Hej,

Nu har vi kommit fram till vår badrumsrenovering av vårt badrum som inte är det största i världen.

Våra krav som vi har kommit fram till efter lite dryftande är:
Badkar som även fungerar som dusch
Vägghängd vask med lådskåp under
Spegelskåp ovanför vask
Vägghängd toalett
Litet väggskåp ovanför toalett
Handdukstork på vänstervägg (ifrån ingången sett)

Vårt stora problem just nu är hur vi ska lösa "högerhörnan" i badkaret där vi även har fönstret.
Idag har vi en nödlösning med ett extra draperi som vi har för fönstret (ingen optimallösning men vi skyddar fönstret).
Är det någon som har en ide på lösning hur man kan göra för att inte duscha direkt mot fönstret.

Även andra synpunkter och tips tas tacksamt emot.

Badrum_090616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på badrum

Sätta igen fönstret eller att byta till ett mindre högre upp på väggen.

Jag skulle byta plats på toan och handfatet! Och jag tar också gärna emot tips på hur man kan bygga bort fuktrisken i fönstret.

Om det vore mitt badrum så hade jag bytt ut fönstret mot ett av PVC eller aluminium.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi har sneglat på att byta fönster till ett lika högt fönster som dagens men bara 500 brett som vänstermonteras i dagens fönsterplacering.
Men i och med att vi har tegelfasad så blir det en hel del meck och det var därför jag började att klia mig i huvudet för att se om det inte finns andra möjligheter.

En tanke som vi har haft (men inte utvärderat fullt ut) är att man skulle kunna sätta ett svängbart glasparti i högersmygen i fönstret (ungefär ett sådant man kan ha till badkar).
Om detta glasparti har en bredd på ca 500 mm så kan man kanske till och med svänga upp det.

Någon som har gjort något liknande?

Tänk bara på att det krävs bygglov för att flytta fönstret. Om du nu inte vill göra en liten fuling förstås :)

Hej!

Som badrummet är ritat nu uppfyller det ej tillgänglighetskraven.
Om detta är erat enda badrum skall det uppfylla grundläggande nivån på tillgänglighet. Och då skall toaletten stå 800mm från vägg till c/c toalett och sedan 800 mm till c/c handfat. Då kommer ju inte rummet att räcka till.

Så om du skall göra "rätt" så bör du göra som Fru_E säger, byta plats på toan och handfatet.

Jag skickar med en ritning lika den i Svensk standard SS 91 42 21:2006 som
BBR 08 hänvisar till vad gäller tillgänglighet i badrum.

//Tobias

Redigerat:
En väg kan ju vara att ersätta fönstret med glasbetong.

Ringis skrev:
Hej!

Som badrummet är ritat nu uppfyller det ej tillgänglighetskraven.
Om detta är erat enda badrum skall det uppfylla grundläggande nivån på tillgänglighet. Och då skall toaletten stå 800mm från vägg till c/c toalett och sedan 800 mm till c/c handfat. Då kommer ju inte rummet att räcka till.

Så om du skall göra "rätt" så bör du göra som Fru_E säger, byta plats på toan och handfatet.

Jag skickar med en ritning lika den i Svensk standard SS 91 42 21:2006 som
BBR 08 hänvisar till vad gäller tillgänglighet i badrum.

//Tobias
Tack för ditt inlägg!

Nej det är inte vårt enda badrum, vi har en gästtoalett som är relativt rymlig också.
Dagens badrum har samma planlösning som skissen dvs. med toaletten direkt till höger när man kommer in i badrummet, därför har jag inte haft någon fundering på det tidigare.

Gäller inte samma krav om man har mer än en toalett?

GoForIt skrev:
En väg kan ju vara att ersätta fönstret med glasbetong.
Sätter man glasblocken istället för fönstret då eller man sätter dom i linje med kaklet på innerväggen innanför dagens fönster?

Om man ersätter fönstret med glasblock blir det inte betydligt mer kalldrag då pga. U-värdet i glasblocksväggen?

NiclasR skrev:
Sätter man glasblocken istället för fönstret då eller man sätter dom i linje med kaklet på innerväggen innanför dagens fönster?

Om man ersätter fönstret med glasblock blir det inte betydligt mer kalldrag då pga. U-värdet i glasblocksväggen?
Du sätter dem helst så långt "in" som möjligt, i linje med kaklet på insidan.
Montera godkänt skivmaterial runt om före, och lägg tätskikt om det är trämaterial i väggen.

Inget fönster utanför.
Glasbetong har mycket lågt U-värde.

NiclasR skrev:
Tack för ditt inlägg!

Nej det är inte vårt enda badrum, vi har en gästtoalett som är relativt rymlig också.
Dagens badrum har samma planlösning som skissen dvs. med toaletten direkt till höger när man kommer in i badrummet, därför har jag inte haft någon fundering på det tidigare.

Gäller inte samma krav om man har mer än en toalett?

Hej!

Om du har en toalett som uppfyller kravet är det ok att ha en annan som inte gör det. Kravet är att du skall ha gott om plats kring toalett och handfat om du skulle bli handikappad. En cirkel med diameter 1300mm fritt ( den får gå lite under handfatet) är det som gäller.

Vad som gäller vid ombyggnation är lite klurigt. Boverkets Byggregler gäller
när en ny byggnad uppförs samt för tillbyggda delar när en byggnad byggs till.
Alltså vad jag kan förstå, inte vid ombyggnation. Men jag har varit med om ombyggnationer som inte "fått" igenom bygglovet pga detta. Kommunen sätter krav för att det inte skall kosta lika mycket vid ev. handikapp anpassningar.

Så varför inte göra "rätt" vid ombyggnation?
Om du gör fasad ändring med fönstret så måste du ju lämna in bygglov. Om du då har ritat så här så kan ju en nitisk tjänsteman på Miljö- och bygg i din kommun anmärka på det och du måste rita om iaf.

Hoppas att jag inte har krånglat till det för mycket för dig!

//Tobias

Staffans2000
Hejsan: NiclasR.

Ett alternativ är att du ignorerar normer och bygglov för din lilla ombyggnad.

Vi börjar uppifrån. Ett glasbetongfönster tycker jag är ett utmärkt förslag, Men varför inte sätta blocken mera "utåt" istället, och på så vis få en praktisk och snygg fris!

Ang. porslinsplaceringen kan du använda "klippaochritametoden". Dvs. rita upp badrummets innermått på ett rutat papper i scala 1-10. därefter klipper du i samma scala ut miniatyrschabloner av din porslinsutrustning. Detta är ett utmärkt sätt att möblera ett badrum då du kan ändra och mäta i det oändliga.

MItt renoverade badrum "inreddes"med denna metod. Efter mycket grubblande fick vi plats med badkar, wc. bide och tvättställ med lång komod, på 2ggr. 1.5m. Trångt, men funktionellt och säkerligen inte ens i närheten av någon Svensk handikappnorm.

Kommunens tekniska kontor, fyllt av utarbetade tjänstemän, bör inte belastas med våra små petitesser i onödan!

Staffan

Ja då har vi nu till slut satt igång vår renovering av badrum.

Här är en bild på badrummet före vi sätter igång.
DSC01361.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Då var badrummet tömt och klart för rivning.

DSC01364.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.