1 728 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
koppling av kronströmbrytare utanför nätet?
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett kopplingsschema.
Jag villl bygga en transportabel enhet (låda) där jag kan koppla in en jordad sladd (hane) i uttag på lådan (hona). Därifrån vill jag koppla honan till en kronströmbrytare som i sin tur fördelar strömmen på två olika funktioner: en fast anslutning till halogen bygglampa 150W och en fast anslutning till ett grenuttag.
Med hjälp av kronbrytaren vill jag kunna sätta på/av lampan och grenuttaget oberoende av vartannat.
När jag sökt på nätet hittar jag bara kopplingsschema som utgår från fasta installationer. Blir lite förvirrad -tycker att meningarna är många om hur det skall utföras. Är själv inte utbildad i el-lära men kopplar sånt man får göra som amatör -resten lämnar jag i elektrikerns vana händer.
Men just denna lilla låda skulle jag vilja koppla själv -och dessutom tycker jag att det är nyttigt att lära sig något nytt och samtidigt kanske få större förståelse för logiken inom elkoppling.
Skulle bli väldigt glad om någon ville ta sig tid att titta på bifogad pdf och hjälpa mig att beskriva hur ledningarna skall kopplas i dosan på bilden.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett kopplingsschema.
Jag villl bygga en transportabel enhet (låda) där jag kan koppla in en jordad sladd (hane) i uttag på lådan (hona). Därifrån vill jag koppla honan till en kronströmbrytare som i sin tur fördelar strömmen på två olika funktioner: en fast anslutning till halogen bygglampa 150W och en fast anslutning till ett grenuttag.
Med hjälp av kronbrytaren vill jag kunna sätta på/av lampan och grenuttaget oberoende av vartannat.
När jag sökt på nätet hittar jag bara kopplingsschema som utgår från fasta installationer. Blir lite förvirrad -tycker att meningarna är många om hur det skall utföras. Är själv inte utbildad i el-lära men kopplar sånt man får göra som amatör -resten lämnar jag i elektrikerns vana händer.
Men just denna lilla låda skulle jag vilja koppla själv -och dessutom tycker jag att det är nyttigt att lära sig något nytt och samtidigt kanske få större förståelse för logiken inom elkoppling.
Skulle bli väldigt glad om någon ville ta sig tid att titta på bifogad pdf och hjälpa mig att beskriva hur ledningarna skall kopplas i dosan på bilden.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Koppla ihop alla blå och alla gulgröna.
Brun kabel från intag in på L1 och bygla över till L2. Koppla brun från uttag och bygglampa på X1 och X2.
Brun kabel från intag in på L1 och bygla över till L2. Koppla brun från uttag och bygglampa på X1 och X2.
Vad ska du ha lådan till? nyfiken...
Rikard Ågren -Tusen tack för hjälpen!!
Klara o tydliga besked
Ska testa detta imorgon.
el-richard - Lådan kan verka onödig eftersom det egentligen bara blir en krångligare variant av ett helt vanligt grenuttag men jag gillar att jag kan stänga av tex borrmaskiner o sticksågar som är kopplade till lådan med bara ett enkelt knapptryck ( så slipper man tex få skenbenet avsågat av misstag om man kommer åt avtryckaren med foten) men att lampan ändå lyser.
Mindre krångel än att sätta i och dra ut sladdkontakter hela tiden...
Dessutom kan du lägga hammare o övriga verktyg som du behöver ha tillgängliga i lådan medan du jobbar (det är ju bara eldosan som tar lite plats i ett hörn)
Finns så klart många andra lösningar på detta -men detta är min
Vänliga hälsningar!! Och tack igen!
Klara o tydliga besked
Ska testa detta imorgon.
el-richard - Lådan kan verka onödig eftersom det egentligen bara blir en krångligare variant av ett helt vanligt grenuttag men jag gillar att jag kan stänga av tex borrmaskiner o sticksågar som är kopplade till lådan med bara ett enkelt knapptryck ( så slipper man tex få skenbenet avsågat av misstag om man kommer åt avtryckaren med foten) men att lampan ändå lyser.
Mindre krångel än att sätta i och dra ut sladdkontakter hela tiden...
Dessutom kan du lägga hammare o övriga verktyg som du behöver ha tillgängliga i lådan medan du jobbar (det är ju bara eldosan som tar lite plats i ett hörn)
Finns så klart många andra lösningar på detta -men detta är min
Vänliga hälsningar!! Och tack igen!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Ja det var ju en krånglig lösning på ett ickeproblem.
Är det så att du tänker ha en brytare till alla verktyg och en brytare till lampan?
Då du har strömmen på till alla verktygen riskerar du ju då i alla fall att sätta på ett av de andra verktygen du inte använder, av misstag och ligger dom å andra sidan i lådan så lär risken att sätta på någon av maskinerna, av misstag, vara oerhört låg.
Nu gissar jag, på goda grunder, att alla moderna handelverktyg har säkerhetsspärr på avtryckaren så du får vara väldigt akrobatisk med foten/tårna om du ska kunna sätta på ett elverkhyg av misstag - medfoten.
Är det så att du tänker ha en brytare till alla verktyg och en brytare till lampan?
Då du har strömmen på till alla verktygen riskerar du ju då i alla fall att sätta på ett av de andra verktygen du inte använder, av misstag och ligger dom å andra sidan i lådan så lär risken att sätta på någon av maskinerna, av misstag, vara oerhört låg.
Nu gissar jag, på goda grunder, att alla moderna handelverktyg har säkerhetsspärr på avtryckaren så du får vara väldigt akrobatisk med foten/tårna om du ska kunna sätta på ett elverkhyg av misstag - medfoten.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jaja, alla är vi olika med olika nojjor. Men sätt en "inte komma åt" kåpa över kronbrytaren.
Protte
Protte
Jag blir lite fundersam på hur du beskriver att du ska koppla in matningen. Du tänker väl inte sätta ett uttag (hona) som ingång. Då måste du ju sen ha en kabel med stickpropp i båda ändar = livsfarligt.lecvip skrev:Hej!
Eller så har jag missuppfattat hur du tänker...
Gnahoj -du har rätt!
Fel beskrivning i texten av mig.
Lådan börjar som det ska med hane.
I pdfen som jag bif första mailet är det rätt.
Råkade sen skriva hona i hastigheten...
Snabbt men fel
Tack för ditt varnande finger -det uppskattas
Fel beskrivning i texten av mig.
Lådan börjar som det ska med hane.
I pdfen som jag bif första mailet är det rätt.
Råkade sen skriva hona i hastigheten...
Snabbt men fel
Tack för ditt varnande finger -det uppskattas
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tips: Sätt ett riktigt intag, och inte nån stickpropp.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=73184&category_id=2139&search_page=
1582502 Väggintag 216-6 2pol+J 16A 230-240V 64,00/st
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=73184&category_id=2139&search_page=
1582502 Väggintag 216-6 2pol+J 16A 230-240V 64,00/st
Tack alla som hört av sig för er hjälp och kommentarer!!!
Måste säga att detta är ett av de bästa forum jag besökt.
Snabba besked, rå men hjärtlig stämning och omtänksamma människor!
Har suttit o tittat igenom forumarkivet några gånger tidigare och fått många glada skratt
Tack tills vi hörs igen!
Nu kör jag så att det ryker...
Måste säga att detta är ett av de bästa forum jag besökt.
Snabba besked, rå men hjärtlig stämning och omtänksamma människor!
Har suttit o tittat igenom forumarkivet några gånger tidigare och fått många glada skratt
Tack tills vi hörs igen!
Nu kör jag så att det ryker...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag skulle vilja lägga till en synvinkel... h*n kan ju tycka att det är ett roligt projekt att bygga en sådan där låda. Jag håller själv på med en "liknande" sak till datorbordet.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag har en sådan låda på 55 kvm och 2,4 m höjd invändigt, fullt med vägguttag på insidan. några belysningsarmaturer sitter i lådans tak (18 st) och vid ingångsgluggen så sitter en strömbrytare för allt elektriskt (utom några till datorerna).
Protte
Protte