Har sökt i forumet utan att hitta ngt bra svar! Kanske kan ni hjälpa mig.

Skall tilläggsisolera huset och samtidigt byta alla fönster till bra energiglas. Huset är murat med 1 1/2 sten och putsat utvändigt och är i två plan.
Nu till problemet.
Vill isolera maximalt mycket, vilket med serporoc verkar vara 180mm. Vill samtidigt flytta ut dom nya fönsterna nästan i liv med nya ytterväggen. Karmen är ju bara ca 100mm djup vilket gör att våra nya fönster inte på ngt ställe kommer i kontakt med den gamla väggen.
Måste ju finnas en stor risk att fukt kan krypa bakom mellan gamla väggen och fönsterkarmen. Mellanrummet borde ju bli mellan 80-100 mm.

Enligt en av byggarna jag pratat med sa att man bygger utvändigt på husväggen en ram av tryck virke i vilken man sen fäster karmen i. Är det en tillförlitlig lösning?

Finns det ngn som har tilläggsisolerat så mkt förr som kan delge sina erfarenheter så skulle jag vara mkt tacksam.
Tack på förhand:rolleyes:

Din byggare har rätt i att det är en vedertagen metod. Jag har sett flera nybyggen av hus med gjuten stomme där man fäst en ram utvändigt på den gjutna stommen.

Jag kan inte se att det egentligen finns något alternativ.

Har du fått någon offert? Vad kommer det att kosta? Jag har ju själv ett murat hus på Gotland och planerar en tilläggsisolering. .

Jag har ännu inte fått offerten. Väntar med skräckblandad förtjusning!
Byggmarknaden på Gotland verkar fortfarande vara så stark att det drar ut på tiden. Men den som väntar på ngt gott.....

Men var skulle fukten komma in någonstans?

Jag har tilläggsisolerat mitt hus som också är 1 1/2 tegelsten och har satt ramar och satt karmarna där i. Jag har tilläggsisolerat 95-150mm, huset är inte helt rakt :) ...

Tänk på att om du gör fasaden så mycket tjockare behöver du öka takutsprånget också. Ja la om taket samtidigt så för mig var det inget problem...

/N

En tjockputs är väl inte helt tät, dvs fukt kan väl vandra i putsen och sen vidare till isoleringen vilket i vanliga fall ventileras bort. Jag kan ha fel!

Här blandar man ju impegnerade träreglar, isolering och puts och om fukt skulle komma till träreglarna skulle föruttningsprocessen starta.

Vårat hus ligger väldigt utsatt så jag bygger gärna med både hängslen och livrem!

Tacksam för alla erfarenheter!

Bump! Ytterligare erfarenheter hade varit intressanta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.