1 207 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
provtryck golvvärme
jag ska koppla in golvvärmeslangarna och provtrycka förstås.
har samtidigt väldigt mycket grejor på övervåningen inkl parkettgolvet som ska läggas ut.
Ett alternativ är att lägga slang och lumppapp och sedan flytta parketten - så att jag kommer åt att lägga slang i övriga rum. Då kan jag sedan provtrycka allt samtidigt.
ett annat alternativ 2 är att lägga i ett rum, + lumppapp provtrycka den slingan och parkett golv. Sedan börja med nästa rum provtrycka det rummet osv.
i alt 2 måste jag koppla in vatten i en slinga och plugga övriga under provtryck och sedan tömma fördelaren så att det går att koppla på nästa slinga.
nu till frågan
funkar det att göra som i alternativ 2
- eller blir det svårt utan att spilla en massa vatten och bättre att flytta alla grejor och provtrycka allt på en gång? (då kan det förstås var svårt att se var det läcker då grejorna är ivägen.)
(Nej jag kan inte flytta grejorna till nedervåningen)
eller kan man trycka med luft eller på annat sätt.
har samtidigt väldigt mycket grejor på övervåningen inkl parkettgolvet som ska läggas ut.
Ett alternativ är att lägga slang och lumppapp och sedan flytta parketten - så att jag kommer åt att lägga slang i övriga rum. Då kan jag sedan provtrycka allt samtidigt.
ett annat alternativ 2 är att lägga i ett rum, + lumppapp provtrycka den slingan och parkett golv. Sedan börja med nästa rum provtrycka det rummet osv.
i alt 2 måste jag koppla in vatten i en slinga och plugga övriga under provtryck och sedan tömma fördelaren så att det går att koppla på nästa slinga.
nu till frågan
funkar det att göra som i alternativ 2
- eller blir det svårt utan att spilla en massa vatten och bättre att flytta alla grejor och provtrycka allt på en gång? (då kan det förstås var svårt att se var det läcker då grejorna är ivägen.)
(Nej jag kan inte flytta grejorna till nedervåningen)
eller kan man trycka med luft eller på annat sätt.
Redigerat:
Du skriver inte vilket fabrikat du har på golvvärme men vanligtvis kan man stänga tillopp- respektive returventilerna på varje slinga. Detta gör att du kan provtrycka en slinga i taget och sedan stänga ventilerna när det är dags för nästa slinga. Då slipper du tömma systemet.
Liknande trådar
-
Provtrycka golvvärme
Värme allmänt -
Nyinstallerad golvvärme läcker luft och vatten vid provtryckning
Värme allmänt -
Provtryckning 17mm golvvärmeslang. Var köper jag 17mm Ändproppar
Värme allmänt -
Kan jag begära att byggaren provtrycker installerad golvvärmeslinga?
Grund & Markarbeten -
Nyinstallerad golvvärme provtryckt med vatten mitt i vintern
Värme allmänt