16 187 läst · 26 svar
16k läst
26 svar
Tilläggsisolera gammalt timmerhus
Sida 1 av 2
Hej!
Första inlägget på detta forum för mig. Jag har sökt och hittat mängder med info i forumet men svaren är så olika att jag försöker mig på en ny fråga som är 100% aktuell för mig.
Vi ska tilläggsisolera ettt gammalt hus som är byggt 1878. Boytan är ca 240m2 på två plan och sju rum, rejäla hallar och kök. Rummen är stora och höga. Källare som ska hållas varm finns under hela huset.
Ytterst sitter idag en eternit-skiva som är hel överallt. Stockar och gamla plank-panelen är intakt under (av insidan att döma).
Planen är att ta bort eterniten och sedan regla på den gamla panelen utåt med ny panel ytterst. Stockarna är ca 12-15cm tjocka och den gamla panelen är hela 3 cm tjock. Isolering utåt - ingen. Isolering inåt består av tidningspapper, och tretex. Tretexen har bågnat efter ett par år kallt och den har jag tagit bort i de tre första rummen som är påbörjade.
Status just nu är att vi reglat på inuti 45mm och fällt in el och elementrör. Planen var sedan att isolera 45mm och sedan sätta OSB + gips. Planen utåt var innan vi fick för oss att regla på 45 på insidan att isolera ca 100mm (rockwool) utåt innanför den nya panelen. Nu har jag dock blivit osäker på att dels isolera inåt och även på vilken fuktspärr man ska ha innanför OSB-skivan. Snickaren som fått jobbet att i september sätta den nya panelen kom förbi häromdagen och menade att vi kanske endast skulle isolera 45 utåt om det nu skulle bli 45 inåt.
Någon som har bra råd ?
Jag planerar att bredda husets grund för att följa med den nya fasaden utåt och även flytta ut / byta fönster för att följa med. Ur den aspekten skulle det vara fint att bara behöva bygga ut 45 + ny panel (30mm).
Konrekt undrar jag väl:
- Kan jag isolera inåt och utåt ?
- Hur mycket ska jag isolera utåt ?
- Vilken fuktspärr ska sitta bakom OSB i mitt fall ?
- Vilket isoleringsmaterial är bäst på insidan (rockwool redan inköpt) ?
Huset står i Närke.
Tacksam för svar!
Första inlägget på detta forum för mig. Jag har sökt och hittat mängder med info i forumet men svaren är så olika att jag försöker mig på en ny fråga som är 100% aktuell för mig.
Vi ska tilläggsisolera ettt gammalt hus som är byggt 1878. Boytan är ca 240m2 på två plan och sju rum, rejäla hallar och kök. Rummen är stora och höga. Källare som ska hållas varm finns under hela huset.
Ytterst sitter idag en eternit-skiva som är hel överallt. Stockar och gamla plank-panelen är intakt under (av insidan att döma).
Planen är att ta bort eterniten och sedan regla på den gamla panelen utåt med ny panel ytterst. Stockarna är ca 12-15cm tjocka och den gamla panelen är hela 3 cm tjock. Isolering utåt - ingen. Isolering inåt består av tidningspapper, och tretex. Tretexen har bågnat efter ett par år kallt och den har jag tagit bort i de tre första rummen som är påbörjade.
Status just nu är att vi reglat på inuti 45mm och fällt in el och elementrör. Planen var sedan att isolera 45mm och sedan sätta OSB + gips. Planen utåt var innan vi fick för oss att regla på 45 på insidan att isolera ca 100mm (rockwool) utåt innanför den nya panelen. Nu har jag dock blivit osäker på att dels isolera inåt och även på vilken fuktspärr man ska ha innanför OSB-skivan. Snickaren som fått jobbet att i september sätta den nya panelen kom förbi häromdagen och menade att vi kanske endast skulle isolera 45 utåt om det nu skulle bli 45 inåt.
Någon som har bra råd ?
Jag planerar att bredda husets grund för att följa med den nya fasaden utåt och även flytta ut / byta fönster för att följa med. Ur den aspekten skulle det vara fint att bara behöva bygga ut 45 + ny panel (30mm).
Konrekt undrar jag väl:
- Kan jag isolera inåt och utåt ?
- Hur mycket ska jag isolera utåt ?
- Vilken fuktspärr ska sitta bakom OSB i mitt fall ?
- Vilket isoleringsmaterial är bäst på insidan (rockwool redan inköpt) ?
Huset står i Närke.
Tacksam för svar!
Redigerat:
Jag skulle göra som jag har gjort. Kolla tråden "cellulosa på timmerstomme". Skulle jag ha isolerat invändigt så hade jag även använt cellulosa där + ev. ångbroms, men isolerar man invändigt och plastar i en timmerstomme så förlorar man timrets funktion att jämna ut klimatet inomhus (temperatur och fuktmässigt). Väljer du cellulosa på det sätt jag gjorde så är det inte speciellt dyrt att öka på tjockleken. Sen så är det en oerhörd skillnad i tidsåtgång att spruta på en gammal timring mot att passa in skivor, det blir dessutom garanterat tätare.
OK. Tack för svaret!
Jag pratade med den lokala bygghandlaren XL bygg idag och han som ska vara mest kunnig där föreslog vanlig glasfiberisolering och byggplast på insidan och likadant men vindpapp istället för plast på utsidan. Åsikterna verkar som sagt vara många
Jag pratade med den lokala bygghandlaren XL bygg idag och han som ska vara mest kunnig där föreslog vanlig glasfiberisolering och byggplast på insidan och likadant men vindpapp istället för plast på utsidan. Åsikterna verkar som sagt vara många
bjornpersson skrev:
Tror inte du skall ha byggplast/fuktspärr i en så gammalt hus, jag hade i alla fall inte testat det utan nöjt mig med vindpapp.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Håller fullständigt med föregånde talare.Andvänd absolut INTE plast som fuktspärr.
Det finns duk som fungerar som ångbroms(vet ej namnet på materialet)
Plus att du andvänder celulosa som isolering.
Blanda inte in moderna material i en gammal utmärkt beprövad byggteknik.
Bor i ett nytt hus där klimatet är TORRT på vinter/vår,tror jag inte är hällsosamt heller.
Det finns duk som fungerar som ångbroms(vet ej namnet på materialet)
Plus att du andvänder celulosa som isolering.
Blanda inte in moderna material i en gammal utmärkt beprövad byggteknik.
Bor i ett nytt hus där klimatet är TORRT på vinter/vår,tror jag inte är hällsosamt heller.
Har själv lite svårt att bestämma mig efter vad man hört och läst om just tilläggsisolering av timmerhus, speciellt invändigt.
Har reglat upp med 2"x2" på insidan av mitt timmerhus nu, dels för att räta upp väggarna + fälla in lite el på en gång.
Timmret har jag drevat med lindrev på insidan där det fanns minnimalt med diverse mossa och trasor
Nu återstår bara beslut om man ska pilla i cellulosa isolering eller skippa det, känns ju dumt rent spontant att lämna det tomt mellan reglarna men ändå bra på det sättet att timmret behåller lagringen av värmen bättre, väggbeklädnad är inte heller bestämt än spån + gips eller timmerpanel blir det..pust å stön...
En annan sak är ju hur mycket man sparar på att isolera med endast 45mm, när jag räknade lite på energimyndighetens sida om lambda värden som skillde det inte speciellt att lägga till eller icke.
Huset är ju litet med drygt 50m2 nere samt ca 25m2 boyta uppe, ditt hus är ju betydligt större så där skulle jag nog ha satsat på isolering utvändigt om du ändå ska byta panel, bredda grund och byta ut fönstren.
JAG skulle nog ha drevat mellan timmer på utsidan + vindskiva(asfabord), 70-95 isolering läkt + panel i ditt fall och hoppat över isolering invändigt, allt beroende på plats tänkte då på takutsprången.
Har reglat upp med 2"x2" på insidan av mitt timmerhus nu, dels för att räta upp väggarna + fälla in lite el på en gång.
Timmret har jag drevat med lindrev på insidan där det fanns minnimalt med diverse mossa och trasor
Nu återstår bara beslut om man ska pilla i cellulosa isolering eller skippa det, känns ju dumt rent spontant att lämna det tomt mellan reglarna men ändå bra på det sättet att timmret behåller lagringen av värmen bättre, väggbeklädnad är inte heller bestämt än spån + gips eller timmerpanel blir det..pust å stön...
En annan sak är ju hur mycket man sparar på att isolera med endast 45mm, när jag räknade lite på energimyndighetens sida om lambda värden som skillde det inte speciellt att lägga till eller icke.
Huset är ju litet med drygt 50m2 nere samt ca 25m2 boyta uppe, ditt hus är ju betydligt större så där skulle jag nog ha satsat på isolering utvändigt om du ändå ska byta panel, bredda grund och byta ut fönstren.
JAG skulle nog ha drevat mellan timmer på utsidan + vindskiva(asfabord), 70-95 isolering läkt + panel i ditt fall och hoppat över isolering invändigt, allt beroende på plats tänkte då på takutsprången.
Man kan dra en hel del el på utsidan av timmerstommen om man isolerar utvändigt. Jag gjorde iallafall av med runt 200m flexslang till diverse utebelysning, extra eluttag inne/ute, data, tele, tv. Etc... Isoleringen blir fortfarande lika tät om man väljer att spruta.
Sen så kan jag inte säga att jag är emot moderna material då jag har klätt in hela huset med membranväv utanpå isoleringen istället för papp. Med membran får man ju en möjlighet att få det lite tätare i äldre hus, förhoppningsvis funkar det oxå!
Sen så kan jag inte säga att jag är emot moderna material då jag har klätt in hela huset med membranväv utanpå isoleringen istället för papp. Med membran får man ju en möjlighet att få det lite tätare i äldre hus, förhoppningsvis funkar det oxå!
Redigerat:
Tack för alla svar. Jag är fortfarande lite kluven.
Att tillägga är också att jag planerar att sätta in en mekanisk frånluft på vinden som ska suga ut en liten mängd luft från huset kontinuerligt och eventuellt öka vid hög fuktighet. Utlopp blir från badrum på övervåning och eventuellt något mer ställe. Detta borde bidra till att hålla fuktmängden nere en del. Plast eller membran kanske blir ytterligare mer onödigt då ? Tilluft tänkte jag plocka via ventiler i bottenplan eller källare.
Källaren bli dränerad och eventuellt hamnar det en avfuktare där också för att hjälpa till lite extra.
Ytterpanelen är förresten ca 22cm bred och spontad (ser ut som en bred pärlpont) så detta i kombination med vindpapp borde borga för en vindtät yttervägg tycker jag ...
Att tillägga är också att jag planerar att sätta in en mekanisk frånluft på vinden som ska suga ut en liten mängd luft från huset kontinuerligt och eventuellt öka vid hög fuktighet. Utlopp blir från badrum på övervåning och eventuellt något mer ställe. Detta borde bidra till att hålla fuktmängden nere en del. Plast eller membran kanske blir ytterligare mer onödigt då ? Tilluft tänkte jag plocka via ventiler i bottenplan eller källare.
Källaren bli dränerad och eventuellt hamnar det en avfuktare där också för att hjälpa till lite extra.
Ytterpanelen är förresten ca 22cm bred och spontad (ser ut som en bred pärlpont) så detta i kombination med vindpapp borde borga för en vindtät yttervägg tycker jag ...
Behöver du tilläggsisolera överhuvudtaget? Timmerstommen håller en hel del värme bara i sig. Det viktigaste på gamla hus är att de är täta. Alltså räcker det ofta med en vindpapp eller asfaboard utvändigt.
Och fukten? Huset har ju stått som det står i 130 år, är där fuktproblem idag? Behöver du avfuktare? Som nämndes ovan är huset byggt med en väl beprövad byggteknik som fungerat länge varför ändra på det om behovet inte finns? Det kostar ju både pengar och tid som kan läggas på något annat. Man brukar ju oftast ha för lite av båda när man renoverar...
Dessutom förändrar man mycket på husets utseende exteriört om man tilläggsisolerar, som du nämnde fönster och grund sjunker in men även takfoten och takutsprången blir förminskade och det ser lätt oproportionerligt ut och kräver mycket extra arbete att ändra.
Och fukten? Huset har ju stått som det står i 130 år, är där fuktproblem idag? Behöver du avfuktare? Som nämndes ovan är huset byggt med en väl beprövad byggteknik som fungerat länge varför ändra på det om behovet inte finns? Det kostar ju både pengar och tid som kan läggas på något annat. Man brukar ju oftast ha för lite av båda när man renoverar...
Dessutom förändrar man mycket på husets utseende exteriört om man tilläggsisolerar, som du nämnde fönster och grund sjunker in men även takfoten och takutsprången blir förminskade och det ser lätt oproportionerligt ut och kräver mycket extra arbete att ändra.
Hej!
Jo, det behövs nog lite mer isolering i denna kåk. Förra ägaren har haft kallt i de flesta rum och då hade han 42 hektar egen skog att elda av.
När det gäller fukt i källaren så finns den där. Ingen fara egentligen men vill man kunna nyttja även källaren som bostadsyta så skulle det kännas bra med en fräschare luft. Dessutom så antar jag att fukt från källaren blir ett större problem när man börjar hålla varmt i källaren till skillnad mot tidigare då källaren mest stod kall.
Alla rum i huset har eller har haft en eldstad och i och med detta så kan man väl anta att huset haft undertryck genom åren och på det sättet ventilerat ut fukten. Nu när man primärt ska ha stel värme från berg eller mark så kommer huset inte att andas alls lika mycket som förr. Därav mitt intresse för mekanisk frånluft och eventuellt avfuktare.
Du har helt klart en poäng i att huset ändrar karaktär lite med ny panel (hyvlas visserligen som exakt kopia) och tilläggsisolering. Takfoten är dock väldigt rejäl och vi tar bara ca 1/5 av den till detta. Eventuellt går vi ner till 50mm isolering istället för 100mm av utseendeskäl. Jag måste bara få klart för mig hur mycket energi man förlorar på detta.
Jo, det behövs nog lite mer isolering i denna kåk. Förra ägaren har haft kallt i de flesta rum och då hade han 42 hektar egen skog att elda av.
När det gäller fukt i källaren så finns den där. Ingen fara egentligen men vill man kunna nyttja även källaren som bostadsyta så skulle det kännas bra med en fräschare luft. Dessutom så antar jag att fukt från källaren blir ett större problem när man börjar hålla varmt i källaren till skillnad mot tidigare då källaren mest stod kall.
Alla rum i huset har eller har haft en eldstad och i och med detta så kan man väl anta att huset haft undertryck genom åren och på det sättet ventilerat ut fukten. Nu när man primärt ska ha stel värme från berg eller mark så kommer huset inte att andas alls lika mycket som förr. Därav mitt intresse för mekanisk frånluft och eventuellt avfuktare.
Du har helt klart en poäng i att huset ändrar karaktär lite med ny panel (hyvlas visserligen som exakt kopia) och tilläggsisolering. Takfoten är dock väldigt rejäl och vi tar bara ca 1/5 av den till detta. Eventuellt går vi ner till 50mm isolering istället för 100mm av utseendeskäl. Jag måste bara få klart för mig hur mycket energi man förlorar på detta.
Jag vet inte hur eran timring ser ut, men vår, som var ganska rak svängde 30mm som mest och det är då ganska korta väggar 9x8m ungefär. Man bör nog även ta detta med i beräkningen då man bestämmer sig för tjocklek på isoleringen. Vill man inte passa på att rikta upp väggarna med regelverket så har det kanske mindre betydelse, men då blir det å andra sidan en hel del pyssel i ett senare skede. Tycker nog du ska satsa på lite tjockare isolering, minst 100mm.bjornpersson skrev:Hej!
Du har helt klart en poäng i att huset ändrar karaktär lite med ny panel (hyvlas visserligen som exakt kopia) och tilläggsisolering. Takfoten är dock väldigt rejäl och vi tar bara ca 1/5 av den till detta. Eventuellt går vi ner till 50mm isolering istället för 100mm av utseendeskäl. Jag måste bara få klart för mig hur mycket energi man förlorar på detta.
För min det så bygger jag även om taket så att jag kommer att ha lite längre takutsprång än tidigare. Hade endast 35cm innan, nu blir det runt 45-50cm.
Angående att inte behöva isolering till en timmerstomme så anser jag väl att det definitivt behövs. När vi hade huset "naket" i maj så svängde inomhustemperaturen mellan 18 och 26grader inomhus. Nu ligger den mellan 21-23grader. Har endast på värme i källaren (21,5gr). Sen att det ser fint ut med timmer utvändigt kan jag hålla med om, men inte till det pris man själv och miljön får betala.
Här kan du enkelt räkna på olika isoleringstjocklekar.
http://www.energiberakning.se/
Hej och tack för alla svar!
Ja isolering blir det hur som helst. Takutsprånget är väl tilltaget och innan denna åtgärd mellan ca 60 och 80 cm. Ska mäta exakt.
Väggarna är annars väldigt raka men då sitter ju också eterniten fortfarande på så den uppfattningen kan ju komma att ändras när eterniten åker ner.
Angående plast eller inte plast så har jag väl bestämt mig för att inte använda plast utan istället köra helt utan. Möjligtvis vindpapp. Sedan satsar vi nog på ett frånluftsystem med återvinning för att skapa ett undertryck i boytan likt det som hållit huset i gott skick genom eldning i alla år.
Ja isolering blir det hur som helst. Takutsprånget är väl tilltaget och innan denna åtgärd mellan ca 60 och 80 cm. Ska mäta exakt.
Väggarna är annars väldigt raka men då sitter ju också eterniten fortfarande på så den uppfattningen kan ju komma att ändras när eterniten åker ner.
Angående plast eller inte plast så har jag väl bestämt mig för att inte använda plast utan istället köra helt utan. Möjligtvis vindpapp. Sedan satsar vi nog på ett frånluftsystem med återvinning för att skapa ett undertryck i boytan likt det som hållit huset i gott skick genom eldning i alla år.
Ja nu är jag ju mycket intresserad av byggnadsvård och därför vurmar jag ju extra för gamla hus och i väldigt många fall blir dessa hus utsatta för en massa moderniseringar för bekvämlighets skull som egentligen inte behövs...men du verkar ha klart för dig hur huset fungerar.
Det där med fukt i källaren är nog helt rätt tänkt för vi har källare under hela vårt hus nu och tidigare ägare värmde med el medans vi använder vedpannan i källaren. Då var det konstant fuktigt i källaren med våta fläckar på golven och det luktade verkligen källare...nu är där snustort och vi har samma värme där som i resten av huset. Hade missat att du skulle värma med berg eller markvärme.
Och takutsprånget tror jag inte man kommer tänka så mycket på när det redan idag är så rejält tilltaget. Däremot kan jag säga att 45 mm isolering knappast gör någon skillnad. Det vet jag av egen erfarenhet! Vårt förra hus var uppfört i början av 1900-talet av regelstomme (alltså plank på ca 2-3 tum) utanpå detta satt en äldre panel på 1 tum och sedan eternit. Vi tog ner eterniten och tilläggsisolerade med 45 mm. Sen satte vi på ny panel utanpå detta och vindpapp. Vi flyttade ut samtliga fönster i liv med panelen och på detta hus var takfoten så rejäl så där gjorde det heller knappt skillnad när vi byggde på väggarna. Invändigt tilläggsisolerade vi vissa ytterväggar (där vi ville bygga in nya elementrör t ex) men för värmen gjorde det nästan ingen skillnad. Däremot renoverade vi samtliga av de gamla fönstren och där vann vi massor. Det drog nåt kopiöst genom dessa och när vi kittat om dem och satt nya tätningslister i ylle så fick vi en jämn temperatur inne. Sen tilläggsisolerade vi dessutom på vinden och det gjorde oxå stor nytta...men väggarna nej tyvärr!
Nu i vårt hus vi bor i kommer vi ta bort den tilläggsisolering som finns för här förvanskar det husets utseende väldigt mycket. Istället kommer vi satsa på att täta ordentligt både utvändigt och invändigt. Huset är ett skiftesverkshus med väggplank på 3 tum och med rejäl tätning är vi nu övertygade om att det kommer räcka. Taket kommer vi isolera däremot för vad vi lärt oss så går 80% av värmen ut där.
Det där med fukt i källaren är nog helt rätt tänkt för vi har källare under hela vårt hus nu och tidigare ägare värmde med el medans vi använder vedpannan i källaren. Då var det konstant fuktigt i källaren med våta fläckar på golven och det luktade verkligen källare...nu är där snustort och vi har samma värme där som i resten av huset. Hade missat att du skulle värma med berg eller markvärme.
Och takutsprånget tror jag inte man kommer tänka så mycket på när det redan idag är så rejält tilltaget. Däremot kan jag säga att 45 mm isolering knappast gör någon skillnad. Det vet jag av egen erfarenhet! Vårt förra hus var uppfört i början av 1900-talet av regelstomme (alltså plank på ca 2-3 tum) utanpå detta satt en äldre panel på 1 tum och sedan eternit. Vi tog ner eterniten och tilläggsisolerade med 45 mm. Sen satte vi på ny panel utanpå detta och vindpapp. Vi flyttade ut samtliga fönster i liv med panelen och på detta hus var takfoten så rejäl så där gjorde det heller knappt skillnad när vi byggde på väggarna. Invändigt tilläggsisolerade vi vissa ytterväggar (där vi ville bygga in nya elementrör t ex) men för värmen gjorde det nästan ingen skillnad. Däremot renoverade vi samtliga av de gamla fönstren och där vann vi massor. Det drog nåt kopiöst genom dessa och när vi kittat om dem och satt nya tätningslister i ylle så fick vi en jämn temperatur inne. Sen tilläggsisolerade vi dessutom på vinden och det gjorde oxå stor nytta...men väggarna nej tyvärr!
Nu i vårt hus vi bor i kommer vi ta bort den tilläggsisolering som finns för här förvanskar det husets utseende väldigt mycket. Istället kommer vi satsa på att täta ordentligt både utvändigt och invändigt. Huset är ett skiftesverkshus med väggplank på 3 tum och med rejäl tätning är vi nu övertygade om att det kommer räcka. Taket kommer vi isolera däremot för vad vi lärt oss så går 80% av värmen ut där.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Måste väl skilja en hel del isoleringsmässigt om man har drevat mellan timmerstockarna eller ej dvs nått som man kanske bör beakta när man gör en värmeförlustberäkning?
Själv har jag bara spontad panel 25mm - luftspalt - 3-4cm matta med "glasull", timmer 5", + ev. skivor 25mm el. panel 22mm.
Funderar fortfarande på om det är någon större mening att lägga på 45mm träfiberskivor som är bra dyrare än glasull på ca 17m yttervägg, har ju drevat om som sagt, bytt ut samtliga fönster från kopplade 2glas till 3glas, tilläggsisolerat vind från 10cm spån till 40cm ekofiber, känns som att det viktigaste är gjort.
Även öppnat upp planlösningen så att värmen lär ju bre ut sig ganska så bra med tanke på den lilla ytan.
Bättre att bo in sig som det är utan invändig isolering och se hur pass stor årsförbrukning man får först.
Själv har jag bara spontad panel 25mm - luftspalt - 3-4cm matta med "glasull", timmer 5", + ev. skivor 25mm el. panel 22mm.
Funderar fortfarande på om det är någon större mening att lägga på 45mm träfiberskivor som är bra dyrare än glasull på ca 17m yttervägg, har ju drevat om som sagt, bytt ut samtliga fönster från kopplade 2glas till 3glas, tilläggsisolerat vind från 10cm spån till 40cm ekofiber, känns som att det viktigaste är gjort.
Även öppnat upp planlösningen så att värmen lär ju bre ut sig ganska så bra med tanke på den lilla ytan.
Bättre att bo in sig som det är utan invändig isolering och se hur pass stor årsförbrukning man får först.
Det här är riktigt klokt!!! Att vänta lite och se...ofta upptäcker man att sånt man trodde var absolut nödvändigt att åtgärda inte alls behövs. Överhuvudtaget att bo in sig först i ett hus innan man gör nåt är smart. Det kan spara både tid och pengar!Alpha skrev: