Tingeling.

Ska ha LK vattenburen golvvärme och har en fråga ang. trådlösa rumstermostater.

Måste jag använda LK : s egna termostater, eller kan man ta från vilken märke som helst?

Tacksam för svar

Mvh

LKs termostater och ställdon har linjär reglering kring inställd temperatur till skillnad mot tex Wirsbo. Dvs ska du dra nytta av detta måste du använda deras termostater.

Däremot har LK inga termostater med både rums och golvgivare - ofattbart.

Thomas59
Rumstermostater har stora nackdelar, främst då att de riskerar att störa flödet i golvvärmeslingorna och motverka pannans egna styrprogram och det vill man inte.

Gör du en nyinstallation kan du med fördel skippa rumstermostaterna. Har du en befintlig installation är det vanligaste rådet att ställa alla termostater på MAX och sedan justera rumsvärmen (egentligen fördelningen av värme mellan rummen) i golvvärmefördelaren.

Då du har jämn värme i alla rum, ev lite svalare i sovrum och varmare i badrum, sköter du justeringen av innetemperaturen genom att justera värmekurvorna på pannan.

Kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php så får du all info du behöver. Sökfunktionen är din bästa vän.

Ok...med andra ord, när jag som nu ska göra en nyinstallation så kan jag skippa termostaterna , och
då kan man ändra temperaturerna till varje rum, från VP istället?

Kortfattat kan man säga då att rumstermostater är som fjärrkontroller bara, för dom som inte orkar gå till VP o göra ändringarna?:)

Thomas59
Mikado skrev:
Ok...med andra ord, när jag som nu ska göra en nyinstallation så kan jag skippa termostaterna , och
då kan man ändra temperaturerna till varje rum, från VP istället?

Kortfattat kan man säga då att rumstermostater är som fjärrkontroller bara, för dom som inte orkar gå till VP o göra ändringarna?:)
Nja, värdet med rumstermostater ligger väl (i terorin) i att du tillfälligt kan sänka/höja temperaturen i ett rum. Har du golvvärme i betongplatta blir det mest bara i teorin. Direktverkande el å andra sidan passar perfekt med rumstermostater.

Betongplattan är så värmetrög så det kan ta dagar för temperaturen att ändras och du måste i princip stänga dörren till det rum du har avvikande temp i för att ändringen ska slå igenom.

Säg så här: Utan termostater eller med alla termostater på MAX och flödet korrekt justerat i golvvärmefördelaren arbetar pannan effektivast och du kommer knappast att sakna termostaterna. Det är dock lite mera omständigt att göra andringar men i praktiken är behovet för detta relativt litet.

Jag har justerat min golvvärme att ge samma värme i alla rum utom bad och sovrum. Värmen skiljer max runt 0,5 grader mellan rummen. I badrummen har jag ca 3 grader varmare och i sovrummen 3 grader svalare än i övriga rum. Allt detta inställt i golvvärmefördelaren. Alla termostater står på max.'

Värmen justerar jag på värmepumpen. Fördelen, förutom att pumpen jobbar effektivare, är att jag har ETT ställe att justera värmen på och att FÖRDELNINGEN av värmen inte påverkas av NIVÅN på värmen.

Jag gjorde justeringen i aug 2008 och har aldrig behövt röra/justera golvvärmen efter det.

Säg så här istället: Rumstermostaterna är som fjärrkontroller som är kopplade till antennsladden. Du byter inte kanal med fjärrkontrollen utan du stryper signalen och då blir det ju svårt för TV:n att funka effektivt.

Det är inte så svårt att trimma in golvvärmen och det sker i GOLVVÄRMEFÖRDELAREN, inte i värmepumpen/pannan.

Justeringen görs helst vid en utetemp på -5 eller lägre och med hyfsat jämn utetemp och görs stegvis, slinga för slinga.

EDIT: Vid injusteringen är inte det viktigaste att få exakt RÄTT temperatur i varje rum utan det är att få FÖRDELNINGEN av värmen rätt. Jämn temp med liten höjning/sänkning i tex bad/sov.

NIVÅN på värmen ställer du sedan och det finns smarta metoder för det också.

1 Ställ alla flödesjusterdon i golvvärmefördelaren på max flöde

2 har du termostater ställs alla dessa på max

3 vänta ett dygn eller två och leta sedan rätt på det rum som är svalast. (Köp gärna en bra termometer eller helst, satsa på en IR-termometer. Den kan användas till en massa kul.)

4 flödesjusterdonet i det svalaste rummet blir utgångspunkten för justeringen och lämnas helt öppet

5 Stryp flödet stegvis i det näst svalaste rummet tills du samma temp som i svalaste rummet

6 vänta något dygn, finjustera

7 gå vidare rum för rum på samma sätt tills du har jämn temp i hela huset

8 slutligen kan du finjustera genom att strypa/släppa på flöde. Ex ströp jag lite i sovrummen och släppte på lite i badrummen.

Vart efter du styper i fördelaren får tidigare justerade rum ökat flöde och blir således lite varmare. Du kan därför få gå tillbaks och stypa lite på tidigare justerade rum.

Det tar lite tid men du lär känna din anläggning och rummens värmekaraktäristik på ett väldigt bra sätt på köpet.

Beroende på värmekälla kan olika deltaT (skillnad mellan temp på vattnet som går ut i golvvärmeslingorna och temp på returvattnet vara önskvärd. Det justerar du med golvvärmecirkulationspumpen. För lågt deltaT= sänk farten på pumpen, för högt deltaT=öka farten på pumpen.

Lågt deltaT ger jämnare värme i golven men kräver högre framledningstemperatur till golvvärmen=lite sämre COP (effektivitet på VP), högre deltaT tillåter lägre framledningstemp och pumpen går effektivare men det kan bli ojämn värme i golven. Det blir lite av en kompromiss mellan komfort och ekonomi.

Med en IR-termometer kan du kolla temp ut/tillbaks från golvvärmen direkt på slangarna i golvvärmefördelaren. En bit maskeringstejp på rören där du mäter gör att IR-termometern kan avläsa temp med hög precision.

Rätt injusterad ska deltaT på resp slinga i fördelaren vara ganska lika.

Redigerat:
  • Gilla
papa_d
  • Laddar…
Det va en bra beskrivning Thomas 59...:)

Thomas59
Någon kanske undrar varför strypning i golvvärmefördelaren är bättre än reglering med rumstermostater som ju också stryper. Strypning som strypning.

Med rumstermostater tvingas du ha värmepumpen inställd på en något för hög värmekurva (=kräver mer energi) för att få ett litet värmeöverskott som du sedan stryper bort med termostaten. Du eldar helt enkelt för kråkorna.

Med reglering i golvvärmefördelaren låter du värmepumpen producera precis så mycket värme som behövs.

Vissa termostater är av on/off typ och släpper vid tillslag ut det kalla vattnet till värmepumpen som får en lite "kallvattenchock" och reagerar med att överproducera värme. Ska du ha rumstermostater är varianter som reglerar steglöst bättre.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.