Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker inte att det behöver finnas någon dold agenda. Man är rätt så pigg från politiskt håll att ibland öppet, ibland i det tysta, vältra över en hel del ansvar för saker och ting på individer i någon slags förhoppning om att det då skall bli ett bättre samhälle att leva i. Etablissemanget, i detta fall i form av försäkringsbolagen, är sällan sena med att haka på då det är bingo för dem. Man låter försäkringen täcka lite mindre genom att hänvisa till lagar som få har koll på, men behåller premierna på samma eller högre nivå.

Så, i det här fallet skulle det vara väldigt intressant att höra om försäkringsbolagen har ifrågasatt ersättningar för elrelaterade skador med hänvisning till fastighetsägaransvar för elen.

E
rebecka:
`dold agenda´ ?? förklara vad du menar å varför....*L'

Min avsikt iaf att diskuteradet här är att jag jobbar med el å de jag samtalat med angående ansvar å vad det ger för effekt har den tanken/avsikten att då fast.äg. är ansvarig
och då är det inte som folk tror att det är att det är ok att montera själva då lagen/föreskifter förbjuder det å problemet kommer först fram sen det hänt något

jag tycker att det är på sin plats att informera kunden/fast.äg vad som gäller
det här lades om i början på talet -kommer inte helt ihåg - ca iaf men det gäller idag
å jag menar, för att undvika problemen är det bästa att anlita en behörig å få papper på det, för då får hans försäkring ersätta det som skadats

antingen så betalar husets försäkring å sen kräver den behörige eller så ersätter den behöriges försäkring direkt hus ägaren

hemförsäkring täcker iaf inte den här typen av skada utan tanken är att montörens försäkring skall ersätta det som blivit skadat på fastigheten

hemörsäktringen täcker ara för lösöret -tv, dator möbler och dyl.

sen är det delade meningar om det blir så.............

Elinstallatören skrev:
Min avsikt iaf att diskuteradet här är att jag jobbar med el å de jag samtalat med angående ansvar å vad det ger för effekt har den tanken/avsikten att då fast.äg. är ansvarig
och då är det inte som folk tror att det är att det är ok att montera själva då lagen/föreskifter förbjuder det å problemet kommer först fram sen det hänt något

Att man inte kan alla lagar innebär inte att man inte behöver följa det man inte vet.
Det står solklart i lagstiftningen att endast behörig installatör får göra fasta elinstallationer.
Problemet är bara att vi numera har ett utbud med eldosor, vp-rör, infällda brytare etc. till salu i konsumenthandeln idag. Förr såldes denna typ av varor endast i fackhandeln där bara företag kunde handla.

Tillvaron är dock full av folk som "inte visste" en massa. Sådana får då en dyrköpt kunskap när tex. försäkringen inte täcker brandskadorna eftersom installationerna inte utförts av fackman. Har de otur kan de även bli starffskyldiga för sitt tilltag.
Det värsta är dock entreprenörer i kategorin "allfixarna" som för privatkunders räkning utför elarbeten fast de saknar behörighet. Kunden går då i tron att arbetena är fackmässigt utförda när det kan vara tal om livsfarliga installationer.
Sådana entreprenörer skall polisanmälas för allmänfarligt beteende!!

Problemet är ju bara att om man köpt sitt hus begagnat så har man ingen skyldighet att tillse att tidigare ägaren har varit laglydig. Och man har inte skyldighet att ta reda på vem som gjort elinstallationerna heller. Installerar man något själv har man dock det ansvaret.

Säg att man har hempulat med elen och huset brinner ner. OM försäkringsbolaget kan visa att huset brunnit ner pga en icke korrekt utförd elinstallation så ligger man ganska skrynkligt till. ALLA andra situationer klarar man sig ifrån, tex elen är inte fackmannamässigt utförd men den har inte orsakat branden. Och utför man som hempulare en installation som är fackmannamässigt utförd så har man absolut inget att oroa sig över vad gäller försäkringen på huset.

Skrämselpropaganda inom detta ämne undanbedes :cool:

Beppo77 skrev:
Problemet är ju bara att om man köpt sitt hus begagnat så har man ingen skyldighet att tillse att tidigare ägaren har varit laglydig. .
Man har som köpare undersöknignsplikt¨på allt som är synligt (det är ju det man betalar en överlåteslebesiktningsman för).
Säljaren är i sin tur ansvarig för dolda fel som man inte kunnat konstatera vid en besiktning. Säljaren är dessutom upplysningspliktig att meddela allt av vikt som de vet om sitt hus (tex att man dragit el själv) Om säljaren undanhållit information kan man stämma dem på skadestånd.

Ja, om det behövs. Men i det här fallet så är man faktiskt inte skyldig att tillse att tidigare ägare har sparat kvitton på alla installationer. Och i en överlåtelsebesiktning besiktigas INTE elen. Väldigt få besiktar elen idag konstigt nog. Men dom som gör det och får godkänt (jag själv tex) har ju gjort vad man kan för att bo säkert i alla fall, och enligt min elektriker så sade han angående att försäkringen inte skulle gälla för att man inte har papper/kvitto på alla installationer som gjorts i ett hus:"DEt var det dummaste jag har hört, Då skulle ju ingen villaförsäkring gälla! Vart har du hört det?" ;:D

E
injonil å beppo:

om ni kanske hör med andra än här på forumet, då ni inte tror det är som vi andra skriver.
den elektrikern beppo talat med vet då inte hur det ser ut idag
har han eget eller anställd?
injolin jag bedriver ingen slrämsle utan bara berättar hur det är idag.
å för Er egen skull kontrollera om ni inte troor jag talar sanning

det är ju i som kan förlora på det i slutändan..
jag har presat siffror åp hur mkt elbränder har startat å ersatts juh
å det blir långtifrån lättare få ut ersättning då det bvlir mer å mer ekomoniskt inriktat

volvo:

at tde tsäls varor i butiker tycker jag är olyckligt iaf
som du skriver -de tror då det är ok

Elinstallatören, du är ganska ensam om dina tolkningar i denna fråga.

Du är också jävig vilket minskar din trovärdighet.

Du anser att du vet hur det fungerar och säger bara hur det är... Det känns lite som goddag yxskaft.

Han har egen el-firma med 4 st anställda.
Men allvarligt: Jag förstår att du vill mena att man måste anlita behörig elektriker för att utföra ett jobb, om man inte gör det kan ersättning utebli vid olycka. Så långt är allt ok.
MEN: Det som hänt i ett hus innan du själv tagit över ansvaret för det, det ansvarar du INTE för!
Om det vore så så skulle man behöva dra om hela elsystemet i varje villa varje gång det bytte ägare! Eftersom att man inte i efterhand kan besikta elanläggningen och få den godkänd. Jo, du har skrivit att man kan få den godkänd, men att försäkringen ändå inte gäller eftersom man inte har papper på att den ursprungliga installationen gjordes av en behörig elektriker....Om det vore så, så kan nästan 100% av alla som idag har en villaförsäkring säga upp den omedelbart, då den ändå är helt verkningslös vid en olycka.

E
injonil:

för att kontrollera det jag skrivit
RING !!
hör med någon utomstående dårå -det är inte svårare äm så

tro mig det är för ER säkerhet jag tycker NI borde veta vad som gäller
sen får Ni göra som Ni vill
men idag har Ni fel förutsättningar

injonil skrev:
Säg att man har hempulat med elen och huset brinner ner. OM försäkringsbolaget kan visa att huset brunnit ner pga en icke korrekt utförd elinstallation så ligger man ganska skrynkligt till. ALLA andra situationer klarar man sig ifrån, tex elen är inte fackmannamässigt utförd men den har inte orsakat branden. Och utför man som hempulare en installation som är fackmannamässigt utförd så har man absolut inget att oroa sig över vad gäller försäkringen på huset.
För att vända på det hela; vad i ovanstående påståenden är felaktigt enligt dig och hur fungerar det "egentligen"?

E
beppo:

jag tar det igen
jag pratar om jobb du utför efter år 2003 det är det KRAV på att elektrikern har behörighet -som förut- men ansvars delen har de lagt om...........

jobb före får Du nedsätttningar på olika på bolag till bolag
men efter 2003 är det DU som är ansvarig för anläggningen *punkt'

Har du sen gjort besiktiningar -skriftligt- så har Du gjort vad du kan
du behöver inte dra om hela huset vilket jag ALDRIG påstått
utan endast bara anmärkningar, hela huset OM det fått anmärkningar

mejla -på min mejlbox här- numret till den elektrikern så kan jag ringa å prata med honom
å höra vad han menar jag har fel på..............

E
injoil:

följande klipp -som en del ääälskar finns i de flesta bolag med marginellt
olika formuyleringar , men kontentan är den samma:

B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav, se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.

B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
Referens: avsnittet M.8. Nedsättning av försäkringsersättning

mina `tolkningar´ är ord åsikter jag hör/läser med mina kontakter på förs.bol . som jag pratar/mejlar med..........
det är inte tillräckligt att det är `fackmannamässit´ utfört
om ditt bolag ersätter Dig så kommer de sen att kräva elektrikern
vet du inte vem osv så får du större nedsättningar..........

jag anser det är en brist att det inte informerats om det
se bara hur många som inte vet det här........
men tror Du det inte........så¨vet du hur du kan kontrollera
vill du inte det , så chansa -det kan gå bra...tills det händer nått OM det händer nått

Redigerat:
Elinstallatören, jag tror inte du förstår riktigt.

Självklart kan man få problem med försäkringsbolaget om man säger att man inte följt villkoren för försäkringen, men så dum är väl ändå inte någon?! Det första du säger till försäkringsbolaget när du kört av vägen med bilen är väl inte att du körde för fort och pratade i telefon samt att bromsarna var dåliga vilket du känt till under en längre tid?!

Det hamnar då på försäkringsbolaget att bevisa att man inte följt villkoren och det är där jag menar att det ska ganska mycket till för att det ska hända.

Det är också därför jag menar att ditt tjat är ren skrämselpropaganda. Ge mig fakta på hur mycket kostnader som försäkringsbolagen lämpar över på försäkringstagarna pga hemapulade elinstallationer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.