Koppborste av bra kvalitet är rena drömmen i vinkelslip, om det är en bra vinkelslip. Har en Bosch koppstålborste med HSS-stålborst som man gängar på och drar fast och har haft nöjet att pröva den i tre vinkelslipar, och det fungerade bara i en av dem. Först en Skil och vibrationerna blev fruktansvärda, sen en Bosch GWS-11, det fungerade perfekt och sen en Makita nånting på 1400W, och det var nästan lika dåligt som Skil:en faktiskt. Boschen är väldigt mycket bättre avvibrerad än båda de andra. Tror framförallt att det är sidohandtaget som är så mycket bättre på Boschen.

Hur bra det är till att slipa kalkbruk är jag dock osäker på. En sån borste avverkar väldigt mycket.

Däremot är det inget problem om ytan är ganska plan för att sätta putsen, bara underlaget är lagom fuktat.

Ett litet sidospår, men det du säger Mr Handyman låter bra! Ska ta och köpa en sådan Bosch koppstålborste och testa på min Blå-Bosch vinkelslip. Som vanligt får man väl vad man betalar för ;)

Nu var frågan iofs vilket elverktyg som skulle kunna användas... men är det inte att gå över ån efter vatten? Jag har avlägsnat putsrester på leca med en vanlig (utsliten) spackelspade. Med en spackel är det dessutom väldigt enkelt att följa lecablocken så att de inte skadas, och fort går det också. Visst, du blir inte av med resterna som sitter i "fårorna" på lecan, men frågan är om det behövs... slätt blir det i varje fall.

Jag körde bort puts på en källarvägg (leca bakom putsen) med en rejäl stålborste på vinkelslipen.
Ser ingen risk i att göra stor åverkan på Lecan om inte chauffören är blind.
Men..
Det dammar ordentligt = inget man gör inomhus
Stålborsten slits snabbt (avverkade 2 eller 3 st på 20m källarvägg)
Det är tungsamt med stor vinkelslip
Trådar lossnar även från dyra borstar så skyddskläder är att rekommendera
Borrmaskin tror jag är vingligare och ger mer kast än en vinkelslip
Använde en Blå Bosch vinkelslip för 180mm skivor.

Dammproblemet minskar rejält om en medhjälpare kan se till att hålla väggen fuktig hela tiden.

Stålborste på borrmaskin går verkligen inte att jämföra med stålborste på vinkelslip. Vinkelslipen har mycket bättre balans för jobbet, och högre hastighet, varför både resultat och avverkning blir mycket bättre än med borrmaskin.

Jag använder Osborn Pro, dyra men bra. http://www.osborn.de/Download/kataloge/pro_engl.pdf

Jag använder dels modellen överst på sidan 18 (dokumentets sidnumrering, sid 20 i hela pdfen) som ofta är mycket smidig att komma till med. Dels använder jag båda kopparna på sidan 19. Den understa modellen med tvinnad 0,5mm tråd är otroligt aggressiv.

Redigerat:
Var köper du de borstarna Daniel_N?

phl skrev:
Tools / Eksandhs i Lund

Usch, dit går jag inte fler gånger ;)

Får nog göra det, alltid bra att ha några vettiga borstar hemma. De är ju oftast ruskigt effektiva för exempelvis färgborttagning på gjutjärn och liknande.

Har inte provat Osborn, och blir sugen på det, men får väl ändå säga att Boschs slipkoppar varit väldigt bra, så om du inte hittar något Osbornställe, PHL, kan du klara dig med Bosch ett tag.

Otroligt effektivt till just det du skriver om, att få gjutjärn i ordning.

Yup, Bosch-koppar ska jag ha i åtanke. Fördelen med dem är att järnis 150m neråt gatan har dem på hyllan ;)

Nu har jag kört lite med borrmaskin och ståltrådsborste i helgen och kommit en bit.

Borrmaskinen är tillräckligt stark för att få bort putsen men det hade gått mycket snabbare och borsten hade varit bredare.

• kallar_vaggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
phl skrev:
Idag köpte jag en kopp (på sidan 19 i detta dokument (sid 21 i pdf:en) http://www.osborn.de/Download/kataloge/pro_engl.pdf mer ordernr: 0002-608 151 dvs 0,5mm flätad tråd) för 131kr på Optimera i Malmö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.