Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej
Funderar också över automower! Jag var in på Huqvarnas hemsida och testade en demo av automower och det var ett flertal ställen som inte blev klippta!? Visst det är datorprogram men man börjar ju fundera! Ingen som har erfarenhet av detta problemet?
Mvh/Johan
 
Sooka skrev:
Hej
Funderar också över automower! Jag var in på Huqvarnas hemsida och testade en demo av automower och det var ett flertal ställen som inte blev klippta!? Visst det är datorprogram men man börjar ju fundera! Ingen som har erfarenhet av detta problemet?
Mvh/Johan
Vad menar du med att "flera ställen blev inte klippta"? Den kör ju slumpvis över en yta och det är det mest effektiva sättet. Runt trädstammar och staket blir det naturligtvis en kant som man får ta med en trimmer med jämna mellanrum,
 
Sooka skrev:
Hej
Funderar också över automower! Jag var in på Huqvarnas hemsida och testade en demo av automower och det var ett flertal ställen som inte blev klippta!? Visst det är datorprogram men man börjar ju fundera! Ingen som har erfarenhet av detta problemet?
Mvh/Johan
Hej

Efter en säsong med min beg automover från 2002 kan jag bara hålla med alla andra "automovare" att det är mitt livs bästa köp:). När det gäller oklippta ställen så får du tänka på att beroende på tomtstorlek och tid som du låter klipparen var ute så kan det ta en till ett par dagar innan den har hunnit med hela gräsmattan. Min gräsmatta var inte vacker efter de första klippningarna men när den fått jobba ett par dagar så blir hela gräsmattan som en golfgreen. Min är bara ute en timma om dan (ca: 350 m2) och trots att den i snitt kanske klipper samma ställe var 3:e dag eller vad det nu kan vara så syns inte de extra mm. som gräset är längre på de ställena. Däremot har trädgårdsnördarna i mitt område (som förmodligen ansåg att min gräsmatta var en styggelse för området innan automovern) berömt mattan flera gånger. Grannen som när jag köpte den tyckte att jag var sinnesrubbad, " För de pengarna får du ju en grym klippo." letar numera förbrilt efter en beg på blocket. Alla som går förbi blir glad när lille Shawn är ute å jobbar.:D (Grannens pojk har döpt honom efter ett får i ett barnprogram....)

Övrigt: Jag vet inget om de andra märkena på marknaden men jag är imponerad av programeringen i Husqvarnan/Elektroluxen. Kommer den t.ex. till ett ställe med lite högre gräs kör den saktare, är det riktigt högt gräs kör den i spiralformat växande fyrkantsmönster. mm.mm.

Mitt råd: Har du en gräsmatta - köp en automover du blir garanterat nöjd.
Jag tycker inte man skall snåla och köpa den som man måste bära ut varje gång man skall klippa. Det är lätt värt de extra slantarna för en som kör till/från laddstation själv.
 
Hej på er.
Jag har nu i veckan köpt en automover ACX 230 för en gräsmatta på 3000 kvm.
Behöver nu hjälp. Min tomt är som ett U (laddaren står nere i uet) och hur jag än ställer in den så hittar den inte till laddaren. Har lagt ut gränskabel och den är korrekt. Finns det någon här som kan ge mig tips på vad det är för fel. Jag har provat att ändra "korridorbredd" men den hittar inte ändå. VAD ÄR FEL? kan nu nästan bruksanvisningen utantill.:confused::confused::confused:
 
Hej! Har du testat att ställa in hur den skall hitta till laddstationen? Man kan ställa in tiden som den söker slumpvis, därefter tiden som den letar efter begränsningskabeln och följer den in i "huset" och du som har 230 har ju möjlighet att installera 2 guidekablar som den också kan hitta...låter litet märkligt, tycker jag. Den skall normalt inte ha några sådana problem.
 
Ankij skrev:
Hej på er.
Jag har nu i veckan köpt en automover ACX 230 för en gräsmatta på 3000 kvm.
Behöver nu hjälp. Min tomt är som ett U (laddaren står nere i uet) och hur jag än ställer in den så hittar den inte till laddaren. Har lagt ut gränskabel och den är korrekt. Finns det någon här som kan ge mig tips på vad det är för fel. Jag har provat att ändra "korridorbredd" men den hittar inte ändå. VAD ÄR FEL? kan nu nästan bruksanvisningen utantill.:confused::confused::confused:
Lite luddigt skrivet, så det är mycket som kan vara fel. Använder du någon guide?
Läs även: http://www.byggahus.se/forum/1082603-post518.html

Utveckla gärna, men helst i en av de andra trådarna om robotklippare. 2 st stora trådar räcker ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.