Hej alla teknikfreaks! :D
Jag har ett par frågor som jag skulle vilja räta ut som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med här på världens bästa forum.
I vår by håller en intresseförening på att ta fram pris osv på att ansluta intresserade villor till ett planerat fibernät. Det är totalt ca 50 hushåll som har möjlighet i vår by och 30 + 50 som har möjlighet i andra närliggande byar.
Vi har haft ett par träffar och fått lite info om projektet. Det räcker att mindre än hälften av fasigheterna ansluter sig men tydligen har projektgruppen problem att övertyga alla om förträffligheten med projektet...:p Vi har efterfrågat lite mer handfasta exempel på vad det kommer att kosta och vad som kan erbjudas. Bara svävande svar och en uppskattning vad själva framdragningen av fibern in i huset kommer att kosta. Priset att få fibern in i huset är dryga 20000 kr vilket jag/vi tycker är rätt mkt pengar med tanke på argumenten för att få folk att gå med...Eller vad tycker ni om dessa "blytunga" argument?

(Jag kommenterar lite under varje punkt i kursivt.)

Lägesrapport på projektet-projekteringen:¨
Vi behöver fler: Därför vill vi att ALLA betänker följande:

*När elektriciteten kom så sa ingen att det räcker med vedspis och fotogenlampa.

Nej, så klart inte! Fördelarna var uppenbara för alla!

*När telefonen kom så sa ingen att det räcker med att prata med grannarna.

Herregud vilket argumet för fiber...

*När mobilen kom så...hur många av Er har inte mobil?

Eehh...argument?

*Samtliga = 100% av fastigheterna i städerna med omnejd har bredband fiber.

Lögn! Många har MÖJLIGHET att skaffa fiber men långt ifrån alla har det.

*Innan staten har installerat ADSL till alla, så har 80% av befolkningen installerat bredband fiber.

Eehh...argument?

*Bredband fiber = TV-Internet-telefon (många tror att det bara är Internet)

Ja, man kan ha dessa tjänsterna men får betala för varje tjänst...vilket vi redan gör idag.

*De flesta köpare av våra fastigheter kommer från stan och de kräver fiber för att de ska vara intressant. Detta eftersom de har vanor som ex. en dator och en TV i varje rum mm mm. Detta klarar inte ADSL. Detta kräver bredband fiber.

Ja, vissa saker är sant och annat är ren och skär skrämselpropaganda.
Vi har dock ADSL och 3 datorer. Vi kommer från stan men bor redan på landet. Vi ska inte sälja vårat hus och är inte sååå intresserade av ett ökat taxeringsvärde... Fiber går att sätta in om/när man så önskar. Det är en "skitsumma" i sammanhanget om man köper ett hus för mellan 500 000 till 3 miljoner.

*Så om vi vill ha samma antal intressenter till våra fastigheter som idag, så måste vi ha bredband fiber installerat i våra fastigheter.

Herregud nu tar vi i så vi spricker...men alla som flyttar ut på landet och INTE är intresserade av att betala extra för att ha fiber indraget? Och vi som inte ska sälja?

*Elektricitet, telefon samt bredband fiber = installation i fastigheten och följer fastigheten vid försäljning.

Eehh...argument?

*Flera myndigheter kommer att be oss utföra arbetuppgifter hemifrån. Ex sjukvården, barnens hemuppgifter från skolan, m fl Dessa m fl kräver texter och bilder som i sin tur kräver större prestanda på våra datorer.

Eehh...här börjar det sväva ordentligt. (Texten ovan är ordagrant återgiven, inklusive punkter, förkortningar osv...)

*Några har sagt att jag klarar mig med det har jag har idag, eller att jag har mobilt bredband. Svar: Ja idag kan vissa klara sig men utvecklingen går snabbt och det är svårt, som alltid, att sia om när var och ens behov plötsligt blir större. Mobilt bredband är personligt, bredband fiber tillhör fastigheten.

Huvudet på spiken! Ingen kan säga något om framtiden och vilka behov som kommer att finnas. Mobilt bredband är personligt, framtiden är personlig, rörlig och trådlös - tror jag! ;)

*Dator och TV kommer att samköras mer och mer

Ja, kanske är det så. Kanske trådlöst, kanske i fiber, kanske i ADSL, kanske i något annat...

*Ang ekonomi så stiger fastighetens värde med mer än vad kostnaden är för installationen. Vi har förhandlat oss fram till ett mycket bra pris som dessutom kan betalas av under 5 år

Finns det verkligen bevis för att värdet stiger? Inga antaganden utan bevis!
Vad det gäller priset för installationen vore det intressant att få ta del av detta och inte bara tomma ord och tunn propaganda.

*DET ÄR VIKTIGT ATT MINST EN FRÅN VARJE FASTIGHET KOMMER FÖR ATT DISKUTERA OCH STÄLLA SINA FRÅGOR.
Från vår entreprenör BIKAB kommer Jonny Andersson för att svara på alla tekniska frågor.
Välkomna

BIKAB är "Bredband I Kristianstad AB" ett mindre bolag som sysslar med bredband fiber-installationer

Nå, vad tycker ni som orkat läsa så här långt?
Vore väldigt intressant att ta del av era argument för och emot bredband fiber, IP-telefoni och framtiden!

Redigerat:
M
Dra in fiber, allt annat är fel!! Du kan komma med hur många argument mot som du vill, ja hela byn kan få komma med argument mot det, jag vet att jag har rätt. Drar ni inte in fiber nu när ni har chansen, kommer minst 100% att ångra sig, om en inte allt för avlägsen framtid.
Jag är certifierad datakommunikationstekniker, certifierad WAN/LAN istallatör för både fiber å koppar, å har jobbat med bredbandsinstallation under några år..,när det begav sig.
Under min utbildning sa man, att fiber.., ja det skulle dröja många år innan det blev verklighet för vanligt folk. Jag hann inte ens göra mina 10 månder på utbilningen, förrän det blåstes fiber i varenda stad. Strax efter så jobbade jag i Västerbotten på kabelfel, å då blåstes fiber mer eller mindre till varenda liten byhåla.
Å inom några år, så kommer vi att ha HDTV med all världens Tv i fiber tillsänt oss, för att inte tala om all anna media.
Så tro inte på att det inte behövs, fiber är ett måste om några år.., allt annat är otänkbart.

magentis.

Förutom ovanstånde, vilket jag helhjärtat instämmer i, så är det så att kopparnätet på landsbygden är dödsdömt. Skanova kommer att plocka ner stolparna när dom börjar ruttna.

Dessutom kommer Skanova att lägga ner 2000 telestationer med mindre än 200 abonnenter de närmsta 5 åren. Det betyder att ADSL försvinner. Och den fasta telefonen..

mycke_nu skrev:
Förutom ovanstånde, vilket jag helhjärtat instämmer i, så är det så att kopparnätet på landsbygden är dödsdömt. Skanova kommer att plocka ner stolparna när dom börjar ruttna.

Dessutom kommer Skanova att lägga ner 2000 telestationer med mindre än 200 abonnenter de närmsta 5 åren. Det betyder att ADSL försvinner. Och den fasta telefonen..
Är detta verkligen sant? :confused: Finns det att läsa någonstans?
Att stolparna tas ned när de börjar ruttna kanske stämmer eftersom man nu för tiden helst gräver ned kabeln... ;)

Jag kan tänka mig att man inte bygger ut det fasta telefonnätet - där det eventuellt inte finns idag men finns det inte "riksdagsbeslut" på att alla ska ha fast telefon?

Hur som helst...ovanstående är inte ett argument till varför fiber är bra utan bara varför fast telefoni/ADSL är "dåligt"...

Frågan är om inte framtiden är trådlös?
Så väl telefoni som bredband...för när det trådlösa bredbandet med "150MB" byggs ut finns väl ingen anledning att ha fiber som har 100MB?:confused:
Jag vet alltså inte utan bara undrar...???:confused:

magentis skrev:
Dra in fiber, allt annat är fel!! Du kan komma med hur många argument mot som du vill, ja hela byn kan få komma med argument mot det, jag vet att jag har rätt.
...
Å inom några år, så kommer vi att ha HDTV med all världens Tv i fiber tillsänt oss, för att inte tala om all anna media.
Så tro inte på att det inte behövs, fiber är ett måste om några år.., allt annat är otänkbart.

magentis.
Njae...jag är inte så säker på att det är så här.
Tycker att det börjar likna religion när man säger att "jag vet att jag har rätt" om något som kommer om några år i framtiden...:rolleyes:

Vad det gäller argumentet att vi kommer att ha "HDTV med all världens TV i fiber" känns det inte som ett särskilt säljande argument... Hur många TOTALT värdelösa kanaler har vi inte redan idag genom Boxer, Viasat, Comhem etc... Att jag får skiten i skarpare bild gör ju bara att jag blir mer medveten om den dåliga kvalitén på eländet...:eek: Sitter man dessutom med "tjockteve" och inte någon "flata" så är inte argumentet särskilt hållbart av den anledningen heller. För jag utgår från mig. Vad grannen har för behov är en annan sak. Lika så vad mina behov är om några år när jag har behov av en ny TV då min "tjockteve" har gått hädan.
Skulle jag dessutom ha behov att se TV från andra länder finns ju så väl "nät" som paraboler redan idag. Men hur många är i ärlighetens namn seriöst intresserade av teveprogram från Indien, Kina, Irak, Australien, Peru, Mexico, Kazakstan, Georgien, Italien, Sydkorea, Buthan, Somalia, Ryssland, Kenya, Colombia, Finland, Zimbawe, Gabon, Panama, Uruguay, Luxemburg osv osv osv...:rolleyes: Visst, är man från dessa länderna eller har släktingar där så kan det finnas ett stort intresse för det men för den stora merparten av tevetittarna?

Sedan kan INGEN med säkerhet säga vad som kommer i framtiden. Vi kan göra ganska goda prognoser för hur den närmaste framtiden kommer att se ut, men om 5 - 10 år eller ännu längre fram vet vi ännu inte mycket.
Vad vi vet är dock att det snart finns trådlöst bredband som är snabbare än fiber...det tycker jag känns spännande och som något att satsa på. Eller?
Rätta mig gärna om jag har "fel"...kom med argument som får mig att köpa idén med att ha fiber för 20000 kr + alla abonnemang.
Jag vill ha bra argument! :D

Jag tycker att fiberprojektet hos er lägger fram detta på ett lite olämpligt sätt.... Det är synd.

Jag börjar med att kommentera ditt sista inlägg - det är INTE så att det snart finns trådlöst bredband som är snabbare än fiber. Punkt slut. Det är fel....och kommer fortsätta att vara fel. I bästa fall så delar du dessa 140-150Mbit med dina 50 grannar och alla andra som använder mobilnätet i din närhet. Dessutom, den dag som det snabba mobilnätet kommit till dig så har 1 Gbit interface sjunkit i pris så det blir standardhastighet i fibernätet. Hastighetstävlingen kommer fibern aldrig att förlora, dock finns det ju en gräns för vad vi har behov av på kort sikt.

Husets värde.....ingen säger emot att husets värde ökar, att sätta ett värde på det är vanskligt - mitt hus ökar sannolikt mer i värde än ditt om jag har fiber (bor i stockholm). Det vi kan vara överens om är att den som vill köpa hus i din by garanterat väljer ett med fiber före ett utan fiberanslutning.

Tjänsteutbudet är större och avsevärt bättre prissatt i de öppna fibernäten idag. Jag betalar cirka 250sek för TV, 145 sek för telefoni och 320 för 8/1 Mbit adsl. Med en fiber i huset kan jag tex betala ca 330sek för 30 tvkanaler, 100/10 adsl samt telefoni. Avsevärt billigare. Och bättre.

Ett bredare tjänsteutbud ger dig också tillgång till tjänst där du kan välja det du vill ha, tex när det gäller TV. Jag har sett att detta är avsevärt flexiblare i stadsnäten än vad vi kan köpa "på vanligt sätt".

ADSL kan tänkas vara en framtida konkurrent, iaf på kortare sikt (40-60Mbit/s), men knappast ute på landsbyggden.....

Priset ni fått på anslutningen är ok. Köp.

Ytterligare en reflektion: Det verkar som att BIKAB inte tillhandahåller ett öppet nät där många olika tjänsteleverantörer är tillgängliga. Det är synd och är nästan en garanti för att ni inte kommer se samma breda tjänsteutbud och pressade priser som i de öppna näten.

Detta tycker jag är en avsevärt viktigare fråga än fiberns vara eller icke vara. Ska man göra det ska man göra på
"rätt" sätt....och rätt sätt är att ha tillgång till många olika tjänsteleverantörer. Vad säger projektledningen om detta?

H
Din inställning är rätt. Gå inte på allt bara för att vissa experter tvärsäkert uttalar sig. Framtiden är måhända trådlös men idag är trådlöst inget vidare alternativ annat än för den som betalar räkningar osv. Download blir dyrt.
Talade med en kille från Eltel och enligt honom är kopparnätet hetare än någonsin i och med tillkomsten av snabbare ADSL. Teleoperatörerna är i färd med att installera modernare SDH utrustning så telenätet är nog inte så dött som det sägs.
I skrämselpropagandan är telenätet dött om 5 år men det kan väl vem som helst räkna ut att den propagandan sprids för att sälja in ny teknik.

Konstigt är att samma personer som alltid gnällt över Telia, monopol osv. hejdlöst kastar sig över ett lokalt fibernät från en lokal leverantör. Finns det någon valfrihet där? Får andra leverantörer komma in? Monopol är alltid av ondo vare sig det gäller fjärrvärme, datatrafik eller telefoni.

Själv har jag bredbandsbolaget 100 Mbit i en lägenhet. Nu när Tele2, Bahnhof m.fl. slopar lagrandet av användaruppgifter känns det rätt att säga upp det norska monopolets fiberbredband och i stället ta ADSL. Valfriheten ska man aldrig kompromissa bort.
http://www.idg.se/2.1085/1.226635/tele2-skrotar-anvandaruppgifter

Vilka möjligheter har du att välja om du ansluter till fibernätet. Du kanske inte alls vill ha dina användaruppgifter lagrade.

Argumentet med TV är väl att ta i. Vill du ha betalkanaler kostar det lika mycket som om du kör via en vanlig digitalbox.
Triple play är ett stendött koncept så länge det inte tillför någonting utan bara minskar valfriheten.

Vill du ringa utomlands mycket gör du det billigast via en teleoperatör som Teleman ellet Tele2. En extra betaltjänst ger där mycket billiga utlandssamtal. Ska man ringa utomlands via triple play blir det ingen valfrihet och ofta mycket dyrt.

Redigerat:
Precis, ta reda på mycket mer om Bikab.. Sitter själv och funderar på om jag vill ha in fiber via det lokala Energi-bolaget. Nackdelen med mindre bolag är:
De har ofta för dålig hastighet mot internet.
För att kompensera så har de ofta burkar som stryper trafik som de inte tycker är så viktig.
Upplänken mot internet är ofta mot den billigaste leverantören, vilket ger sämre kvalite och sämre hastighet mot HELA internet. Kanske funkar bra inom en operatör, men kasst mot en annan.

Jag strävar efter garanterad bandbredd, där ingen lägger sig i vad jag använder fibern till. Fibern jag har 6 meter från huset är fortfarande inte värt pengarna, kör hellre på min adsl till leverantörerna har bättre kvalite på tjänster o hastighet.

holmertz skrev:
Argumentet med TV är väl att ta i. Vill du ha betalkanaler kostar det lika mycket som om du kör via en vanlig digitalbox.
Triple play är ett stendött koncept så länge det inte tillför någonting utan bara minskar valfriheten.

Vill du ringa utomlands mycket gör du det billigast via en teleoperatör som Teleman ellet Tele2. En extra betaltjänst ger där mycket billiga utlandssamtal. Ska man ringa utomlands via triple play blir det ingen valfrihet och ofta mycket dyrt.
Betalkanaler kostar ungefär lika mycket, men grundutbudet är billigare. Man har ofta också större flexibilitet i hur man kan välja till betalkanaler. Det är viktigt tycker jag.

I dagsläget är tripleplay något som både ger och tar. Du håller dig till en leverantör och får i gengäld (om du väljer rätt) en avsevärt lägre kostnad för samma tjänst. Det är knappast "stendött". I rätt bredbandsnät kan man dessutom byta leverantör nästföljande månad - inga eller korta bindningstider. Viktigt tycker jag.

Att säga att det är dyrt att ringa utomlands med tripleplay verkar lite "annorlunda". Det beror ju på vad du stoppar in för tjänster i ditt tripple-paket.... man får inte låsa tanken vid hur det fungerar i monopolnäten..... ;)

H
MathiasS skrev:
Att säga att det är dyrt att ringa utomlands med tripleplay verkar lite "annorlunda". Det beror ju på vad du stoppar in för tjänster i ditt tripple-paket.... man får inte låsa tanken vid hur det fungerar i monopolnäten..... ;)
I telenätet har du frihet att välja den leverantör som ger billiga utlandssamtal mot en mindre månadsavgift.
I ett monopol fibernät kan du inte välja. Samma med Skype - går inte att välja där särskilt billiga utlandssamtal (dvs. Skype till vanlig telefon).I telenätet har du ju valfrihet - i triple play är du bunden och får betala vad leverantören begär. Du kan inte stoppa in tjänster som leverantören inte levererar. Däremot försöker triple play leverantören att skapa känslan av valfrihet genom att surra om att man kan stoppa in olika saker. Allt blir ju på leverantörens villkor - och priser.

I småbyarna i nordvästra dalarna har dom nu plockat ner kopparnätet till många hus, där kör man fast mobil telefoni via GSM.. Bredband = 0,2 mbit max. kul

holmertz skrev:
I telenätet har du frihet att välja den leverantör som ger billiga utlandssamtal mot en mindre månadsavgift.
I ett monopol fibernät kan du inte välja. Samma med Skype - går inte att välja där särskilt billiga utlandssamtal (dvs. Skype till vanlig telefon).I telenätet har du ju valfrihet - i triple play är du bunden och får betala vad leverantören begär. Du kan inte stoppa in tjänster som leverantören inte levererar. Däremot försöker triple play leverantören att skapa känslan av valfrihet genom att surra om att man kan stoppa in olika saker. Allt blir ju på leverantörens villkor - och priser.
Ok, jag uppfattade inte att vi låst oss vid ett monopolfibernät. Man kan köpa trippleplay tjänster i öppna nät också. Man är nästan alltid torsk i en monopolsituation, oavsett om det är en fiber som bär IP-paketen eller inte.

M
Crille68 skrev:
Är detta verkligen sant? :confused: Finns det att läsa någonstans?
Att stolparna tas ned när de börjar ruttna kanske stämmer eftersom man nu för tiden helst gräver ned kabeln... ;)

Jag kan tänka mig att man inte bygger ut det fasta telefonnätet - där det eventuellt inte finns idag men finns det inte "riksdagsbeslut" på att alla ska ha fast telefon?

Hur som helst...ovanstående är inte ett argument till varför fiber är bra utan bara varför fast telefoni/ADSL är "dåligt"...

Frågan är om inte framtiden är trådlös?
Så väl telefoni som bredband...för när det trådlösa bredbandet med "150MB" byggs ut finns väl ingen anledning att ha fiber som har 100MB?:confused:
Jag vet alltså inte utan bara undrar...???:confused:
Framtiden är minst av allt trådlös, utan trådlöst är ett komplement till tråd/fiber. Alla "backbones"/stamnät kommer att vara fiber, med alla dess fördelar. Där fiber inte kan dras, av vilket skäl det nu kan vara, så blir trådlöst ett alternativ. För min del tror jag t.o.m 4G kommer att få det svårt att hävda sig, då fiber är så otroligt överläget allt annat. Fiber har eg alla fördelar som nånsin kan önskas, trådlöst har massvis med nackdelar. Men ändå.., dom behövs båda, för att täcka in varja skrymsle av Jorden, å som komplement.

Har ju själv både tråd å trådlöst i kåken, för vem vet var alla uttag för tråd ska sitta, eller om det trådlösa fungerar exakt överallt där jag vill.., som sagt båda behövs..

magentis.

M
Crille68 skrev:
Njae...jag är inte så säker på att det är så här.
Tycker att det börjar likna religion när man säger att "jag vet att jag har rätt" om något som kommer om några år i framtiden...:rolleyes:

Vad det gäller argumentet att vi kommer att ha "HDTV med all världens TV i fiber" känns det inte som ett särskilt säljande argument... Hur många TOTALT värdelösa kanaler har vi inte redan idag genom Boxer, Viasat, Comhem etc... Att jag får skiten i skarpare bild gör ju bara att jag blir mer medveten om den dåliga kvalitén på eländet...:eek: Sitter man dessutom med "tjockteve" och inte någon "flata" så är inte argumentet särskilt hållbart av den anledningen heller. För jag utgår från mig. Vad grannen har för behov är en annan sak. Lika så vad mina behov är om några år när jag har behov av en ny TV då min "tjockteve" har gått hädan.
Skulle jag dessutom ha behov att se TV från andra länder finns ju så väl "nät" som paraboler redan idag. Men hur många är i ärlighetens namn seriöst intresserade av teveprogram från Indien, Kina, Irak, Australien, Peru, Mexico, Kazakstan, Georgien, Italien, Sydkorea, Buthan, Somalia, Ryssland, Kenya, Colombia, Finland, Zimbawe, Gabon, Panama, Uruguay, Luxemburg osv osv osv...:rolleyes: Visst, är man från dessa länderna eller har släktingar där så kan det finnas ett stort intresse för det men för den stora merparten av tevetittarna?

Sedan kan INGEN med säkerhet säga vad som kommer i framtiden. Vi kan göra ganska goda prognoser för hur den närmaste framtiden kommer att se ut, men om 5 - 10 år eller ännu längre fram vet vi ännu inte mycket.
Vad vi vet är dock att det snart finns trådlöst bredband som är snabbare än fiber...det tycker jag känns spännande och som något att satsa på. Eller?
Rätta mig gärna om jag har "fel"...kom med argument som får mig att köpa idén med att ha fiber för 20000 kr + alla abonnemang.
Jag vill ha bra argument! :D
Ha ha ha, jag överdrev medvetet för att få fart på tråden. Men ändå.., det går med säkerhet att påstå att fiber är framtiden. Helt enkelt för att det är det enda idag kända, som kan hantera det flöde av information som kommer att finnas tillgängligt..., eller rättar sagt redan finns tillgängligt, vi kommer bara inte åt det, då inte fiber är tillräckligt utbyggt än.
Sen vet jag inte hur du fått tag i den desinformation som påstår att trådlöst skulle gå att få snabbare.. För jag skulle vilja se den som kan skicka nåt snabbare än ljuset :D Vore iofs intressant att få tillfälla att testa lite av Einsteins teorier, eller Stephen Hawkings matematiska "omöjligheter", men vi lär få nöja oss med hastigheten dom kan få LHC partikelaceleratorn i Schweiz att komma upp till, vilket är 99,9999991 procent av ljusets hastighet. Sen är heller inte mängden data som kan skickas i fiber några problen. Ny teknik, gör att endast en enda ynka fiber idag, kan hantera data i båda riktningarna samtidigt på flera olika våglängder/frekvenser. Nåt som teoretiskt möjliggör i princip ett obegränsat flöde... Så jag vidhåller, fiber är framtiden, allt annat är otänkbart :)

magentis..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.