Jaha här har vi då ett exempel på ett par idiotiska misstag som kostar klöver att "rätta till".

Det värsta var att inte lusläsa ett papper om återbindning som banken (LH) skickade ut :mad: Attt det innebar bindning på 8 extra år hade jag ingen som helst aning om.

Troligtvis åkte detta papper i pappersåtervinningen i stöket som var när det kom, typiskt när man tycker sig ha bra koll på det mesta men missar storpärern som de säger. Trodde att det gällde typ ett års bindning om man inte svarade men inte då. :rolleyes:

Två st såna här blåsningar har jag åkt på och nu tänkte jag ta tag i det hela.

Men det är inte värt att grina över spilld mjölk utan jag tar nya tag bara:

Nåväl här är situationen:
  1. 115445kr 5,4% 9697kr 2012
  2. 137477kr 6,4% 16651kr 2013
  3. 376598kr 5,5% 35305kr 2013
  4. 381643kr 5,6% 43793kr 2016

1. Aktuell skuld
2. Bunden ränta
3. Kostnad att bryta lånet.
4. År bindningen normalt upphör.

Målet är att få ner kostnaden maximalt utan att samtidigt spendera ihjäl sig sen se till att lusläsa de förbannade papprena banken skickar. Ett litet (ej ännu bekräftat) delmål är också att kunna studera under 2 år med start i höst.

Som det ser ut nu satsar jag på lån 1&3 och resten får vara så illa de är. Räknade om med extra ammortering (30år) så skulle det spara nästan 1000 spänn/månad dock är ej ränteavdrag inräknat i detta.

Tankar funderingar mottages tacksamt.

Är det så att du haft 8 års bindningstid på dessa lån innan så det var därför de förlängdes med samma tid eller hur menar du?

Nu vet jag inte hur du räknar, men jag ser inte att du vinner något på att lösa in lånen i förtid och köra rörligt.

I bästa fall går det jämnt upp på något lån, i övrigt ser det ut att bli rejält mycket dyrare.

Räknade snittränta på 2% de kommande 2,5 åren, snittränta på 3% de kommande 3,5 åren och snittränta på 4,5% de kommande 6,5 åren.

wertok:Precis lånen togs över när jag köpte gården. Var lite disträ då allt var kaos då och detta var det sista man tänkte på. Idiot var man och nu får man betala för att man inte kollade upp allt men hur mycket jag än vill ändra med min tidsmaskin så går det ju inte ;) Därför gråter jag inte utan vill bara få det så bra som möjligt.

Swetrot:Vad får du för siffror? Själv har jag räknat på diverse olika sätt och tatt med ev. extraamortering för "upplånet som det hela egentligen blir tal om. 2% jämfört med 5,5% på 370' är ju tex nästan 13' i räntekostnad på ett år? Visa mig gärna hur du räknar!

Just nu sitter jag också med urusel inkomst i Sverige så jag har ingen glädje av jämkning, skatteåterbäring osv. Detta får man spara till ett roligare år ;)

Just nu sitter jag också med urusel inkomst i Sverige så jag har ingen glädje av jämkning, skatteåterbäring osv. Detta får man spara till ett roligare år ;)
Du kan inte spara underskotten till nästa år!

Skall man jämföra kostnad, är det mot att ta ett lika långt lån nu. 5,25 för en tioåring. Nej, det är nog inte värt det.

Jag räknar så här:

Lån 1
Ränta fram till slutdatum om 2,5år: 15.585kr
Räntesats nytt lån: 2%
Ränta att betala nytt lån under 2,5år: 6.257kr
Besparing: 9.328kr
Ränteskillnadsersättning att erlägga: 9.697kr
RESULTAT: -369kr

Lån 2
Ränta fram till slutdatum om 3,5år: 30.795kr
Räntesats nytt lån: 3%
Ränta att betala nytt lån under 3,5år: 16.183kr
Besparing: 14.612kr
Ränteskillnadsersättning att erlägga: 16.651kr
RESULTAT: -2.039kr

Lån 3
Ränta fram till slutdatum om 3,5år: 72.495kr
Räntesats nytt lån: 3%
Ränta att betala nytt lån under 3,5år: 43.250kr
Besparing: 29.245kr
Ränteskillnadsersättning att erlägga: 35.305kr
RESULTAT: -6.060kr

Lån 4
Ränta fram till slutdatum om 6,5år: 138.918kr
Räntesats nytt lån: 4,5%
Ränta att betala nytt lån under 6,5år: 124.440kr
Besparing: 14.478kr
Ränteskillnadsersättning att erlägga: 43.793kr
RESULTAT: -29.315kr

Kan du hitta lägre räntor så ger det naturligtvis ett bättre utfall, men jag tror inte att jag räknat särskilt högt, utan snarare i nederkant.

Swetrot:Jag tackar och bockar. Tyvärr är det hela som AIDS eller ebola att välja mellan, jag gissar att ekonomin ser bättre ut i framtiden och under utbildningen är jag beredd att slippa lite betalning för att återbetala det sen.

Men det du räknar visar ju tydligt att de lån(1&3) jag "satsar på" är de minst idiotiska att bryta de andra två ja där är det för dumt även för mig så där är det bara att stå sitt kast och betala.

1000 spänn är mycket om man ska studera och CSN tar jag gärna bidrag från men maffiadelen avstår jag så mycket det bara går. Lån för lån leder troligare till lyxfällan än till bättre jobb ;)

Om det är nu du behöver pengarna, snarare än sen, så är det väl trist att betala en massa ränteskillnadsersättning nu?

För övrigt är det ett rejält otyg av banken att binda om på 8 år utan en diskussion med dig. Jag skulle vara rasande. Har du ringt och ondgjort dig över det hela? Att de ha rätt att förlänga är en sak, men det är helt orimligt att binda på 8 år utan en diskussion, om inte annat så om räntan; vem vill låna på 8 år utan rabatt?

Redigerat:
v-g skrev:
Har du inkomst i något annat land? Med lite tur kan du jämka där. Läs på noga. Ibland blir man förvånad..

I alla händelser ska du förhandla med Banken. Det är dom som sitter risigt till. Det är Du som har deras pengar, inte tvärt om. Just nu är du en blivande fattig student, i framtiden en synnerligen god kund..

Jorå jag har uttryckt mitt missnöje över det hela och sa rätt ut att jag tyckte det var jävligt löjligt att de bara skickade ut ett beskedligt papper och sen vips 8år igen tyvärr så hjälpte det knappast något. Byter jag bank så lägg på typ 50k till så DEN visan går inte.

Jag GISSAR ju att jag behöver mindre pengar sen, nu är det dessutom lågvatten överallt vad gäller jobb så då anser jag det bättre att plugga den där utb som jag inte tog när jag var yngre och allt hade varit 150 gånger enklare. Men nu är det som det är och än sålänge har jag inte ens fått antagningsbesked. Bara att slippa dryga räntor över sommaren skulle ge en liten boost i ekonomin som tex kan ge lite färg osv.

Det är heller inte så att jag är överbelånad, tvärtom jag är som det är nu inte ens uppe i halva taxeringsvärdet på gården.

Men jag ska kolla med den andra revisorn för utlandstaxeringen, problemet där är att firman jag jobbade för händelsevis inte betalte skatt och lite diverse annat skoj. Såklart så uppkommer detta när det ska till att deklareras inte i god tid innan.

Ja man blir lite småless när det mesta tar emot.

Ser iaf ut som jag knäcker de "minst dyra" lånen och med glädje inte betalar lika mycket. Man får se det som lärpengar :(

Såhär blev det:
Jag bröt de två minst usla affärerna. Lånade upp typ 30k och hoppas nu slippa lite av månadskostnaden ett tag.

Jag såg också att jag missat lite i -MH-s inlägg om att inte spara underskott. Jovisst det går jättebra enligt min revisor.

Dock kanske jag ska avslöja min hemlighet jag har en hel jordbruksfastighet+skog där gården är värd ungefär 1/10 av skogen och då avser lånet till stor del kostnader på skogen som alltså kan sparas till den dag jag blåser ner skiten (vilket jag har god lust med just nu ;) )

Tack för råd och beräkningar! Skönt att veta att banken alltid vinner :rolleyes:

Javisst, jag förutsatte att du var privatperson. My bad. Underskott i näringsverksamhet får du spara hur länge du vill.

Kolla in skogsforum.se, vi har nyligen diskuterat underskott och räntor.

-MH-:Tack för tipset, ska kolla in det vid tillfälle (typ efter CSI ;) )

Alla är ju tack o lov inte från söder med toppbelånta kåkar :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.