Räcker en 45x195 på högkant för att växla av över 12dm breda fönster?
Takstolarna hamnar närstan mitt på fönsterna och det är som mest 180cm lucka mellan två bärande reglar.
Hammarbandet består av två ihopskruvade 45x195, en liggande och en stående.
Taken har spännvidden 7.2m, har 27º lutning och består av råspont och betongpannor.
Takstolarna står på c-c 120cm.
Takstolarna hamnar närstan mitt på fönsterna och det är som mest 180cm lucka mellan två bärande reglar.
Hammarbandet består av två ihopskruvade 45x195, en liggande och en stående.
Taken har spännvidden 7.2m, har 27º lutning och består av råspont och betongpannor.
Takstolarna står på c-c 120cm.
Om du har fribärande takstolar 7,2 m och ett så tungt tak känns det inte som om det kommer att räcka med en vanlig 45x195. Du borde ha en limträbalk, kanske 66x315 eller 90x270.
Som du ser är det ett osäkert svar.
Tycker dock att du borde låta en konstruktör titta på bärigheten.
Som du ser är det ett osäkert svar.
Tycker dock att du borde låta en konstruktör titta på bärigheten.
Om jag förstår rätt så vill du ha 180 cm bred öppning. har du en stående regel i varje ände, är det 45x195?
Det kommer att hålla
Det kommer att hålla
Det stående regelverket är 45x120 c-c 60cm men det är jag inte det minsta orolig för.
Fönstret är 120 cm brett och är så placerat att det "kapar" två stående reglar och således blir det c-c 180cm mellan de närmaste stående reglarna.
Över hela väggen ligger hammarbandet som består av en liggande 45x195 ihopskruvad med ytterligare en 45x195 liggande på högkant.
Dvs ett ganska klassiskt hammarband.
Fönstret är 120 cm brett och är så placerat att det "kapar" två stående reglar och således blir det c-c 180cm mellan de närmaste stående reglarna.
Över hela väggen ligger hammarbandet som består av en liggande 45x195 ihopskruvad med ytterligare en 45x195 liggande på högkant.
Dvs ett ganska klassiskt hammarband.
Många hus/garage som byggs med fribärande takstolar och tungt tak har ju breda fönster på långsidorna.
Det innebär ju i praktiken att fönstret tar två stående reglar i anspråk och att en takstol därmed hamnar mer eller mindre mitt över detta fönster.
Fast jag har snokat runt lite och kollat på andra byggen och jag har inte sett någon som haft limträ i hammarbandet?
Det innebär ju i praktiken att fönstret tar två stående reglar i anspråk och att en takstol därmed hamnar mer eller mindre mitt över detta fönster.
Fast jag har snokat runt lite och kollat på andra byggen och jag har inte sett någon som haft limträ i hammarbandet?
När du tittar på nybyggda hus så ser man ju till att ha bärande reglar på var sida om fönstret. Då behövs förstås inga limträn. Du har ju dock sagt att du får 180cm mellan bärande reglar och då föreslår jag att du använder ett limträ.
Ett annat alternativ är ju att smacka dit bärande reglar på ömsesidor om fönstret. Jag har bytt samtliga fönster i mitt hus, alla har blivit större, mindre eller monterats på ett nytt ställe. Jag har i nästan alla fall rensat väggen från golv till tak och byggt nytt från bjälklag upp till hammarband. Skulle jag göra det idag tar det mig mindre än en dag att riva och bygga nytt ink montage av fönster. Givetvis återstår då ytskikt på insidan etc.
Ett annat alternativ är ju att smacka dit bärande reglar på ömsesidor om fönstret. Jag har bytt samtliga fönster i mitt hus, alla har blivit större, mindre eller monterats på ett nytt ställe. Jag har i nästan alla fall rensat väggen från golv till tak och byggt nytt från bjälklag upp till hammarband. Skulle jag göra det idag tar det mig mindre än en dag att riva och bygga nytt ink montage av fönster. Givetvis återstår då ytskikt på insidan etc.
Ok, tack för hjälpen.
När jag ritat min vägg så har jag satt samtliga stående regalr på c-c 60cm, därav fenomenet att ett 120cm fönster skapar en 180cm lucka i regelverket.
Jag får förstärka hammarbanded över mina fönster på något sätt.
När jag ritat min vägg så har jag satt samtliga stående regalr på c-c 60cm, därav fenomenet att ett 120cm fönster skapar en 180cm lucka i regelverket.
Jag får förstärka hammarbanded över mina fönster på något sätt.
Det finns pardörrar som är 180 cm breda och där brukar man inte använda nå annat än hammarbandet och det håller.
Lyfter denna gamla tråden då vi har ett liknande problem. Vi hade hjälp att sätta upp stommen till garaget och öppningar för fönster sattes in enl ritningen från husleverantören. När takstolarna anlände och sattes upp visade det sig att takstolarna hamnade mitt över fönstren istället för bredvid som det tydligen var tänkt. Nu undrar vi om vi behöver flytta fönsteröppningarna, eller om det går att förstärka hammarband/bärlina/reglar på något sätt så vi slipper flytta gluggarna. Fönstren är 110 breda och spännvidd på taket ca 7 m. Vi måste räkna med jämtländska snömängder och betongpannor.
Stommen är av termocellmur 150 hög och sedan reglat som vanligt. Skickar en bild på hur det ser ut, lyckas inte rotera den så ni får vara snälla att rotera era huvuden eller datorer istället ;-)
Stommen är av termocellmur 150 hög och sedan reglat som vanligt. Skickar en bild på hur det ser ut, lyckas inte rotera den så ni får vara snälla att rotera era huvuden eller datorer istället ;-)