överens! Det jag vände mig mot var det du skrev i början om Gysinges linoljefärger: "de är inte traditionella då de innehåller syntetiska pigment och inte naturliga - som har en oslagbar livslängd. Hur kan de hävda att det är traditionell färg när de inte gör den på traditionellt vis?" Jag tycker nog att Gysinge kan fortsätta hävda att deras färg är traditionell med gott samvete (nåja, "utan att direkt skämmas" kanske stämmer bättre), då syntetiska pigment funnits sedan linoljefärgens ungdom. Jag håller med Sommartorparn, vi diskuterar nog två olika frågor egentligen...Aniska skrev:
Produkter som diskuteras i tråden