Köp!

Ni kommer aldrig att ångra er!

Man ska ju leva också. 3 Miljoner känns lite väl mkt i lån. Räntan kan gå upp en hel del, mkt mer än till 5%. Kommer ni ha råd att bo kvar då?

Ett nytt hus har lägre driftskostnader än ett gammalt husvilket gör att man kan klara av att låna mer pengar när man bygger. Men hus åldras fort och tio år senare är ett nytt hus inte nytt och saker och ting ska eller önskas byta ut. Hur ser framtiden ut räknar Ni med ökade inkomster eller bra ammorteringstakt redan initialt.

Nu är vårt hus snart 150 år och det kan äta pengar som en annan sätter i sig frukostflingorna. Men fint har det blivit och vi trivs, men vi har inte 3 miljoner i lån och tur är väl det. Väntar vår andra barn nu och de kostar väl 2 miljoner styck i fram till 18 årsdagen läste jag någonstans. Skulle skaffat guldfiskar istället...

mvh plexi

Att ta ett lån på tre miljoner för att köpa ett hus när vi har den värsta finankrisen sen 1930-talet anser jag vara lite som att spela rysk roulette. Har ni tur går finanskrisen över utan att räntorna börjar skena iväg men ett värre scenario skulle vara deflation dvs låg tillväxt kombinerat med hög inflation och då ser det mindre bra ut. Glöm inte att i många länder går sedelpressarna i full fart och pengarnas värde urholkas allt mer. Detta borde med all rimlighet förr eller senare innebära en hög inflation och därmed kraftigt höjda räntor som ett medel att stävja denna.

Deven skrev:
...men ett värre scenario skulle vara deflation dvs låg tillväxt kombinerat med hög inflation och då ser det mindre bra ut.
Deflation är negativ inflation (sjunkande priser). Du kanske tänker på stagflation?

Det är stagflation Deven pratar om.

Däremot är det deflation som är det värsta hotet för belånade husägare (fallande nominella huspriser med oförändrat nominellt lånebelopp). Stagflation är inte ett lika farligt scenario för belånade husägare. Visst kan det bli drygt att betala räntorna, och visst pressar högre räntor ner huspriserna, men inflationen pressar upp de nominella huspriserna, medan lånebeloppet inte stiger och man kan minska på amorteringen eftersom inflationen minskar lånets värde i reella termer. Bäst är dock förstås en god tillväxt utan höga räntor.

Sedelpressarna kan inte urholka ditt hus, utan endast ditt lån.

I mina ögon ser det mycket ut.
Jag hade aldrig velat ha så höga boende kostnader. Vi lånade 650 000 kr 1993, har lånat lite mer då vi renoverade om köket 1999. Vår månadskostnad för lån är 1900 kr, skönt! Vi bor i ett område 2 mil norr om Göteborg som man satsar på och bygger mycket i och omkring nu, så värdet stiger antagligen. Pendeltåg 2010, golfbana nya skolor och villor mm.
Vi bor i ett charmigt men renoveringsbenäget gammalt hus-javisst skulle jag vilja ha ett nytt men jag vill resa också.
Prioritera, som sagt.
Tänk igenom vad ni vill göra i livet. bo fint och visa upp för vänner(handen på hjärtat nu) eller bo ok/fint och kanske resa/uppleva lite mer?
Har ni kvar era jobb-tror ni? om inte måste ni ha en buffert. Vår buffert går åt just nu, sakta men säkert då jag blev friställd i mars.
Lycka till!:)

Sen är ju frågan vad banken säger. Ens egna kalkyler är alltid bättre än de kalkyler banken måste gå efter (ja måste, efter 90talskrisen).

Klarar ni av om ni räknar på en månadskostnad för er på 14500 och en ränta på alla lån på 8% och amortering på 15 år på alla lån över 75% plus driftskostnaden (nytt hus tar man den beräknade driftskostnaden om det är en större tillverkare annars räknar man schablonmässigt kring 3500/mån tror jag men det varierar nog beroende på vart man bor)? Då säger nog banken ja. Sen är det upp till er hur ni prioriterar.

Hus för 650 000kr, grattis, finns ingen möjlighet till detta 2009.

Andra tider, annan ekonomi. Visst finst det ett spann för hus/områden men hus under 2 000 000kr går inte
att hitta, inte i Stockholm i alla fall.

Men visst ska man räkna både en och två gånger innan man gör sin (troligen) livs största affär.

Ett bra test (kanske redan nämnt) är att lägga undan den beräknade kostnaden redan idag.
Kan ni leva utan dessa pengar idag så borde det fungera i morgon oxå.

Lekkamraten skrev:
Ja varför spekulera i det innan de själva gjort det? Nej, jag tror inte att de kommer att tvingas ge med sig mot ett allt mindre V. Socialdemokraterna har länge varit tydliga med att de inte kommer att gå med på att ändra i fastighetsbeskattningen mer än som jag nämnde ovan....
Kan det anses fritt fram för spekulationer nu?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1623133/rod-grona-vill-hoja-fastighetsskatten

Det går visst att köpa hus för 650000, handlar bara om var man vill bo. Stockholm, Göteborg etc är ju kört men kan/vill man göra lite själv och kan tänka sig att bo på en mindre ort så...

loffes skrev:
Kan det anses fritt fram för spekulationer nu?

[länk]

Ja, först var ju sossarna väldigt snabba med att kritisera räntan på uppskovet. Man kallade det lite klädsamt för den "orättvisa stockholmsskatten" och att det drabbade familjer som flyttat till större och dyrare hus pga familjeökning.
Någon månad senare vill man nu höja fastighetsskatten för "dom dyra" bostäderna.

Hmmm, undrar vilka det drabbar?

Vi är i samma situation som ni var i för en och en halv månad sedan. Det vore därför intressant att veta vad ni bestämde er för och varför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.