Hejsan och trevlig helg på er alla.
En liten fundering som jag har vad finns det för olika typer av spottar att sätta i tak och vad är fördelen nackdelen med dom olika typerna.
Har hört om downlight, spottar med transformator, spottar utan transformator, led spottar mm.
Behöver man olika dimmers till dom olika spottarna?? det är något jag hört.
Olika inbyggnads djup, behöver man en låda om man har 20 cm till övervåningen och sätter dom mellan reglarna ? blir det för varmt ändå?. eller blir det en skön golvvärme på övervåningen heheheh.
Kan någon eller några reda ut det om ni har tid o lust.
MVH o fortsatt trevlig helg
Texastaz
En liten fundering som jag har vad finns det för olika typer av spottar att sätta i tak och vad är fördelen nackdelen med dom olika typerna.
Har hört om downlight, spottar med transformator, spottar utan transformator, led spottar mm.
Behöver man olika dimmers till dom olika spottarna?? det är något jag hört.
Olika inbyggnads djup, behöver man en låda om man har 20 cm till övervåningen och sätter dom mellan reglarna ? blir det för varmt ändå?. eller blir det en skön golvvärme på övervåningen heheheh.
Kan någon eller några reda ut det om ni har tid o lust.
MVH o fortsatt trevlig helg
Texastaz
Idag har jag lite tid och lust, så jag ska försöka besvara dina frågor lite kort.
Är ingen expert på området, men lite kunskap och erfarenhet har man snappat upp genom åren.
12V
Är en lågvolts armatur som kräver transformator. 12V armaturer verkar vara det givna valet för alla som ska installera downlights (Spotlights/spottar i folkmun). Ljuskällorna ger en bättre vekningsgrad, alltså mer ljus och mindre värme. Ljuskällorna sägs även ha längre brinntid än 230V.
Vid dimmring av dessa armaturer måste rätt sorts dimmer användas. En bakkantsdimmer till elektroniska trafos eller en framkantsdimmer till järnkärne-trafo. Det finns även kombi dimmrar som klara bägge typer av trafos, men oftast är dessa lite dyrare än "vanliga".
Något som också är viktigt att tänka på när man ska montera 12v-armaturer är att på dom flesta trafos (Läs billiga, och trafos som följer med i kit) föreskriver tillverkaren endast 2 m kabel på sekundärsidan. Det innebär att du måste ha flera trafos om det är ett större rum. Det finns även trafos som klarar 20m på sekundärsidan, hur dessa är vågar jag inte uttala mig om.
230V
Dessa armaturer är oftast billigare i inköp, då du slipper köpa trafo/trafos. Enklare att montera, då du endast behöver ha fram nolla och tändtråd till armaturen.
Dessa armaturer sägs ha sämre verkningsgrad och kortare brinntid. I princip alla dimmrar på marknaden fungerar till 230V halogen.
Vilka som är bäst låter jag vara osagt, men själv har jag monterat 230V armaturer hemma. Dels för enkelhetens skull, och för att slippa strulande trafos. Det är ofta vi bytar ut trafos på jobbet, så jag har blivit lite avskräckt. Men om man köper en kvalitets trafo och monterar den med sunt förnuft är risken minimal. Att brinntiden skulle vara sämre på 230V ljuskällorna har jag inte märkt av något iheller. Har bytat fler trasiga 12V ljuskäller på mina spotlight-skenor än mina infällda 230V armaturer.
LED
LED-armaturerna och ljuskällorna är väldigt dyra i inköpspris. Men avger i princip ingen värme och drar väldigt lite effekt, alltså behöver man inga skyddsburkar. Brinntiden är mellan 20.000-70.000 timmar. Och dioderna stöt och vibrationssäkra.
I dagsläget tycker inte jag att LED kan ersätta vanligt glödljus, speciellt inte billigare ljuskällor. Har monterat ljuskällor på jobbet som fungerat helt okej (350kr + moms/GU10 ljuskälla) men fortfarande för dåligt för allmännbelysning. Som dekorationsbelysning utomhus och som punktbelysning innomhus fungerar det ypperligt.
Har visserligen inte uppdaterat mig på detta område på sistone, så jag vet inte hur utvecklingen gått. Är fullt möjligt att det kommit ljuskällor som motsvarar glödljus. Tidigare gick det inte att dimmra dom i heller.
Om man behöver skyddsburkar eller ej är inget jag kan svara på generellt, då varje tillverkare föreskriver avstånd till brännbart material. Om du tänkt montera armaturerna i innertak med isolering ovanför behöver du absolut ha skyddsburk. Men om det är 20cm till fast tak är det mycket möjligt att du slipper burkarna (Beroende på vad tillverkaren föreskriver). Det finns även armaturer som kan fällas in i apparat dosor, men dessa är i regel svaga (15W), samma sak gäller med sk möbelspottar som kräver ex. 20mm fritt bakom.
Du bör även ha en kabel som tål värmen det blir runt armaturen. Exempel på sådan kabel är;
PLS (90 grader), SIAF/Z och SIHF (180 grader)
Lycka till, och hoppas du fått mer kött på benen.
Mvh Bloink
Är ingen expert på området, men lite kunskap och erfarenhet har man snappat upp genom åren.
12V
Är en lågvolts armatur som kräver transformator. 12V armaturer verkar vara det givna valet för alla som ska installera downlights (Spotlights/spottar i folkmun). Ljuskällorna ger en bättre vekningsgrad, alltså mer ljus och mindre värme. Ljuskällorna sägs även ha längre brinntid än 230V.
Vid dimmring av dessa armaturer måste rätt sorts dimmer användas. En bakkantsdimmer till elektroniska trafos eller en framkantsdimmer till järnkärne-trafo. Det finns även kombi dimmrar som klara bägge typer av trafos, men oftast är dessa lite dyrare än "vanliga".
Något som också är viktigt att tänka på när man ska montera 12v-armaturer är att på dom flesta trafos (Läs billiga, och trafos som följer med i kit) föreskriver tillverkaren endast 2 m kabel på sekundärsidan. Det innebär att du måste ha flera trafos om det är ett större rum. Det finns även trafos som klarar 20m på sekundärsidan, hur dessa är vågar jag inte uttala mig om.
230V
Dessa armaturer är oftast billigare i inköp, då du slipper köpa trafo/trafos. Enklare att montera, då du endast behöver ha fram nolla och tändtråd till armaturen.
Dessa armaturer sägs ha sämre verkningsgrad och kortare brinntid. I princip alla dimmrar på marknaden fungerar till 230V halogen.
Vilka som är bäst låter jag vara osagt, men själv har jag monterat 230V armaturer hemma. Dels för enkelhetens skull, och för att slippa strulande trafos. Det är ofta vi bytar ut trafos på jobbet, så jag har blivit lite avskräckt. Men om man köper en kvalitets trafo och monterar den med sunt förnuft är risken minimal. Att brinntiden skulle vara sämre på 230V ljuskällorna har jag inte märkt av något iheller. Har bytat fler trasiga 12V ljuskäller på mina spotlight-skenor än mina infällda 230V armaturer.
LED
LED-armaturerna och ljuskällorna är väldigt dyra i inköpspris. Men avger i princip ingen värme och drar väldigt lite effekt, alltså behöver man inga skyddsburkar. Brinntiden är mellan 20.000-70.000 timmar. Och dioderna stöt och vibrationssäkra.
I dagsläget tycker inte jag att LED kan ersätta vanligt glödljus, speciellt inte billigare ljuskällor. Har monterat ljuskällor på jobbet som fungerat helt okej (350kr + moms/GU10 ljuskälla) men fortfarande för dåligt för allmännbelysning. Som dekorationsbelysning utomhus och som punktbelysning innomhus fungerar det ypperligt.
Har visserligen inte uppdaterat mig på detta område på sistone, så jag vet inte hur utvecklingen gått. Är fullt möjligt att det kommit ljuskällor som motsvarar glödljus. Tidigare gick det inte att dimmra dom i heller.
Om man behöver skyddsburkar eller ej är inget jag kan svara på generellt, då varje tillverkare föreskriver avstånd till brännbart material. Om du tänkt montera armaturerna i innertak med isolering ovanför behöver du absolut ha skyddsburk. Men om det är 20cm till fast tak är det mycket möjligt att du slipper burkarna (Beroende på vad tillverkaren föreskriver). Det finns även armaturer som kan fällas in i apparat dosor, men dessa är i regel svaga (15W), samma sak gäller med sk möbelspottar som kräver ex. 20mm fritt bakom.
Du bör även ha en kabel som tål värmen det blir runt armaturen. Exempel på sådan kabel är;
PLS (90 grader), SIAF/Z och SIHF (180 grader)
Lycka till, och hoppas du fått mer kött på benen.
Mvh Bloink
Redigerat:
Om jag skulle renovera och sänka taket så skulle jag helt klart montera LED. Men detta är väl mest för att jag är en teknik-nerd Det är fortfarande lite tidigt med LED.. Om 1-2år är säkert LED vanligare än halogen-downlights.
Men köp av bra kvalitet.. jag skulle rekommendera kompletta LED-downlights (ej "vanlig" downight med lös LED ljuskälla) med power-led 1 eller 3wat (350 eller 700mA konstantström).. Tex dessa från Maxel har vi satt i endel badrum/kök.
edit: Med dessa räcker det med att sänka taket med en 1-tum regel.
http://www.maxel.se/Product.asp?PageNumber=22&Product_Id=224
Men köp av bra kvalitet.. jag skulle rekommendera kompletta LED-downlights (ej "vanlig" downight med lös LED ljuskälla) med power-led 1 eller 3wat (350 eller 700mA konstantström).. Tex dessa från Maxel har vi satt i endel badrum/kök.
edit: Med dessa räcker det med att sänka taket med en 1-tum regel.
http://www.maxel.se/Product.asp?PageNumber=22&Product_Id=224
Moderator
· Stockholm
· 52 333 inlägg
Jag såg en sådan i "aktion", tor det var på JULA men kommer inte säkert ihåg.spinout skrev:
Den var uppsatt så att den lyste på en yta ungefär 30 cm under. Samtidigt kom det ljus från butikens armaturer i taket, lysrör eller liknande, de satt nog minst 3 meter upp.
Det blev en skugga av armaturen på bänken under. Lågenergilamporna klarade inte ens av att lysa upp sin egen skugga.
tacka för en exemplarisk förklaring
En annan fråga som slog mig är dimmrarna dom kan man ju max styra ett visst antal watt med, den vanliga elkon jag såg för 230V utan trafo var på 400watt tror jag om man vill ha fler än 8st 50w spotts då hur gör man då? kan man gå ner till 35watts halogen för att få plats med 11 st om jag räknar och förstår det hela rätt.
Blir det för dåligt ljus med 35 wattare och finns det sådana överhuvudtaget?
rätta mig om jag har vart otydlig.
jag vill helst sätta det enkla alternativet med tändtråd o nolla för enkelhetens skull gillar inte heller trafos och om man vill ha en trafo vart bör man lägga/placera den? har inte en aning?
En annan fråga som slog mig är dimmrarna dom kan man ju max styra ett visst antal watt med, den vanliga elkon jag såg för 230V utan trafo var på 400watt tror jag om man vill ha fler än 8st 50w spotts då hur gör man då? kan man gå ner till 35watts halogen för att få plats med 11 st om jag räknar och förstår det hela rätt.
Blir det för dåligt ljus med 35 wattare och finns det sådana överhuvudtaget?
rätta mig om jag har vart otydlig.
jag vill helst sätta det enkla alternativet med tändtråd o nolla för enkelhetens skull gillar inte heller trafos och om man vill ha en trafo vart bör man lägga/placera den? har inte en aning?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det finns hur stora dimmers som helst, för dig kan det bli billigast att dela dina spots på två st dimmer då en 300W kostar mindre än hälften av en ett snäpp större (finns säkert undantag). 300W kanske står för 99% av försäljningen.
I två rum med 12V taklampa har jag bara skruvat transformatorn utanpå taket, ingen har sagt något om detta och jag har slutat se dem.
Protte
I två rum med 12V taklampa har jag bara skruvat transformatorn utanpå taket, ingen har sagt något om detta och jag har slutat se dem.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det finns hur stora dimmers som helst, för dig kan det bli billigast att dela dina spots på två st dimmer då en 300W kostar mindre än hälften av en ett snäpp större (finns säkert undantag). 300W kanske står för 99% av försäljningen.
I två rum med 12V taklampa har jag bara skruvat transformatorn utanpå taket, ingen har sagt något om detta och jag har slutat se dem.
Protte
I två rum med 12V taklampa har jag bara skruvat transformatorn utanpå taket, ingen har sagt något om detta och jag har slutat se dem.
Protte
Kul anekdot.
Jag har en gång demonterat en 3-fasdimmer på 9kVA från 50-talet. Det var en motoriserad transformatordimmer med löpare som löpte längs lindningarna. Ungefär som en vridtrafo.
ca. 1,5m hög. Vägde minst 50kg. Så gjorde man förr =)
Första och enda gången jag sett en sån, den satt i en gammal kyrka.
Jag har en gång demonterat en 3-fasdimmer på 9kVA från 50-talet. Det var en motoriserad transformatordimmer med löpare som löpte längs lindningarna. Ungefär som en vridtrafo.
ca. 1,5m hög. Vägde minst 50kg. Så gjorde man förr =)
Första och enda gången jag sett en sån, den satt i en gammal kyrka.
Såg i Elinstallatören en dimmer på hum.. vad var de.. 16kW eller nåt sånt. Ingenting som ryms i en apparatdosa dock
ontopic: Jag har också monterat lågenergi-downlights här å var. Men jag tycker de passar bäst där dom tänds och släcks sällan, och står på länge. Tex ytterbelysning i takfot. Korridorer osv.. För dom är jävligt sega på att börja lysa ordentligt.. skulle jag ha dessa på toa tex skulle man ju bli tokig!
ontopic: Jag har också monterat lågenergi-downlights här å var. Men jag tycker de passar bäst där dom tänds och släcks sällan, och står på länge. Tex ytterbelysning i takfot. Korridorer osv.. För dom är jävligt sega på att börja lysa ordentligt.. skulle jag ha dessa på toa tex skulle man ju bli tokig!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Nja, vad jag har hört så är en av de stora svårigheten med LED att de blir så väldigt varma, det blir bara inte varma i ljusriktningen. Blir väldigt varma bakom.Bloink skrev:Idag har jag lite tid och lust, så jag ska försöka besvara dina frågor lite kort.
Är ingen expert på området, men lite kunskap och erfarenhet har man snappat upp genom åren.
12V
Är en lågvolts armatur som kräver transformator. 12V armaturer verkar vara det givna valet för alla som ska installera downlights (Spotlights/spottar i folkmun). Ljuskällorna ger en bättre vekningsgrad, alltså mer ljus och mindre värme. Ljuskällorna sägs även ha längre brinntid än 230V.
Vid dimmring av dessa armaturer måste rätt sorts dimmer användas. En bakkantsdimmer till elektroniska trafos eller en framkantsdimmer till järnkärne-trafo. Det finns även kombi dimmrar som klara bägge typer av trafos, men oftast är dessa lite dyrare än "vanliga".
Något som också är viktigt att tänka på när man ska montera 12v-armaturer är att på dom flesta trafos (Läs billiga, och trafos som följer med i kit) föreskriver tillverkaren endast 2 m kabel på sekundärsidan. Det innebär att du måste ha flera trafos om det är ett större rum. Det finns även trafos som klarar 20m på sekundärsidan, hur dessa är vågar jag inte uttala mig om.
230V
Dessa armaturer är oftast billigare i inköp, då du slipper köpa trafo/trafos. Enklare att montera, då du endast behöver ha fram nolla och tändtråd till armaturen.
Dessa armaturer sägs ha sämre verkningsgrad och kortare brinntid. I princip alla dimmrar på marknaden fungerar till 230V halogen.
Vilka som är bäst låter jag vara osagt, men själv har jag monterat 230V armaturer hemma. Dels för enkelhetens skull, och för att slippa strulande trafos. Det är ofta vi bytar ut trafos på jobbet, så jag har blivit lite avskräckt. Men om man köper en kvalitets trafo och monterar den med sunt förnuft är risken minimal. Att brinntiden skulle vara sämre på 230V ljuskällorna har jag inte märkt av något iheller. Har bytat fler trasiga 12V ljuskäller på mina spotlight-skenor än mina infällda 230V armaturer.
LED
Men avger i princip ingen värme och drar väldigt lite effekt,..
Lycka till, och hoppas du fått mer kött på benen.
Mvh Bloink
En annan nackdel med LED är att elektroniken i dem fortsätter att förbruka ström efter att ljuskällorna gått sönder, i.o.f. så dra de ju sådan lite effekt och håller så länge, men ändå.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Problemet med LED ÄR faktiskt kylningen, det är 3 watt som ska bort från en väldigt liten yta men jag såg för några veckor sedan att man hade löst en del problem och kunde göra LED upp emot 7 Watt. LED chippen bör inte bli varmare än 70-80 grader och då har vi kanske ett delta T på 40 grader och då ÄR DET problem med kylningen.
Protte
Protte