955 läst · 7 svar
955 läst
7 svar
Bunden ränta
Hejsan
Vi funderar nu på om det börjar bli dags att låsa upp en del av våra lån. Idag har vi allt rörligt i botten på 2 miljoner. Vi har lagt upp lånen på 3 olika lån, lika stora.
De sista veckorna har dem bundna lånen börjat röra sig uppåt sakta. vad tror ni, är det dags att låsa någon del? Hur siar ni?
Likadant är det med elen, den har gått ner länge nu, kanske dags att binda den?
Hur går tankarna kring detta?
Vi funderar nu på om det börjar bli dags att låsa upp en del av våra lån. Idag har vi allt rörligt i botten på 2 miljoner. Vi har lagt upp lånen på 3 olika lån, lika stora.
De sista veckorna har dem bundna lånen börjat röra sig uppåt sakta. vad tror ni, är det dags att låsa någon del? Hur siar ni?
Likadant är det med elen, den har gått ner länge nu, kanske dags att binda den?
Hur går tankarna kring detta?
Redigerat:
Mina tankar går också kring att binda. Ibland.... Från dag till dag. Saken är ju att om man ska binda till 5 år idag så betalar man dubbelt så mycket varje månad. Och när kan man räkna med att den rörliga hamnar kring 5% (då det bundna lånet gav utdelning) Väldigt långt fram tror jag...
Magen säger ibland - bind. Men förnuftet säger att jag sparar på att låta det vara rörligt och ladda för en "peak" i framtiden.
Magen säger ibland - bind. Men förnuftet säger att jag sparar på att låta det vara rörligt och ladda för en "peak" i framtiden.
Och jag håller med om varenda ord. Och jag ser ingen anledning att den bundna räntan ska vara ex 8 procent när 3-mån är 5 %. Jag tror att båda kanske kommer att ligga på typ 5 då. Ibland är ju t o m den långa bundna lägre än den "rörliga".
Den enda gången man tjänar på att binda lånen är om banken har räknat fel på vad snitträntan kommer bli under bindningstiden. Det du gör när du tar bunden är att du betalar för att banken ska ta risken.
Klarar du räntetoppar under några år är det alltid mer lönsamt att ligga rörligt.
Det gäller bara att spara under perioder med låg ränta så kan man sedan ta från denna buffert om räntorna skenar.
Klarar du räntetoppar under några år är det alltid mer lönsamt att ligga rörligt.
Det gäller bara att spara under perioder med låg ränta så kan man sedan ta från denna buffert om räntorna skenar.
Jag tillhör också dem som har svårt att se något skäl till att binda räntorna på lång tid just nu.
Det man istället kan göra är att använda pengarna man har över till att ordna sin ekonomi till att tåla mera. Det kan handla om att bygga upp en buffert, betala topplån, sanera från andra skulder inkl studielån, göra huset billigare i drift, byta bil till en bränslesnål och andra liknande saker.
Det man istället kan göra är att använda pengarna man har över till att ordna sin ekonomi till att tåla mera. Det kan handla om att bygga upp en buffert, betala topplån, sanera från andra skulder inkl studielån, göra huset billigare i drift, byta bil till en bränslesnål och andra liknande saker.
Jag håller också med ovanstående talare.
I längden tjänar man i princip alltid på rörligt lån.
Är man dock lagd åt säkerhetstänk, och inte vill ah en ny topp likt den i höstas så kanske det kan vara läge att binda - det är ju ändå rätt billigt att binda - rent procenttalsmässigt historiskt sett...
Men som sagt rent ekonomisk är det bättre med rörligt.
Jag har personligan valt att lägga allt rörligt nu efter att 1/3 av mitt lån (som var bundet) gick ut i våras. Istället sparar jag undan mellanskillnaden mellan dåvarande 4års lån och det rörliga...
/K
I längden tjänar man i princip alltid på rörligt lån.
Är man dock lagd åt säkerhetstänk, och inte vill ah en ny topp likt den i höstas så kanske det kan vara läge att binda - det är ju ändå rätt billigt att binda - rent procenttalsmässigt historiskt sett...
Men som sagt rent ekonomisk är det bättre med rörligt.
Jag har personligan valt att lägga allt rörligt nu efter att 1/3 av mitt lån (som var bundet) gick ut i våras. Istället sparar jag undan mellanskillnaden mellan dåvarande 4års lån och det rörliga...
/K
Liknande trådar
-
Bunden ränta ändrad vid tillträde
Köpa & Sälja hus -
Bunden ränta 20 år 0% i Danmark
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kan bli aktuellt med tvingande bunden ränta
Artikelkommentarer -
Svenskarna väljer rörlig ränta framför bunden
Artikelkommentarer -
Bunden ränta lägre än rörlig?