13 314 läst · 32 svar
13k läst
32 svar
Spis 230 v 3-fas ---> Vägguttag 400 v 3-fas
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Med nolla framdraget så har du 230/400 v i uttaget, kommer att passa din spis utmärkt.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Om du läser några av spistrådarna i detta forum så kommer du att märka att märkeffekten ALLTID är högre än det man kan ta ur säkringen. Det är bara ett akademiskt problem då man ALDRIG lagar mat med alla plattor på fullt samtidigt som man startar ugnen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Tråkig inställning du har, OM detta vore ett problem skulle detta forum översvämmas av trasig säkrings inlägg, min egen spis har fortfarande orginal 10 A säkringarna från 1979 trots att vi ibland lagar mat för 9 personer.
Protte
Protte
och jag som drog ny el i huset drog inte fram mer än 5G1.5 och säkrade 10A till spisen, för jag vet att det håller! helt overkill med 16A.
inte ens när jag vart bortrest och kom hem till ett svinkallt hus och drog igång alla plattor på max samt ugnen på snabbvärme i en halvtimme så gick propparna.
och det blev snabbt varmt, från ca +5 till +20 på en halvtimme!
inte ens när jag vart bortrest och kom hem till ett svinkallt hus och drog igång alla plattor på max samt ugnen på snabbvärme i en halvtimme så gick propparna.
och det blev snabbt varmt, från ca +5 till +20 på en halvtimme!
Ja jag vet allt det där. Jag menar att som elinstallatör, man drar fram ett spisuttag till en kund så vet man aldrig vad dom stoppar i nu eller om 10år.
För att slippa att köra dit och ändra, eller ta diskussionen så avsäkrar man om möjligt ett 16A spisuttag med 16A och inte 10A.
Att göra till sig själv är ju en annan sak, där vet man vad som stoppas i uttaget.
För att slippa att köra dit och ändra, eller ta diskussionen så avsäkrar man om möjligt ett 16A spisuttag med 16A och inte 10A.
Att göra till sig själv är ju en annan sak, där vet man vad som stoppas i uttaget.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Med din inställning och att dra om <<Så det blir att dra om till 3x4kvmm och avsäkra 20A>> så hade TS "bara" haft tillgång till 4,6 kW, vi har ALDRIG ifrågasatt en 16 A avsäkring. I inlägg 2 har jag skrivit hela lösningen, sedan är det någon som inte tror att det finns 230V trefas som tjaffsar till det.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Japp det har man, hur går det då med 10,7 kW och RH garantin, vi har nu rekommenderat TS att säkra motsvarande 48A.
Protte
Protte
Såg inte effekten förren senare.. jag kan räkna
Tycker fortfarande inte att man ska förutse att det ALDRIG kommmer att sätta in en spis i uttaget som måste säkras 16A.
Därför skulle jag aldrig säkra ett spisuttag 10A.
Men alla gör olika och arbeter efter olika erfarenheter.
Jag har själv fått köra och ändra hos folk av just den anledningen. Där ligger 1,5 och så byggs köket om och plötsligt funkar det inte längre.
Tycker fortfarande inte att man ska förutse att det ALDRIG kommmer att sätta in en spis i uttaget som måste säkras 16A.
Därför skulle jag aldrig säkra ett spisuttag 10A.
Men alla gör olika och arbeter efter olika erfarenheter.
Jag har själv fått köra och ändra hos folk av just den anledningen. Där ligger 1,5 och så byggs köket om och plötsligt funkar det inte längre.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
MEN VEM SKRIVER OM 10A SÄKRING ÅT TRÅDSKAPAREN ??? I första inlägget skriver han själv att det är 3x16.
Sedan att jag har en installation från 1979 med 10A som ännu inte pangat är väl bevis nog att TS spis kommer att klara sig på 3x16, mat har inte blivit mera hårdkokt, snarare tvärtom.
Protte
Sedan att jag har en installation från 1979 med 10A som ännu inte pangat är väl bevis nog att TS spis kommer att klara sig på 3x16, mat har inte blivit mera hårdkokt, snarare tvärtom.
Protte