sitter i ungefär samma båt som dig, jag kommer att göra så att jag bygger väggarna 2,60 höga, på detta ställer jag T- saxtakstolar (Ser ut som ett A) för att tjäna ytterligare höjd i garaget.
det betyder att ungefär en meter in från yttervägg har jag 3,40 i takhöjd och rymmer lyften.
Nackdelen är att man måste ställa takstolarna med c/c 60 för att klara lasterna men borde bli billigare än att börja med limträ eller metallbalk.

För lyften kommer jag att gjuta stabilare platta i två stycken fyrkanter ca 1m2 med lämpligt avstånd mellan för att seden kunna montera lyften på sedan. detta då jag inte vet vilken lyft det blir än. där kan man gjuta in rör för ev kabel, och inga golvvärmeslingor för ev bultar.

Rayden

Du har ingen ritning på hur du har tänkt att bygga takstolarna?

jajamen bifogar bild på takstolarna, som ja tror heter T sax takstol.. kostar ungefär 1300:- styck men måste ställas C/C 60 för att klara snölasterna i Norrbotten.

• tstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket fin lösning på problemet !

C
Vill bara nämna enpelarlyften, som ofta nöjer sig med 2,8 meter för att få plats. Dock kräver det naturligtvis att man får upp bilen en bit upp i luften om man ska kunna stå raklång under...

Tack för tipset med takstolen!

Det finns inte mer snö i Uppsala trakten så problemet får nog anses löst.

/Bernhard

RoTe
Det finns saxlyftar som man kan gå under! Använde en sådan för ett tag sedan och det var kanon! Det enda man inte kunde göra var att byta sparklådor och bränslefilter på just den bilmodellen. Saxlyften lyfte så pass högt att det var full ståhöjd under även för mig som är nära 190cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.