Status
Inte öppen för fler kommentarer.
coztello skrev:
Alltså, Länsförsäkringar (som jag har kontaktat) har inga som helst krav på sparade kvitton för gjorda elinstallationer, dom har heller inga som helst krav på att kunna styrka, att elinstallationerna är gjorda av behöriga elektriker..
Så hjälp till att få slut på lögnerna som bl.a "Elinstallatören" sprider, för han är uppenbarligen ute efter att ragga kunder till EIO:s Eltest, eller kunder ö.h.t.
Nej det kan ju knappast vara det han är ute efter, eftersom det inte heller hjälper att ha gjort ett sånt test. Händer en olycka så måste man ialla fall ha kvitton trots eltestad anläggning...:cool:

E
jag har läst era åsikter nu å tycker det är tramsigt bitvis
intressant det med länets som jag jobbat åt pratat med både skadereglerarew samt vd för förteaget å de säger alla samma sak
se på avtalen vad som gäller 'punkt'
jag har då för sök t få lite mer komkret vad eller hur de bedömmer men `det är olika fråm fall till fall´ men de hänvisar til avtalet å därmed är det inget mer med det

coztello: vore intresant å höra mer vad de sa......
men intressan t det dsu säger iaf........
jag kommer gå vidare med det -tro mig

mats bengtsson:
det var underhållande läsa hur man kan få till det
men det ligger litet i vad du skriver
för att nån skall få gå in i en fastighet så måste det finnas polisanmälan
å en polisman _med allrespekt- fattar noll angående eldragningar
det är lite det här jag är kritisk till
depekar alla på vranndra att det är andras ansvar, tills det händer nått då Ingen vill ersätta/reda ut/stpå för osv.............
har man dock en faktura får man ersättning samt själv slipper krånglet
saknar man det så blir det en annan match att reda ut, då det mest trolit, med stor sannolikhet, blir nedsättningar

coztello>Antagligen formulerade du inte frågorna på samma sätt som en viss elinstallatör här på forumet kanske gjort?

Det brukar liksom bli att som man frågar får man svar och med tanke på hur någon speciell elinstallatör stenhårt engagerar sig i något så kan jag nästan gissa hur frågorna ställts *S* Hur frågona sett ut om de ställts i mail vågar jag inte ens gissa på.

Men frågeställningen är i och för sig intressant så....

elinstallatören>Hur _exakt_ ser dina frågor till berörda försäkringsbolag ut egentligen? Dvs i talad eller i skriven form för det kan väl inte vara som så att du på förhand bestämmer svaret genom en specifik fråga och använder det som argument här?

/Kent

elinstallatören>Om du tycker att våra åsikter är tramsiga så vill du knappast höra vad vi anser om dina *S*

Rörande din kommentar till coztello, vadå att du skall gå vidare med något? *ler lite* Sorry, det där försöket funkar nog inte så jättebra (denna gången heller).

Att en del aldrig lär sig *suck*

/Kent

E
snickarboden:

har kopierat mina frågor å de svar jagfått nedan.....

Hej

Jag undrar om Ni ersätter en brand som startats av elfel i
villan som installerats av en obehörig elektriker.
Har Ni krav på att det skall monteras av behörig eller räcker det
om det är fackmannamässit utfört?
Vart står det om vilka krav Ni har på eljobb?

svaret:

Hej !
Tack för ditt mail!
När det gäller elinstallationer måste dessa vara gjorda av behörig elektriker för att försäkringen ska gälla.

Med vänlig hälsning
--------------------------------------------------------------------------------

Trygg-Hansa
http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/www.trygghansa.se

fråga:

Hej
varför skall de vara det?
vart står det ?
vad händer om olyckan är framme å man inte haft en behörig?
mvh

svar:

Hej igen!

På sidan 5 i Aktsams Hem-, bostadsrätts-, och villahemförsäkring står de om Allmänna aktsamhetskrav. Där står också att man ska följa bestämmelser i lag, annan författning och eller föreskrift meddelad av myndighet som är till för att förhindra eller begränsa skada.
Här är en länk från Elsäkerhetsverkets gällande lagar och förordningar.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Lagar-och-forordningar
Mvh

fråga:

hej
En sista fråga
Vad händer om man INTE anlitat en behörig och det blir en brand?
varför är det ingen information via annonser ellerdylikt?
mvh

svar:

Hej

Som jag nämnde tidigare kan du läsa om detta på sidan 5 i villkoret vad som händer om man inte följer våra aktsamhetskrav. Villkoret kan du hitta på vår hemsida http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/www.aktsam. se
Våra villkor är den information som skickas till kund när man tecknar försäkring hos oss.
Mer information än denna kan jag tyvärr inte ge dig.
Mvh
Aktsam

Redigerat av moderator:
E
jag raggar inte jobb vill Er inget ont eller anser ni är dåliga på nått vis

utan vill bara deklarera vad jag upplever i min vardag å önskar inget nått ont
å tycker därför det borde informerats merfrån b erörda parter

framtiden får utvisa vad som är rätt..........

Kunde du inte skapa någon mer ledad fråga? Det är klart att alla svarar att det inte får installeras av en obehörig, skulle de svara något annat skulle de bryta mot lagen. Jag frågade istället vad som hände om inte har papper på elinstallationerna, och så länge det är fackmannamässigt gjort så är det inga problem. Ingen normalt funtad person säger att ens elinstallationer har installerats av en obehörig person.

E
nä då jag prata med dem så har jag det inte inspelat........
men de har samma ktav oavsett hur eller vem jag frågar `se avtalet´
de vill man ska bestyrka att man haft behörig, annars högre nedsättning
det räckte med namnet på elfirman bara för då går de vidare med dem

Lindgren: ok så de sa at det var ok å at de ersatte utan problem eller nedsättning?

"Hej. Jag undrar lite grann omlivförsäkringen jag har tecknat på min fru. Gäller den om jag slår ihjäl henne? Nehej, men om jag lejer någon annan att göra det då? nehej inte det heller. Okej jag får fundera ut något annat... Jag återkommer"

Snälla elinstallatör, det du skriver nu är ju bara en upprepning på vad du har sagt en miljon gånger redan,och som INGEN säger emot. Att man inte har kvitton påala installatioer i sitt hus ÄR INTE SAMMA SAK SOM ATT EN OBEHÖRIG HAR KOPPLAT IN DET. Även om du tror det!!!

Elinstallatören skrev:
Lindgren: ok så de sa at det var ok å at de ersatte utan problem eller nedsättning?
Jag skrev mitt svar ovan, men du verkar inte intresserad av att läsa vad andra skriver.

E
lindgren:

tom jag fattar man inteerkänner om man vet att det varit obehörig
men jag är så trög att jag inte förstod om du skulle få nedsättningar...
violket förs.bol. har du?

Elinstallatören skrev:
lindgren:

tom jag fattar man inteerkänner om man vet att det varit obehörig
men jag är så trög att jag inte förstod om du skulle få nedsättningar...
violket förs.bol. har du?
MEN LÄS VAD JAG SKRIVER, allt står ovan! Klart man inte får några nedsättningar om det är fackmannamässigt gjort. Det är där allting ligger, det kan inte bli bättre än fackmannamässigt.

E
beppo:

jag tror ingenting angående dina elinstalationer
men de uppgifter jag fått så kommer ditt försbol vilja ha det OM det händer nånting
spec om det är installerat efter 2003

E
lindgren:

"Kunde du inte skapa någon mer ledad fråga? Det är klart att alla svarar att det inte får installeras av en obehörig, skulle de svara något annat skulle de bryta mot lagen. Jag frågade istället vad som hände om inte har papper på elinstallationerna, och så länge det är fackmannamässigt gjort så är det inga problem. Ingen normalt funtad person säger att ens elinstallationer har installerats av en obehörig person."

jag ser inget om nedsättningsnivån eller om det ersätts fullt ut i din text du hänvisar till

vilket förs.bol. har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.