Från väggdosan till strömbrytaren har rören gått isär/gammal ledning fastnat inne i väggen. Hursomhelst, kan inte använda det gamla försänkta plåtrören för att dra tändtråden. Får lägga utanpåliggande ledning istället. Nu undrar jag om det kommer se reglementsvidrigt ut att låta den utanpåliggande kabeln slinka ut genom den övre väggdosans platslock för att gå sedan löpa ned till strömbrytarens försänkta dosa? De jag undrar över är att om man använder utanpåliggande kabel så måste man alltid anända utanpåliggande brytare och dosor?

Hade annars tänkt att man filar lite i gipskantén /dosan så den utanpåliggande kabeln kan sticka in under strömbrytaren.

Du kan tom borra ett hål snett så att du går in en bit ovanför dosan och kommer fram vid botten på dosan.

Protte

Tackar, då kör jag på det! :)

Om jag har förstått dig rätt, så ska du gå med en kabel från en kopplingsdosa uppe vid taket och ner till strömbrytare ?!

Det finns speciella doslock till kopplingsdosor med urtag för kabel, "näslock".
Och det finns öven förhöjda doslock om man ska gå ut med fler kablar.

Ja, jag tror jag har ett sådant lock i källaren till och med. Det borde se ok ut helhetsmässigt. Har ju ett gammalt hus så lite utanpåligannde kabel får man räkna med. Hade i och för sig kunnat riva upp väggen men är lite trött på att renovera precis allting. Ligger ju efter med annat också som jag måste prioritera.

Det finns även förhöjningsramar för vissa strömbrytare som gör att du kan gå ut med en kabel ur dosan strömbrytaren är monterad över.

Egentligen är man utanför tillverkarens anvisning om man borrar in en kabel från sidan. Då faller mer av ansvar på den som gör ändringen att visa att materielen fortfarande är säker. T.ex. kan extraisolationen runt de enkelisolerade ledarna inne i apparatdosan kanske bli för dålig.

Med det sagt så har man mer än en gång sett elektriker göra precis så och borra in sladden i dosan. Undvik i alla fall att göra hålet för stort och se till att manteln sticker in i dosan.

Om det är en ihålig gipsvägg: Gör hål i båda dosorna och fiska slang mellan. Simsalabim! Osynlig installation!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.