9 457 läst · 195 svar
9k läst
195 svar
Fösäkringars krav agående ELinstalationer
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
immobil:
det var en ny fundering å typ av inlägg
varför skulle det vara så?
jag tycker att ni bör alla kolla vad jag skriver, vad som gäller
tro mig det är för ER skull i sllutändan
jag har mina papper klara å mina kunder med
men jag tycker det är onödit för Er att ni går saker ni förlorar på`
Har Du ringt å kollat?
det är fredag så gör det innan helgen...........
det var en ny fundering å typ av inlägg
varför skulle det vara så?
jag tycker att ni bör alla kolla vad jag skriver, vad som gäller
tro mig det är för ER skull i sllutändan
jag har mina papper klara å mina kunder med
men jag tycker det är onödit för Er att ni går saker ni förlorar på`
Har Du ringt å kollat?
det är fredag så gör det innan helgen...........
Moderatorshatt PÅ!
Jag skulle önska att man hade lite mer saklighet i sina inlägg. Att man sitter i varistt hörn och växelvis säger JO! och NEJ! är i längden inte så konstruktivt, och det är ett effektivt sätt för människor att tappa intresse för tråden.
Att en diskussion flyttas från ämne till ämne, men innehåller samma argumentation blir också rätt så träligt att läsa.
Skall vi föra diskussionen vidare så förväntar jag mig lite mer substans så att trådens innehåll, som tvivelsutan är ett intressant ämne, kan vara informativt många av forumets besökare.
Jag ser t.ex. fram emot att få svart på vitt vad försäkringsbolagen säger själva, och om någon faktiskt haft problem med försäkringsbolaget rörande elinstallationer vore det intressant med lite feed-back oavsett utgång.
Mvh
Moderatorn
Jag skulle önska att man hade lite mer saklighet i sina inlägg. Att man sitter i varistt hörn och växelvis säger JO! och NEJ! är i längden inte så konstruktivt, och det är ett effektivt sätt för människor att tappa intresse för tråden.
Att en diskussion flyttas från ämne till ämne, men innehåller samma argumentation blir också rätt så träligt att läsa.
Skall vi föra diskussionen vidare så förväntar jag mig lite mer substans så att trådens innehåll, som tvivelsutan är ett intressant ämne, kan vara informativt många av forumets besökare.
Jag ser t.ex. fram emot att få svart på vitt vad försäkringsbolagen säger själva, och om någon faktiskt haft problem med försäkringsbolaget rörande elinstallationer vore det intressant med lite feed-back oavsett utgång.
Mvh
Moderatorn
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Ja, alltså snackar vi om hemmapul under linjearbete då snackar vi seriöst hemmapul. Undrar vad Vattenfall skulle säga när jag vill ha min egeninstallerade 130kVare inkopplad... Och var köper man grejjorna, jag har aldrig sett ens utrustning för 5kV på Hornbach?Immobil skrev:
Där har nog gränsen gått för alla utom den seriöse hemmapularen, jag drar själv gränsen långt innan...
Alltså, Länsförsäkringar (som jag har kontaktat) har inga som helst krav på sparade kvitton för gjorda elinstallationer, dom har heller inga som helst krav på att kunna styrka, att elinstallationerna är gjorda av behöriga elektriker..
Så hjälp till att få slut på lögnerna som bl.a "Elinstallatören" sprider, för han är uppenbarligen ute efter att ragga kunder till EIO:s Eltest, eller kunder ö.h.t.
Så hjälp till att få slut på lögnerna som bl.a "Elinstallatören" sprider, för han är uppenbarligen ute efter att ragga kunder till EIO:s Eltest, eller kunder ö.h.t.
Det finns ett enda område där en sanning kan bevisas vara sbsolut sann eller absolut falsk. Det är inom matematiken. Dock, för att man skall kunna enas om en sanning inom matematiken krävs att de som diskuterar den har en hög förståelse av matematikens regler. För de flesta blir matematikens regler inte något som kan bevisas, utan något vi får nöja oss att tro på. Inom många av vetenskapsgrenarna finns tydliga regler för hur teorier skall bevisas/motbevisas/underbyggas/läggas fram. Trots det kommer det att finnas vetenskapsmän med olika uppfattning, beroende på hur bra de anser bevisen är, under en lång tid innan en ny "sanning2 accepteras.coztello skrev:Alltså, Länsförsäkringar (som jag har kontaktat) har inga som helst krav på sparade kvitton för gjorda elinstallationer, dom har heller inga som helst krav på att kunna styrka, att elinstallationerna är gjorda av behöriga elektriker..
Här är vi inne på juridik. Reglerna inom juridiken är stränga, men inte lika hundraprocentiga som inom matematiken. Samma sak gäller dock även här: Om man inte kan tillräckligt, så kommer man heller inte att kunna själv avgöra vem som har rätt eller fel då man inte kan förstå hela regelverket. Dock, det finns en enkel regel, och det är att framlagda anklagelser skall bevisas, Omvänd bevisbörda gäller inte, med andra ord, du behöver inte kunna bevisa att du är oskyldig, den anklagande parten skall istället bevisa du är skyldig. Enda sättet ett bolag skall kunna kräva bevis på kvitton är att antingen lagen för området tillåter omvänd bevisbörda (så är det inte, och ingen har kunnat lägga fram en text som säger så), eller att bolagets avtal innehåller en text om att kvitton krävs (så är det heller inte, och ingen har kunnat lägga fram en text som säger så). Därmed är det lagen och avtalet som gäller, vilket den gör tills det finns en lag eller avtal som säger motsatsen.
Lättast att inse det absurda med kravet på att kunna "bevisa att man har kvitton på allt" är att istället vända tankegången och säga att om man skulle kunna bevisa det, hur skulle man kunna bevisa sin oskuld i följande låtsade scenario:
- Polisen: "Goddag herr installatör, vi är från polisen, vi har fått information om om att Ni har hemuplade installationer, så er försäkring gäller inte".
- Installatören: "Löjligt, jag har behörighet, och alla installationer jag gör är gjorda av en behörig elektriker".
- Polisen: "tyvärr, vår information säger att Ni har installationer som inte är gjorda av en behörig elektriker, er försäkring gäller inte".
- Inatallatören: "Helt tokigt. Jag har en egen firma med egna installatörer. Hade jag av någon anledning inte gjort installationen själv hade jag givetvis låtit dem arbeta under mitt ansvar, och det är fortfarande en behörig installation".
- Polisen: "Tyvärr, de informationer vi har är att någon annan än ni och Era anställda gjort installationer i Ert hem, Er fösäkring gäller inte. Detta skall ha gjors första veckan i april".
- Installatören: "Första veckan i april, ännu enklare, då var jag bortrest på semester, firman var stängd, inga installationer har gjorts vid den tiden".
- Polisen: "Så ni medger att under första veckan i april var huset obevakat, och Ni kan inte med säkerhet bevisa att ingen tagit sig in och gjort en obehörig installation!"
- Installatören: "Hur skall jag kunna bevisa något sådant? Jag var bortrest, huset var låst, men Ni kan ju titta på kablarna om Ni vill, det finns bara kablar från våra behöriga installationer här".
- Polisen: "Vår källa uppger att kablar för företaget har förvarats i anslutning till Ert hem och har använts vid denna obehöriga installation. Det innebär att ni inte kan bevisa att någon av era installationer är från ett annat tillfälle än det misstänkta. Ni måste anlita en annan firma med andra kablar och dra om alla installationer annars gäller inte försäkringen."
Detta är omvänd bevisföring och kan inte skyddas mot. Inget företag skulle få lov att föra in sådana krav utan att dessa fanns dokumenterade och godkända.
--- Mats ---
Det enda gången du behöver kvitton är om någon skada beror på att arbetet ej är fackmannamässigt utfört. Är arbetet utfört av en firma har de alltid kvar kvitton som vi kan efterfråga vid eventuell skada.
Med vänlig hälsning
SalusAnsvar
Med vänlig hälsning
SalusAnsvar
Redigerat:
Personligen tycker jag att vi alla anlitar just elinstallatören för något mindre jobb.
Sen om något händer så har vi papper på att han varit där och säger helt enkelt att "Jamen, elinstallatören tittade ju på det och sa inget?????"
Då ljuger man inte och jag är helt säker på att det där med att titta på kan tolkas lite som man själv vill.
Ja och sen har vi då det roliga i kråksången och det är att det blir just elinstallatören som får försöka förklara för sitt försäkringsbolag om att han inte missat något osv...
Försäkringsbolagen vill precis som en viss elinstallatör sagt betala ut minsta möjliga så man får då för elinstallatörens skull hoppas att det sitter hans firmadekaler på varje dosa, uttag, 50 cm FK/EKK etc samt sigill på centralen.
Vem skall försäkringsbolagen tro på? En installatör som tjänar pengar på sina jobb, svart eller vitt eller en konsument som fattar noll av det där med ström och sånt?
/Kent
Sen om något händer så har vi papper på att han varit där och säger helt enkelt att "Jamen, elinstallatören tittade ju på det och sa inget?????"
Då ljuger man inte och jag är helt säker på att det där med att titta på kan tolkas lite som man själv vill.
Ja och sen har vi då det roliga i kråksången och det är att det blir just elinstallatören som får försöka förklara för sitt försäkringsbolag om att han inte missat något osv...
Försäkringsbolagen vill precis som en viss elinstallatör sagt betala ut minsta möjliga så man får då för elinstallatörens skull hoppas att det sitter hans firmadekaler på varje dosa, uttag, 50 cm FK/EKK etc samt sigill på centralen.
Vem skall försäkringsbolagen tro på? En installatör som tjänar pengar på sina jobb, svart eller vitt eller en konsument som fattar noll av det där med ström och sånt?
/Kent