2 892 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Antennfråga
Har problem med Boxermottagningen. Bilden stelnar till och hackar. Det händer dels när etanolbussarna passerar men även vid andra tillfällen, t.ex om det blåser mycket. Antennen ligger på vinden, alltså inte uppsatt på huset, grannarna har gjort likadant. Antennen står några km upp på berget men i riktningen finns träd som kanske påverkar mottagningen. Misstänker det eftersom det blivit något värre nu när löven kommit på igen.
Hur löser jag problemet? Jag har redan antennförstärkare, kopplad till tv men det finns en central punkt där kabeln grenar ut (två ledningar) Dessutom är det hopkopplat med satellit till husets två tv-uttag.
Och snart börjar MATCHEN:eek:
Kjell G
Hur löser jag problemet? Jag har redan antennförstärkare, kopplad till tv men det finns en central punkt där kabeln grenar ut (två ledningar) Dessutom är det hopkopplat med satellit till husets två tv-uttag.
Och snart börjar MATCHEN:eek:
Kjell G
Jag känner till problemet. Tyvärr är enda lösningen att greja med antennen. Det är alltid bäst att ha antennen i en mast på taket. I ett läge där det inte finns stora träd eller hus i riktningen mot sändaren.
Men det är klart, jag slulle börja med att flytta antennen på vinden och kolla om det finns möjlighet att lägga in den största antenn som finns. Tror det handlar om en och en halv meter lång antenn.
Jag var tvungen sätta antennen på fem meter högt rör, medan grannhuset klarde sid med en meter. Inget bra när det blåser! Numera kör jag kabel-TV.
Men det är klart, jag slulle börja med att flytta antennen på vinden och kolla om det finns möjlighet att lägga in den största antenn som finns. Tror det handlar om en och en halv meter lång antenn.
Jag var tvungen sätta antennen på fem meter högt rör, medan grannhuset klarde sid med en meter. Inget bra när det blåser! Numera kör jag kabel-TV.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Jag har ännu inte sett någon box som inte kan tala om vilken signalstyrka/"kvalitet" det är på signalen. Börja med att titta på den och se vad du har för värden. Allt över 85% är bra (eller rättare, 85% är bra, det behöver inte vara mer och på viss utrustning tom sämre med för mycket). Om den är för dålig så börja med att flytta på antennen.Kjell_G skrev:
Procentsatserna som indikeras i boxarna är abslout bra.
En del boxar visar även ett värde i BER som också kan vara en god vägledning.
BER 1.0-E7 eller något sådant. Eller ett VBER värde. Detta värde ska inte fladdra utan stå konstant fast. Riktlinje är ju mer minus det är desto bättre. Dock är det värdet som indikeras efter en så kallad felrättning som boxen gör automatisk. Så själva råsignalen (CBER) som kommer från antenn kan t.ex. vara 4.3-E4 som jag anser vara funktionabel. Sen är det boxen som "rättar" upp kvaliteten så att den ska slutligen ska landa på dessa 1.0-E7.
Så antennlektion:
Vid Råsignal 4.5-E5 så jobbar boxen lite för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E4 så jobbar boxen lite mer för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E3 så jobbar boxen mer för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E2 så jobbar troligen box förgäves för att ens lyckas till 1.0-E7
Ang att ha antenn placerad på vind är ju något som gör att man förlänger livslängden på antennen men samtidigt dämpar man insignalen i många fall markant beroende på byggmatrial som ligger på tak.
Sen att man ska gömma undan den på vinden bara för att det ser fult ut.........
En del boxar visar även ett värde i BER som också kan vara en god vägledning.
BER 1.0-E7 eller något sådant. Eller ett VBER värde. Detta värde ska inte fladdra utan stå konstant fast. Riktlinje är ju mer minus det är desto bättre. Dock är det värdet som indikeras efter en så kallad felrättning som boxen gör automatisk. Så själva råsignalen (CBER) som kommer från antenn kan t.ex. vara 4.3-E4 som jag anser vara funktionabel. Sen är det boxen som "rättar" upp kvaliteten så att den ska slutligen ska landa på dessa 1.0-E7.
Så antennlektion:
Vid Råsignal 4.5-E5 så jobbar boxen lite för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E4 så jobbar boxen lite mer för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E3 så jobbar boxen mer för att uppnå 1.0-E7
Vid Råsignal 4.5-E2 så jobbar troligen box förgäves för att ens lyckas till 1.0-E7
Ang att ha antenn placerad på vind är ju något som gör att man förlänger livslängden på antennen men samtidigt dämpar man insignalen i många fall markant beroende på byggmatrial som ligger på tak.
Sen att man ska gömma undan den på vinden bara för att det ser fult ut.........
OK, antennproffset då har jag kollat upp mina signaler. Signalstyrkan ligger o pendlar lite, som minst 59% och som mest 80% beroende på vilken mux jag står på. Kvaliten är överlag god, från drygt 80% till över 95. Sagemboxen visar nåt som kallas viter ber (tror jag) och den försöker hålla just1.0-E7 men fladdrar till nån gång och visar lite olika mellan 2 och 8.
lars_stefan_axelsson säger att signalkvaliten/styrka ska ligga på över 85 och där är jag alltså inte. Så jag får försöka flytta ut antennen, det är absolut inget estetiskt problem, men jag har ju fortfarande träden ivägen?
Kanske det kan bli lösningen på min uteblivna kvällssol, de träd som skuggar står på en allmänning som kantar bussgatan. Tidigare kontakt med kommunens parkansvarige gav inget, förutom kommentaren "vi tar inte ner träd för att folk ska få kvällssol" något syrligt, däremot kan de gallra dåliga/skadade träd. Men som sagt, upp med antenn på taket först. Att jag sen även har satellit behöver ju ingen få veta
Kjell G
lars_stefan_axelsson säger att signalkvaliten/styrka ska ligga på över 85 och där är jag alltså inte. Så jag får försöka flytta ut antennen, det är absolut inget estetiskt problem, men jag har ju fortfarande träden ivägen?
Kanske det kan bli lösningen på min uteblivna kvällssol, de träd som skuggar står på en allmänning som kantar bussgatan. Tidigare kontakt med kommunens parkansvarige gav inget, förutom kommentaren "vi tar inte ner träd för att folk ska få kvällssol" något syrligt, däremot kan de gallra dåliga/skadade träd. Men som sagt, upp med antenn på taket först. Att jag sen även har satellit behöver ju ingen få veta
Kjell G
Försöker få fram fler tänkbara felkällor. Har fått tips om att kolla kopplingar, splitter mm. Ikväll kopplade jag från antenn till TV-box direkt och då hoppar signalstyrkan upp till 80-85%, lustigt nog får jag lite varierande signalkvalitet? Har iofs också antennförstärkare vid boxen.
Inga problem med mottagningen den korta stund jag tittade.
Jag har en Velleman trevägs-splitter för RF (använder 2 utgångar), sedan vidare till combiner macab MX200 med DC pass (en RF och en SAT in - RF/SAT ut) frekvens 40-2050MHz.
Är de grejerna OK? Ska jag kolla bit för bit för att se var signalen sjunker eller måste jag räkna med att tappa de ca 20-25% som det skiljer nu?
I ett förråd utanför huset har jag en inomhusantenn till box för fria kanaler. Där är signalstyrkan under 30% men bilden är helt OK!? Borde inte där vara störning om nånstans, det är förstås längre från trädklungan och lite annan vinkel till sändaren.
Har nån fler tankar kring detta? Är nästa steg att sätta upp antenn på taket i stället?
Kjell G
Inga problem med mottagningen den korta stund jag tittade.
Jag har en Velleman trevägs-splitter för RF (använder 2 utgångar), sedan vidare till combiner macab MX200 med DC pass (en RF och en SAT in - RF/SAT ut) frekvens 40-2050MHz.
Är de grejerna OK? Ska jag kolla bit för bit för att se var signalen sjunker eller måste jag räkna med att tappa de ca 20-25% som det skiljer nu?
I ett förråd utanför huset har jag en inomhusantenn till box för fria kanaler. Där är signalstyrkan under 30% men bilden är helt OK!? Borde inte där vara störning om nånstans, det är förstås längre från trädklungan och lite annan vinkel till sändaren.
Har nån fler tankar kring detta? Är nästa steg att sätta upp antenn på taket i stället?
Kjell G
Just det där med att grannarnas funkar men inte funkar hos mig kan även bero på hur det ser ut med terrängen. Trots att det är grannar så ser det kanske inte samma förutsättningar för dig som för grannarna.
Att ha dessa "klumpförstärkare" vid boxen kan funka men är ej att rekommendera.
Det förstärks en redan dålig signal och man "fejkar" litegrann med kvaliten som boxen uppfattar.
Antenn under tak (inne på vind) äter signal och även kvalitet på signalen.
Ska det finnas förstärkare ska denna sitta så nära antennen som möjligt och därefter har du förhoppningsvis att splitta, dela upp signalen till flera ställen med reservation att signalen är fullgod redan ut från antenn.
Ytterligare med antennen är att det kanske räcker att flytta den i sidled ½ meter för att få andra värden.
Har varit hos ett flertal kunder där de beklagat sig över dålig signal i redan dåliga områden för mottagning av tv signal. Det har slutat med att antennen har sänkts ner en bit och ibland även i sidled.
Kanske dags att anlita någon antenntekniker som kan mäta på vad du egentligen har ut ifrån din antenn vare sig den ligger på vind eller det mäts utifrån i det fria.
Att ha dessa "klumpförstärkare" vid boxen kan funka men är ej att rekommendera.
Det förstärks en redan dålig signal och man "fejkar" litegrann med kvaliten som boxen uppfattar.
Antenn under tak (inne på vind) äter signal och även kvalitet på signalen.
Ska det finnas förstärkare ska denna sitta så nära antennen som möjligt och därefter har du förhoppningsvis att splitta, dela upp signalen till flera ställen med reservation att signalen är fullgod redan ut från antenn.
Ytterligare med antennen är att det kanske räcker att flytta den i sidled ½ meter för att få andra värden.
Har varit hos ett flertal kunder där de beklagat sig över dålig signal i redan dåliga områden för mottagning av tv signal. Det har slutat med att antennen har sänkts ner en bit och ibland även i sidled.
Kanske dags att anlita någon antenntekniker som kan mäta på vad du egentligen har ut ifrån din antenn vare sig den ligger på vind eller det mäts utifrån i det fria.
Envis är jag, och försöker trixa till det. Ibland slutar det hos experterna. Provade att koppla direkt från antenn till en av apparaterna, dvs gå förbi splitter o combiner. Det gav ökad signalstyrka, 80-85% och inga störningar, utom på 6:an /MUX3 typiskt när VM-kvalet sändes. Nästa steg blir att flytta antenn något, antingen ut eller nån liten finjustering på vind.
Utan antennförstärkare vid boxen försvann bilden helt på 6:an.
Kjell G
Utan antennförstärkare vid boxen försvann bilden helt på 6:an.
Kjell G
I praktiken behöver jag såklart antenn, men jag ska justera som du föreslagit; förstärkning vid antennen och ev justering av densamma. Återkommer med resultat men nu är det SKOLAVSLUTNING så det får bli på sommarlovet
Kjell G
Kjell G
Problemet löst. Sverige-Malta krävde en insats, antennen låg på fel håll på vinden. Efter justering steg signalstyrkan till över 90%. Suck, borde kollat det direkt men nu är det klart iaf.
Kjell G
Kjell G
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Ja, ibland är det lättare än man tror.