Glömde skriva att efter elcentralen så FÅR INTE nolla och skyddsjord vara ihopkopplade, medvetet eller omedvetet, ett ganska vanligt fel som JFB upptäcker (som ingen annan märkt).

Protte

12 miljoner räknade vägverket på vad en människa va värd, det hade dom i budgeten när dom planerade vägar mm.

Vill jag minnas, men inte helt säker...

Någon som vet vad en människa är värd i sverige

Mikael_L
Bara skatteintäkterna för en som förvärvsarbetar i 30 år blir väl ca 3 mille.
Sen tar väl staten in något i samma storleksordning på arbetsgivaravgifter.
Sen är det moms och punktskatter på allt man konsumerar.

Så det ligger kanske någonstans i den häraden ... :surprised:

Men trillar man av pinn just innan pensionen tjänar nog staten på det, har man precis klarat av alla sina utbildningar så gör staten en rejäl förlust. :)

edit: Jag anser att nyttan med JFB vida överstiger kostnaden. Det finns bra mycket löjligare saker som görs för att skydda oss medborgare, som är mer svårmotiverade.

Redigerat:
jaspen skrev:
Men en jordfelsbrytare kostar och inkopplingen kostar har du en ide om priset per minskade dödsfall i kr?
Tycker du har väldigt märklig inställning till JFB.. Visst, tycker du att dina närståendes liv är värt mindre än 500kr, så koppla elen själv och skit i jordfelsbrytaren!

Varför har man ABS bromsar på en bil?

Protte

jaspen skrev:
Jordfelsbrytare är ett hett ämne i detta forum.

Men kan ni här på forumet säga mig hur många liv som sparats under den senaste tioårsperioden tack vare dessa brytare om man jämför med tidigare perioder när sådana inte fanns.
Ett litet utsnitt som väl beskriver utvecklingen under en rad år före och efter 1980 då lagkrav på JFB infördes i den store pionjären Gottfried Biegelmeiers hemland Österrike.
Uppgifterna borde tala för sig själva, en genomsnittlig minskning av dödsfall från 43 -> 17 per år är ett gott resultat under första perioden.
Den senare perioden ger ytterligare stärkt utfall när verkan av renovering och upprustning slår igenom bättre, här ges uppgift 6 dödsfall per år.
Att ekonomiskt kvantifiera ett människoliv överlåter jag åt de som ser sig kunna det.

Citat ur facktidskrift skrev:
25 Jahre FI-Schutz = rund 750 Tote weniger

[bild]
1980 wurde der FI (Fehlerstrom)-Schutzschalter für neue Elektroanlagen (Neubau und Sanierung) gesetzlich vorgeschrieben. Ein Grund zum Feiern, Resümieren, aber auch für einen Blick in die Zukunft:

• Von 1966 bis 1979 gab es im Durchschnitt 353 Elektrounfälle (mit 43 Toten) pro Jahr. Ab 1980 sank diese Zahl beträchtlich.
  • In den 13 Jahren von 1980 bis 1997 passierten durchschnittlich nur noch 233 Elektrounfälle pro Jahr – und die Zahl der Toten sank auf 17.
  • Die Durchschnittszahlen von 1998 bis 2002 zeigen noch stärker die Bedeutung der FI-Schalter auf: im Schnitt nur mehr 127 Elektrounfälle mit 6 Toten pro Jahr. Das sind zwei Drittel weniger Unfälle als vor 1980, aber gleichzeitig um 86 (!) Prozent weniger Tote.
Die Todesfälle der letzten Jahre sind meist auf defekte FI-Schalter, auf Unwissenheit, Leichtsinn oder Fahrlässigkeit zurückzuführen. Sicherlich hat auch die umfangreiche Aufklärungsarbeit der Elektroinnungen in den letzten Jahren zum starken Rückgang bei Unfällen und Toten beigetragen. Zwar garantieren ausgeklügelte Sicherheitstechnologien zukünftig noch mehr Sicherheit im alltäglichen Umgang mit dem Strom, aber nur, wenn sie genutzt werden. Allerdings lauern leider besondere Gefahrenquellen immer noch in vielen Altbauten mit oft desolaten Elektroanlagen.
Andererseits kann es auch in neueren Gebäuden durch (oft private) Umbauten, eine vermehrte Anzahl von Stromverbrauchern, Alterung usw. zu gefährlichen Situationen kommen. Mit ein Grund, warum der regelmäßige E-Check im Gewerbebereich vorgeschrieben ist. Er sollte aber auch im Privatbereich – genauso wie das „Auto-Pickerl“ – selbstverständlich werden, um etwaige Sicherheitsmängel einer Elektroanlage rechtzeitig zu beheben.
Anlässlich der Elektro-Sicherheitswoche 2005 zeigen die Landesinnungen Wien, Niederösterreich und Burgenland mit einer Konsumenten-Info-Kampagne in den Print- und Funkmedien einerseits den hohen Standard elektrotechnischer Schutzeinrichtungen auf, andererseits informieren sie über neueste Sicherheitskonzepte sowie die aktuelle Entwicklung von Rechtssprechung und Gesetzgebung.

Mikael_L
Och glöm inte, ifall man nu får för sig att börja räkna, att en JFB som installeras kanske sitter där i 20-50 år och skyddar hela tiden.
Så även om det är ett "ynka dödsfall" per år, ska det multipliceras med en 30-40 nånting, för att jämföra inst-kostnader mot människolivskostnader ...

Räkna också med de minskade sjukskrivningskostnaderna för de gånger jordfelsbrytaren inte räddar liv utan bara förhindrar skador.

Säkert har JFB räddat några liv men långt ifrån vad alla människor tror.

Varje olycka är ju unik, var kan man läsa exakt vad som hänt i varje olycka ?
Misstänker att det är mycket jobb att plocka fram fullständig statistik.

Har personerna kommit i kontakt med fas/nolla(ingen JFB hjälper) eller fas/ jord(JFB hjälper) ?

Nej jag tror att mycket av olyckorna minskat på grund av förbättring av elapparaternas konstruktion.

Elsäkerhetsverkets statistik går tillbaka till 72, vad hade vi inte för farliga apparater då?

Elborrmaskiner, vinkelslipar, alla eldrivna handverktyg hade metallkapsling.

Dammsugare, strykjärn ,våffeljärn, matmixers, ljuskronor också mycket metallkapsling samt den livsfarliga tygomspunna nätkabeln som jämt var trasig på husets apparater.

Mycket bränder uppstod också, kommer någon ihåg märket ”Plessey” på elkomponenter?

Vad har hänt på senare år ?

Heta chassin har försvunnit, halvvågslikriktning har också försvunnit.
Vi har den välsignade plasten i alla höljen numera.
Krav på dubbelisolering har vi.
Det jordade gjutna kabelstället som vi har till alla maskiner typ datorer, monitorer m.m.
är också mycket välgjord och det är väldigt sällsynt att kardelerna kommer fram i dager där.
Switchade nätdelar med galvanisk åtskillnad.

Lite av masspsykos det här med JFB, eftersom jag jobbat med reparation av hemelektronik
kommer jag ihåg det här med brand i tv apparater som det var storlarm i all press.

Alla trodde att det var damm som orsakade bränder, i verkligheten var det många gånger
en kondensator av märket Plessey som orsakat branden då ihop med tv apparaten trähölje.
Det fanns ”reparatörer” som åkte omkring och dammsög tv apparater :eek:

Med förbättrad teknik och höljen av plast så försvann i stort sett alla tv bränder.

Verkar som många på detta forum även erfarna installatörer tror att sätts det dit en JFB
så vakar Gud Fader själv över huset och vi är välsignade från olyckor för all framtid.

Lite av masspsykos det här.

Mikael_L
Du glömde den gamla hemska trefashandsken av metall, som tog minst en per år av daga.
Numera är det mycket sällan man ser den reliken.

Jag undrar om inte JFB räddar livet på någon i byggsvängen, då och då.
Där är det många skumma maskiner, dåliga misshandlade kablar, blött och allmänt jävligt.

Den stota livräddaren är när jfb bryter innan bränder utbryter i hem. Iom det undviks de dödliga brandgaserna och man vaknar utan el men i livet istöllet för att bli en del av brandstatestiken

BR125 skrev:
Nej jag tror att mycket av olyckorna minskat på grund av förbättring av elapparaternas konstruktion.
Ja, det syns ganska tydligt i statistiken, man ser när enkelisolerad (armaturen av metall med ledare i) försvan, skyddsjorden infördes, skyddsjorden fick stryka på foten till förmån för dubbelisoleringen. Man ser dock mycket riktigt inte jfbns införande, eftersom den dels inte är allmän än, dels så är olyckorna på så låg nivå. Jag har dessutom (grov) statistik från elsäkerhetsverket ända tillbaka till 1947 (tillgänglig här) och man ser en tydlig ganska linjär minskning från 50 döda 1947 (bränder ej inräknat) till mellan 5-10 1996. Men man får inte heller glömma att människors beteende ändrats under denna tid. I och med att el-utrustning blivit vanligare och elolyckor mera kända så har folk blivit mer uppmärksamma på exv. skadad utrustning. Det har naturligtvis också spelat roll.

Sedan är det naturligtvis svårt, i USA säger man att siffran är "hundratals liv" under de senaste 30 åren.

BR125 skrev:
Verkar som många på detta forum även erfarna installatörer tror att sätts det dit en JFB
så vakar Gud Fader själv över huset och vi är välsignade från olyckor för all framtid.

Lite av masspsykos det här.
Nej, det håller jag inte med om. Med tanke på att man i stort sett eliminerar ett felfall med stor konsekvens (även om du mycket riktigt påpekar att frekvensen/sannolikheten har minskat) både vad gäller personskada och brandrisk, till en så löjligt liten kostnad, så skulle jag säga att det helt klart är värt pengarna. i 1997 års penningvärde så värderar man ett statistiskt liv till mellan 20 och 50 miljoner kronor. Det är en sådär 35000 installationer av jfb:er som håller ett antal år innan de är uttjänta. Då får man också räkna med att man potentiellt räddar en del barn, som är värda mer (eller i alla fall i den övre delen av skalan).

(För den som vill läsa mer om värderingen av människoliv, något som är både nödvändigt och etiskt försvarbart vill jag tillägga, så rekommenderar jag: "Att värdera risker", Bengt Mattsson, i Risker i Tekniska System, UR Förlag, Sthlm 1998, ISBN: 91-26-98200-5.)

elmont skrev:
Däremot finns det en liten anledning att påpeka att en JFB inte är nån ersättning för en i övrigt bra utförd och efterhållen anläggning. Det är faktiskt så, att det inte är sällsynt med JFB som inte fungerar som dom ska
Håller helt med dig.

hempularen skrev:
Tycker att det är en lite märklig diskussion. Tekniken har möjligjort en pryl (jfb) som ökar säkerheten, klart vi skall ta till oss den tekniken.

Annars kan man ju diskutera på samma sätt PVC isolerad kabel kontra tyg och tjärisolerad, eller vaför isolering överhuvudtaget, varför inte köra som i seklets början med oisolerad blanktråd fastklämd på porslinsknoppar i taket och utefter väggarna, på lagom barnvänlig höjd...

Jordfelsbrytyaren har ju desutom möjligjort att vi får ha eluttag i badrum, 230V golvvärme, elprylar utomhus osv.
Ny teknik är inte något man ska ignorera men kostnaden kanske överstiger vinsten.

GK100 skrev:
Ett litet utsnitt som väl beskriver utvecklingen under en rad år före och efter 1980 då lagkrav på JFB infördes i den store pionjären Gottfried Biegelmeiers hemland Österrike.
Uppgifterna borde tala för sig själva, en genomsnittlig minskning av dödsfall från 43 -> 17 per år är ett gott resultat under första perioden.
Den senare perioden ger ytterligare stärkt utfall när verkan av renovering och upprustning slår igenom bättre, här ges uppgift 6 dödsfall per år.
Att ekonomiskt kvantifiera ett människoliv överlåter jag åt de som ser sig kunna det.
Samma markanta effekt syns inte i den Svenska statistiken.

Mikael_L skrev:
Och glöm inte, ifall man nu får för sig att börja räkna, att en JFB som installeras kanske sitter där i 20-50 år och skyddar hela tiden.
Så även om det är ett "ynka dödsfall" per år, ska det multipliceras med en 30-40 nånting, för att jämföra inst-kostnader mot människolivskostnader ...
Har det gjorts mätningar på hur JB åldras?

lars_stefan_axelsson skrev:
Med tanke på att man i stort sett eliminerar ett felfall med stor konsekvens (även om du mycket riktigt påpekar att frekvensen/sannolikheten har minskat) både vad gäller personskada och brandrisk, till en så löjligt liten kostnad, så skulle jag säga att det helt klart är värt pengarna. i 1997 års penningvärde så värderar man ett statistiskt liv till mellan 20 och 50 miljoner kronor. Det är en sådär 35000 installationer av jfb:er som håller ett antal år innan de är uttjänta. Då får man också räkna med att man potentiellt räddar en del barn, som är värda mer (eller i alla fall i den övre delen av skalan).
Du räknar med en installationskostnad på ca 600 kr. Det är ju framkörningsavgiften för elektrikern sen kommer priset på jordfelsbrytaren och tidsåtgången till vilket troligen blir en hel del pengar.

Elrelaterade bränder toppas av att man glömmer att stänga av spisen och det kan inte JB:n se.

<<
Elrelaterade bränder toppas av att man glömmer att stänga av spisen och det kan inte JB:n se.

>>

Det finns teknik för att förhindra spisbränder också, installeras hos många äldre (dementa) personer, men skulle faktiskt även vara bra för våra tonåringar också som lätt ska se TV en stund medan något blir varmt......

Nu är det inget krav på spisavstängning i nya anläggningar men det kommer.

Protte

jaspen skrev:
Nej, självklart inte. MEN, och det är ett stort MEN. Jag tror att om man tittar bränder med dödsfall så ligger jfbn bättre till. Jag tror och antar att det är relativt sett färre personer som dör pga av oavstängd spis (eftersom den brukar användas när folk är vakna). Men visst, det är inte så många bränder som börjar i den fasta installationen till att börja med. Själv har jag mycket gamla SP-rör (alltså bara ett enkelisolerat system) så jag tycker helt klart att JFB är en "must have" bara av den orsaken. Lägger man dessutom till små barn i ekvationen så har vi enligt mig helt klart hamnat i "man behöver inte ens tänka efter innan man installerar en."

Vad gäller spis: så tycker jag personligen att det är underligt att man fortfarande 2009 ens får sälja en spis som kan överhettas om den lämnas på (jag räknar inte torrkokning till "elrelaterade" brandorsaker). Det kostar inte många kronor att helt eliminera det felfallet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.