3 289 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Virke till staket?
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag tänkte göra ett staket som tomtgräns, men undrar vad för virke jag skall välja. Kikade på det tryckimpregnerade men då kunde jag inte måla det, utan bara behandla med olja (har jag för mig).
Att kunna måla det är väl inte hela världen kanske, men hade nog varit trevligt. Eller kan man behandla tryckimpregnerat trä så att man ändå får fina färger? Och om jag väljer trä som inte är tryckimpregnerat, hur behandlar jag det då för att få lång hållbarhet??
Kort o gott; vad för virke kan jag välja till staket?
Att kunna måla det är väl inte hela världen kanske, men hade nog varit trevligt. Eller kan man behandla tryckimpregnerat trä så att man ändå får fina färger? Och om jag väljer trä som inte är tryckimpregnerat, hur behandlar jag det då för att få lång hållbarhet??
Kort o gott; vad för virke kan jag välja till staket?
Det går visst o måla, en del påstår att man skall vänta ett år, men det beror på vad det är för färg, och hur pass nytryckt virket är.
Jag skulle börja med o bestämma designen på staketet, sedan vad för virke som krävs.
Jag skulle börja med o bestämma designen på staketet, sedan vad för virke som krävs.
Vi har ett staket i tryckt virke. Målat efter 1år och nu 15år gammalt men ingen murket virke här. Det är nu dags till en andra målning då färgen flagnat på några ställen då tryckt virke i de flesta fall är hyvlat.
Så jag förordar det tryckta virket.
Så jag förordar det tryckta virket.