12 191 läst · 28 svar
12k läst
28 svar
Slipa ner löst sittande puts
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Koppborste av bra kvalitet är rena drömmen i vinkelslip, om det är en bra vinkelslip. Har en Bosch koppstålborste med HSS-stålborst som man gängar på och drar fast och har haft nöjet att pröva den i tre vinkelslipar, och det fungerade bara i en av dem. Först en Skil och vibrationerna blev fruktansvärda, sen en Bosch GWS-11, det fungerade perfekt och sen en Makita nånting på 1400W, och det var nästan lika dåligt som Skil:en faktiskt. Boschen är väldigt mycket bättre avvibrerad än båda de andra. Tror framförallt att det är sidohandtaget som är så mycket bättre på Boschen.
Hur bra det är till att slipa kalkbruk är jag dock osäker på. En sån borste avverkar väldigt mycket.
Däremot är det inget problem om ytan är ganska plan för att sätta putsen, bara underlaget är lagom fuktat.
Hur bra det är till att slipa kalkbruk är jag dock osäker på. En sån borste avverkar väldigt mycket.
Däremot är det inget problem om ytan är ganska plan för att sätta putsen, bara underlaget är lagom fuktat.
Nu var frågan iofs vilket elverktyg som skulle kunna användas... men är det inte att gå över ån efter vatten? Jag har avlägsnat putsrester på leca med en vanlig (utsliten) spackelspade. Med en spackel är det dessutom väldigt enkelt att följa lecablocken så att de inte skadas, och fort går det också. Visst, du blir inte av med resterna som sitter i "fårorna" på lecan, men frågan är om det behövs... slätt blir det i varje fall.
Jag körde bort puts på en källarvägg (leca bakom putsen) med en rejäl stålborste på vinkelslipen.
Ser ingen risk i att göra stor åverkan på Lecan om inte chauffören är blind.
Men..
Det dammar ordentligt = inget man gör inomhus
Stålborsten slits snabbt (avverkade 2 eller 3 st på 20m källarvägg)
Det är tungsamt med stor vinkelslip
Trådar lossnar även från dyra borstar så skyddskläder är att rekommendera
Borrmaskin tror jag är vingligare och ger mer kast än en vinkelslip
Använde en Blå Bosch vinkelslip för 180mm skivor.
Dammproblemet minskar rejält om en medhjälpare kan se till att hålla väggen fuktig hela tiden.
Ser ingen risk i att göra stor åverkan på Lecan om inte chauffören är blind.
Men..
Det dammar ordentligt = inget man gör inomhus
Stålborsten slits snabbt (avverkade 2 eller 3 st på 20m källarvägg)
Det är tungsamt med stor vinkelslip
Trådar lossnar även från dyra borstar så skyddskläder är att rekommendera
Borrmaskin tror jag är vingligare och ger mer kast än en vinkelslip
Använde en Blå Bosch vinkelslip för 180mm skivor.
Dammproblemet minskar rejält om en medhjälpare kan se till att hålla väggen fuktig hela tiden.
Stålborste på borrmaskin går verkligen inte att jämföra med stålborste på vinkelslip. Vinkelslipen har mycket bättre balans för jobbet, och högre hastighet, varför både resultat och avverkning blir mycket bättre än med borrmaskin.
Jag använder Osborn Pro, dyra men bra. http://www.osborn.de/Download/kataloge/pro_engl.pdf
Jag använder dels modellen överst på sidan 18 (dokumentets sidnumrering, sid 20 i hela pdfen) som ofta är mycket smidig att komma till med. Dels använder jag båda kopparna på sidan 19. Den understa modellen med tvinnad 0,5mm tråd är otroligt aggressiv.
Jag använder Osborn Pro, dyra men bra. http://www.osborn.de/Download/kataloge/pro_engl.pdf
Jag använder dels modellen överst på sidan 18 (dokumentets sidnumrering, sid 20 i hela pdfen) som ofta är mycket smidig att komma till med. Dels använder jag båda kopparna på sidan 19. Den understa modellen med tvinnad 0,5mm tråd är otroligt aggressiv.
Redigerat:
Hör med Osborn http://www.osborn.de/swedish/osborn/sweden.htm så kan du nog hitta en annan återförsäljare.phl skrev:
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har inte provat Osborn, och blir sugen på det, men får väl ändå säga att Boschs slipkoppar varit väldigt bra, så om du inte hittar något Osbornställe, PHL, kan du klara dig med Bosch ett tag.
Otroligt effektivt till just det du skriver om, att få gjutjärn i ordning.
Otroligt effektivt till just det du skriver om, att få gjutjärn i ordning.
Idag köpte jag en kopp (på sidan 19 i detta dokument (sid 21 i pdf:en) http://www.osborn.de/Download/kataloge/pro_engl.pdf mer ordernr: 0002-608 151 dvs 0,5mm flätad tråd) för 131kr på Optimera i Malmö.phl skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur slipa ner ett cirkulärt hål i betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Automower sömlöst mellan dubbla laddstationer
Robotgräsklippare -
Slipa hyllsystem med faner - vilken olja?
Möbelsnickeri -
Läsa av energiförbrukning trådlöst
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera