Det verkar för mig som att standarddimensionen på trallvirke är 28 x 120 mm, i alla fall med tanke på alla annonser jag ser.

Jag klurar ändå på att använda bredare virke, och funderar på för- och nackdelar med det. Det blir kanske lite dyrare att ta lite bredare, men kanske lite snyggare (även om smaken är olika).

1. Är det större risk att t.ex. 28 x 145 slår sig mer (och att det slår sig så att det märks) än 28 x 120 ?
2. Bör jag i så fall välja 34 tjockt istället för 28 om jag verkligen vill ha bredare mått än 120 ?
3. Blir dimensioneringen av den bärande konstruktionen annorlunda om jag går upp i dimension för trallvirket (och i så fall på vilket sätt) ?

Jag körde med 28*120 men skulle såhär iefterhand kört med 34*145 för det blir så mycket snyggare. Så låt inte snålheten segra!

Ju bredare trall du har desto mer ändrar de sig bredd. Dvs du får bredare springor mellan när det är torrt.
Ju tjockare trall du har desto längre avstånd kan du ha mellan reglarna alt. behåll avståndet men ha mindre svikt i golvet.

Följer upp med ett par frågor till angående dimensionen på trallvirket:

- Vad har ni valt för dimension och är ni nöjda med era val ?

- Om ni valt t.ex. 34 x 145 - har ni byggt cc 60 eller bredare ?

- Är det någon som har fått problem med ett virket slagit sig vid val av bredare trall ?

J
Rookien skrev:

- Är det någon som har fått problem med ett virket slagit sig vid val av bredare trall ?
Skruvade varannan på 34 x 145 på cc60 i höstas och var i vår tvungen att lägga 2 skruv längst ut i båda ändarna eftersom brädorna skruvat sig.

34 x 145 är klart snyggast och det håller länge :)

Rookien skrev:

34x145 för att det ser rejält ut och är robust att gå på.
cc60 ligger bjälkarna på, jag vill inte ha minsta svikt när jag går.
Jag tror det är klokt att låta tjockleken följa med bredden. Iofs går det väl inte ens att köpa 28x145 som trallbräda?

Har själv 28x145 c/c 60 på reglarna på nästan 50 kvm har inte skruvat eller slagits sig än (2år). Ser ingen skillnad på springorna mot andra altanen vi har som är 28x120.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.