3 340 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Reklamation av plattsättning/golvfall i badrum
Hej,
För cirka ett år sedan anlitades en plattsättare för delar av en badrumsrenovering, gjutning av golv, spackling av golvfall samt platsättning. Jag har senare insett att golvfallet sannolikt inte följer praxis, vattnet rinner visserligen ner i brunnen, men sprider sig även över delar av det övriga golvet. Vilka möjligheter/rättigheter har jag att reklamera detta? Om det är möjligt, vilket är det bästa tillvägagångssättet?
För cirka ett år sedan anlitades en plattsättare för delar av en badrumsrenovering, gjutning av golv, spackling av golvfall samt platsättning. Jag har senare insett att golvfallet sannolikt inte följer praxis, vattnet rinner visserligen ner i brunnen, men sprider sig även över delar av det övriga golvet. Vilka möjligheter/rättigheter har jag att reklamera detta? Om det är möjligt, vilket är det bästa tillvägagångssättet?
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Svår reklamation att göra om det faktiskt rinner ner i brunnen. Bakfall är ju betydligt värre. Vad säger avtalet?
Vad är egentligen definitionen på bakfall? Är det bakfall om lägsta punkten är, säg, 25 cm (en platta) från brunnen. Allt vatten utom vattnet på en yta av 25*25 cm rinner ner.
OK, tänkte bara att det kanske fanns olika grader i h-vetet...
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 445 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 445 inlägg
Vad säger byggnormen? Visst måste det finnas reglerat hos Boverket eller liknande, hur stort fall du måste ha mot en golvbrunn? annars får väl företaget göra om.Är det inte riktigt utfört bör du nog också kolla med ditt försäkringsbolag om detta är försäkringsbart!
Det verkar finnas många sanningar därute vad gäller badrum. Antingen det eller så har en del företag verkligen ingen aning om vad de sysslar med, vilket också är ganska skrämmande eftersom man anlitar folk med våtrumsbehörighet för att man själv inte kan och då förlitar man sig på att det blir riktigt utfört!
Det verkar finnas många sanningar därute vad gäller badrum. Antingen det eller så har en del företag verkligen ingen aning om vad de sysslar med, vilket också är ganska skrämmande eftersom man anlitar folk med våtrumsbehörighet för att man själv inte kan och då förlitar man sig på att det blir riktigt utfört!
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Tror inte BBR har uttalat något visst fall, bara att det inte får vara bakfall. Branschreglerna säger 1:100 i hela badrummet och 1:50 runt brunnen. 1:50 brukar man göra så stort som duschen ska vara.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Har besämt för mig att BKR har en norm, lätt att kolla på www.bkr.se.