Har en fråga till er som har tillgång till HUS AMA 08:

Vad står det om droppnäsor på ytterpanelpanel?

Vi fick vår ytterpanel levererad utan någon droppnäsa, dvs det var kapat rakt i nederkant och grundmålad.

Eftersom vi ville ha en droppnäsa så kapade vi nederkanten på panelen till 17 grader och grundade om den. Så nu är frågan vad Bygg AMA rekommenderar?
Jag vet/har för mig att de tidigare Bygg AMA'orna rekomenderade droppnäsa men är väldigt osäker på vad det står i den nya.

Det finns en massa teorier om vilket som är bäst. Bara att kolla här på forumet och googla.
Droppnäsan kommer ursprungligen från gamla naturstensgrunder där man ville få ut droppet långt som möjligt från själva grunden. Panelen låg då i liv med grunden. Vid modern grundläggning är det ointressant eftersom panelen vanligtvis hamnar 6-7 cm utanför grunden.
Min numera pensionerade fasadsnickare kapade rakt, med argumentet att fukten avdunstade snabbare än med droppnäsa. Droppnäsa var blöt längre tid och blev påverkat i högre utsträckning. Det tyckte jag lät väldigt logiskt. Det hade varit lika enkelt för honom att kapa vinklat, så att bespara sig arbete med att kapa rakt fanns inte.

Nu kommer det en kommentar som hävdar motsatsen. :D

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Nu kommer det en kommentar som hävdar motsatsen. :D
Jodå, det kan jag bjuda på. :D

Tyvärr har jag inte speciellt slagkraftiga argument, utöver att det verkar logiskt att droppnäseavslutet håller fast en något mindre mängd vätska än rakt avslut.
Å andra sidan har du en poäng. Man kan väl i såfall säga att med droppnäsa så blir lite mindre av paneländen befuktat, men minst lika mycket som utan näsa. :surprised:

Ok, bra argument både för och emot... men vad står det i Bygg AMA 08? :)

Mikael_L
Jag har ingen aning.
Men jag är lite förvånad att ingen sitter på en ByggAMA 08 och kan delge dig detta.

(Ett litet försök till trådlyft... :))

Mjöbäcksvillan kör utan droppnäsa. De påstår att de inte har något krav på sig från ByggAma!
/ Erik

Jag kollade precis i gamla Hus AMA:n och där finns ingen rekommendation om droppnäsa på panel.

Tveksam om dom har ändrat något om detta till 08:an

// Tobias

17 grader(valfritt?) och grunda om(viktigt) om det är någon yta som vattnet kan samlas på, ska du se till att det är minst 2,5 cm i springan för att fukten inte skall krypa tillbaka om jag inte minns fel.

Oskar

Lånar denna tråden lite.

Ska man även måla droppnäsan eller räcker det med att den är indränkt i olja ?

OskarJansson skrev:
17 grader(valfritt?) och grunda om(viktigt) om det är någon yta som vattnet kan samlas på, ska du se till att det är minst 2,5 cm i springan för att fukten inte skall krypa tillbaka om jag inte minns fel.

Oskar
Sedärja, 17 grader ska det vara!! Tur att denna kunskap börjar sprida sig. Det är bara söka på forumet så blir det solklart hur man gör. Vad som står i Husama är nog en annan sak.....;)

Mikael_L
MathiasS skrev:
Sedärja, 17 grader ska det vara!! Tur att denna kunskap börjar sprida sig. Det är bara söka på forumet så blir det solklart hur man gör. Vad som står i Husama är nog en annan sak.....;)
Vi som vart med ett tag vet det nu, men det är bra att du fortsätter missionera för det rätta till nytillkomna. :D

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41800-snedkapad-fasad.html
http://www.byggahus.se/forum/fasad/115836-snedkapning-av-panel.html
http://www.byggahus.se/forum/fasad/72366-vinkel-pa-panelen.html

osv ... ;)

Jag kör med 15 grader, men börjar böja mig för trycket och närmar mig 16 grader numera.
Jag vill ju inte vara den enda som inte kommer in till paradiset. :D :D

(Hoppas du förstår att jag bara skojsar till det lite, Mathias)

• Gilla
thomis
  • Laddar…
Martin_B
Lyfter en gammal tråd.
Ang. gradningen på droppkant kör vi alltid med 15 grader på fabrik. Det är också standard så vitt jag vet. Däremot kan det ju aldrig skada att öka till 17 grader heller. Däremot finns det ju en övre gräns då själva spetsen blir mer "försvagad"/"tunn", ju mer man gradar. Plus att det kan bli en båge uppåt eller neråt beroende på om och isf hur brädan har bågnat, vilket ju inte är så snyggt.
Själv skulle jag aldrig få för mig att sätta panel utan droppkant. Möjligtvis liggande panel då nedersta brädan blir enkel att byta, men kan man bara klyva till den från början så varför inte, man besparar arbetet med att byta en rutten panelbräda i framtiden.
Ang. målning så grundar vi alltid panelen med en väldigt tunn "fabriksgrund" som tränger in bra i träet. Om man däremot kapar panelen själv så bör man naturligtvis doppa i olja först och helst ändadoppa även i en tunn fin grund, innan den eventuellt målas med täckfärg.
Doppa inte panelen så mycket mer än några mm över bakre kanten av droppkanten i grundfärgen, så träet kan andas på baksidan och på så sätt lättare kan torka när den väl blivit blöt.
Detta har jag lärt mig och det verkar logiskt för mig. Vad som däremot är föreskrivet idag och vad som skrivs i Hus AMA känner jag inte till.
Jag har dock aldrig fått ruttna paneler nertill ...så lite rätt bör det ju vara :)

C cortex skrev:
Har en fråga till er som har tillgång till HUS AMA 08:

Vad står det om droppnäsor på ytterpanelpanel?

Vi fick vår ytterpanel levererad utan någon droppnäsa, dvs det var kapat rakt i nederkant och grundmålad.

Eftersom vi ville ha en droppnäsa så kapade vi nederkanten på panelen till 17 grader och grundade om den. Så nu är frågan vad Bygg AMA rekommenderar?
Jag vet/har för mig att de tidigare Bygg AMA'orna rekomenderade droppnäsa men är väldigt osäker på vad det står i den nya.
Lyfter denna fråga efter som jag själv sökte svaret, här är vad jag kunde hitta.

• Teknisk ritning av detaljer för stående panel med lockläkt, tätning och luftningsläkt, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
17!!

• Haha
TheOddOne2
  • Laddar…
Det moderna sättet att hantera frågan: Konsensus är fakta!

;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.